Covid-19 informatiepagina

Maatregelen die u als Ondernemer zelf kunt nemen

 

Focus op het debiteurenbeheer en factureer op tijd
Wekelijks factureren zorgt voor een goed overzicht en houd de facturen klein waardoor ze, zo leert de ervaring eerder betaald worden.

Maak een liquiditeitsplanning op en stuur hierop
Naast het doel van eigen gebruik, zullen alle partijen waarmee je in gesprek gaat dit willen hebben. Dus is het beter om het nu al te maken.

Houd een scherp oog op voorraden en het onderhanden werk
Als Ondernemer ben je nu ook de financieel directeur.
Wat niet nodig is, gaan we niet aanschaffen!

Verlagen voorlopige belastingaanslagen
Mogelijk heeft uw onderneming een voorlopige aanslag voor het lopende boekjaar 2020 ontvangen.
Deze voorlopige aanslag is in de regel gebaseerd op resultaten van voorgaande boekjaren.

Mogelijke resultaten zijn echter gezien recente ontwikkelingen mogelijk niet meer representatief.
Door het verlagen van de voorlopige aanslag kunt je liquiditeit in je onderneming houden.

Optimaliseren fiscale verliesverrekening
De recente ontwikkelingen kunnen aanleiding geven om in algemene zin de hoogte van de voorzieningen op de fiscale balans nog eens kritisch te bekijken.

Mochten deze voorzieningen hoger uitpakken, dan drukken die de fiscale resultaten van inmiddels afgesloten boekjaren en daarmee de afdracht van inkomsten- of vennootschapsbelasting.

Voor zover het treffen of verhogen van voorzieningen leidt tot een fiscaal verlies, dan kan dat verlies in de regel nog een jaar worden teruggehaald (drie jaar voor ondernemers in de inkomstenbelasting).

Heroverweeg de BTW-aangifteperiode
BTW-aangifte doet u of uw onderneming in beginsel per kwartaal.
Er zijn echter uitzonderingen op deze regel mogelijk.

U kunt verzoeken per maand aangifte te doen.
Het doen van maandaangifte kan voordelig zijn bij een structurele btw-teruggaaf.
Kwartaalaangifte is over het algemeen aan te raden indien u zich in een BTW-betalende positie bevindt.

Factuurdata rond het einde van het BTW-aangiftetijdvak
Wanneer een factuur op de laagste dag van het tijdvak wordt verstuurd, dient nog in dat tijdvak BTW te worden afgedragen.

De Belastingdienst maakt in principe geen onderscheid tussen betaalde en onbetaalde rekeningen.
Wanneer je de rekening op de eerste dag van het volgende tijdvak verstuurd, dient pas aan het einde van dat tijdvak de btw te worden afgedragen.

De kans is groter dat de rekening dan wordt betaald vóórdat de BTW moet zijn afgedragen.
Dit kan dus zorgen voor een liquiditeitsvoordeel.
Omgekeerd kan hetzelfde resultaat worden bereikt door inkoopfacturen nog juist voor het nieuwe tijdvak te ontvangen.

Op deze wijze kan de te betalen BTW nog in het huidige tijdvak teruggevorderd kan worden.
Hier moet jouw leverancier dan uiteraard wel aan meewerken.

BTW terugvragen over nog onbetaalde facturen
U hebt als schuldeiser uiterlijk één jaar na het opeisbaar worden van een vordering recht op teruggaaf van de door u afgedragen BTW.

Zijn er dus langer dan 12 maanden geleden facturen uitgereikt en zijn deze nog niet betaald?
Dan kun je in de eerstvolgende BTW-aangifte de afgedragen BTW op deze facturen terugkrijgen.

Let er op dat als de oninbare vordering op een later tijdstip alsnog wordt betaald, je de eerder op de BTW-aangifte in mindering gebrachte BTW opnieuw dient te voldoen.

Indien eerder dan na 12 maanden na het verstrijken van de betalingstermijn reeds vast komt te staan dat de klant de factuur niet zal betalen (bijvoorbeeld in het geval van een faillissement) kan de BTW al eerder worden teruggevraagd.

Verkopen van vorderingen
Indien je door de huidige economische situatie handelsvorderingen van je onderneming hebt opgegeven en deze moet afschrijven, dan kunnen deze echter nog steeds van waarde zijn en kan cash flow gerealiseerd worden.

Dit kan door middel van de verkoop van deze vorderingen aan markpartijen die gespecialiseerd zijn in het opkopen van vorderingen die minder waard zijn dan de nominale waarde.

Deze marktpartijen betalen je een percentage van de nominale waarde van je vordering afhankelijk van de kwaliteit van de vordering.
Het voordeel is dat de cashflow direct verbetert en jij jouw risico op eventuele toekomstige verliezen beperkt.

Overige financieringsoplossingen
Naast de hiervoor genoemde opties vormen private partijen een mogelijke oplossing.
Zij kunnen vaak snel schakelen en zelfstandig beslissen.
(Banken zullen enkel via een verruiming van het borgstellingskrediet liquiditeit beschikbaar stellen).

Een sale, - en leaseback behoort wellicht ook tot de mogelijkheden.
Hierbij kunnen wij bepaalde de activa of mogelijk (een deel) vastgoed verkopen om het daarna terug te huren.
Een oplossing die zowel in tijden van groei als ook krimp wordt toegepast door grote, - en kleinere bedrijven.

Blijf communiceren
Wat we vaak zien is dat Ondernemers die in moeilijkheden komen stoppen met het communiceren naar derden die belangrijk voor hen zijn.
Wat niet weet, wat niet deert.

FOUT!

Het juist blijven communiceren stelt anderen niet voor een verrassing.
Hierdoor zijn zij eerder geneigd zijn om te helpen, plotseling overvallen met een financieringsvraag verlamt velen!


Wat niet te doen in de huidige situatie?

Hoewel u in deze Covid-19 dagen blij kunt zijn met alle (financiële) hulp die u nu kunt krijgen, doen wij een dringende oproep aan alle Ondernemers.

Teken niet zomaar "nieuwe" financieringsovereenkomsten.
Althans niet voordat ze gecontroleerd door een van de (con) 'collega's'.

Wij hebben gezien dat in 2008/2009/2010 en 2011 sommige geldverstrekkers hun positie wilden verbeteren.
Waarom zou dan 2020 anders zijn?

Ook hier geldt, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Laat het u niet overkomen.


 

Onze draaiboeken voor mogelijke crisissituaties liggen klaar.
Veel Ondernemers zullen de komende tijd een onzekere periode tegemoet gaan.

Hopelijk hebt u van dit alles minder last, maar ongeschonden blijven kan bijna niet.

 

 

Vanwege onze jarenlange financiële-begeleiding van Ondernemers zijn wij er klaar voor.
Klaar voor die situaties die we de komende maanden verwachten.

Templates, voorbeeldbrieven, overeenkomsten etc. zijn voorhanden om een mogelijke aanvullende financiering zo snel mogelijk aan te vragen en te realiseren.
Garanties kunnen wij niet geven, mogelijkheden des te meer.

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte van allerlei informatie rondom Ondernemer en coronavirus via het Ondernemersplein.nl.
Bekijk hier de wegwijzer.

De Rijksoverheid heeft ook een lijst opgesteld met veelgestelde vragen over het coronavirus voor werkgevers en ondernemers.
Bekijk hier de veelgestelde vragen.

Hebt u meteen al een vraag?
Stuur dan uw vraag naar: info@financieringplus.nl

Neem contact op voor de juiste financiering voor uw bedrijf, zeker nu!...

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Rekentool Financiering

15987

Ontvang gratis de rekentool om uw financieringmogelijkheden uit te rekenen!

Tevens wekelijks (gratis) ons kennisbericht vol met (financiële) praktische tips en tricks (U kunt u altijd afmelden).

 

Gratis Cashflow Subscribtion

Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?