Je hebt zojuist op de knop “Verzenden/ontvangen” gedrukt en de offerte waaronder je zojuist je handtekening hebt gezet en daarna hebt gescand om deze digitaal op te slaan, zoekt zich een weg door cyberspace om zich te melden op het e mail adres van je klant!
En nu?
Het vervelende is dat klanten vaak niet direct reageren op een toegezonden offerte.
Begrijpelijk, iedereen wil toch graag eerst alle offertes naast elkaar leggen, maar daaraan heb jij even geen boodschap! Geldt dat ook voor jou? Als je niet oppast, dan stap je in de val van het regelmatig controleren van je mail of het opnieuw narekenen van het bedrag wat je zojuist op het papier hebt gezet!
Stoppen!
Je bent tenslotte geen Ondernemer geworden om elke keer dat je een offerte uitbrengt zelf in de stress te schieten, toch? En wanneer je dan toch gestrest raakt van de periode van afwachten, die overigens gekoppeld is aan het verzenden van een offerte, dan zul je waarschijnlijk ook wel een reden vinden om ze niet langer meer te sturen! Wat dacht je van?
– Ik ben toch te duur
– Ik heb niet de juiste referenties
– Ze zullen toch wel iemand in de buurt kiezen of
– Zijn zwager zal ook deze keer wel weer mee doen, dan maak ik weinig kans!
Maar wat dan wel?
Zorg allereerst dat het niet de enigste offerte is die je uitbrengt;
Als je goed bezig bent met je marketing en sales-activiteiten dan liggen achter deze aanvraag meerdere aanvragen waarop jij je concentreert terwijl de zojuist verzonden offerte in behandeling is.
Je zult merken na verloop van tijd, wanneer er meerdere offertes in omloop zijn, dat er altijd wel ergens wat gebeurt, terwijl wanneer je maar 1 of 2 offertes hebt openstaan, dan lijkt het of dat er niks gebeurt. (Vergelijkbaar met die personen die 1 of 2 sollicitaties de deur uit doen en diegene die 10-15 sollicitaties hebben lopen).
Tenzij je een uniek product hebt en mensen jouw vragen wanneer je kunt leveren, zijn de meesten van ons actief in een markt waar het helaas een “numbers game” is!
Hoe meer mensen je belt, hoe meer kans je maakt om een offerte te mogen uitbrengen!
Neem het niet persoonlijk;
Wanneer de andere kant niet direct reageert heeft het in veel gevallen niks met jou persoonlijk van doen. Als deze mensen je niet mochten dan hadden ze zeker geen offerte bij je opgevraagd.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom degene die bij jou een offerte heeft opgevraagd niet reageert en geen van deze redenen hebben iets van doen met jou als Ondernemer!
De aanvrager kan druk met zijn met een andere opdracht waar meer druk op staat, maar die jij niet kent. Of hij of zij heeft alle offertes nog niet binnen om een goed vergelijk te kunnen maken.
Of de aanvrager moet eerst met de andere afdelingen overleggen of de uitgebrachte offerte ook is wat is gevraagd.
Ga door met je marketingactiviteiten;
Laat asjeblieft je business niet tot stilstand komen op het moment dat jij zit te wachten op een antwoord op je offerte. Tegenovergesteld, wellicht heeft de opmaak van de offerte, de calculatie je nieuwe inzichten gegeven waarmee je wellicht je marketing nog strakker kunt aansnijden op de behoefte van je (potentiële) klanten.
Laat we eens uitgaan van het feit dat de offerte, indien geaccepteerd en gegund, de komende maanden voor voldoende omzet gaan zorgen. Fantastisch!
Terwijl jij wacht op de aanbetaling stuur je alvast de volgende e mail newsletter de deur uit, zorg je dat je de volgende marketingacties hebt voorbereid, zorg je voor meer connecties op LinkedIn of Facebook, of je filmt alvast de volgende “how to” installatie video.
Wanneer je constant bezig bent om je diensten of producten aan te bieden, dan kan het niet anders dan dat er meer leads en kansen voorbij komen. Kans is groot dat je binnenkort te druk bent om nog te wachten op een aanbetaling omdat je te druk bent!
Hou vast aan je langere termijn doelstelling
Wat zou je doen met de rest van je leven als het geld geen probleem zou zijn?
Je antwoord hoeft absoluut niet wereldschokkend te zijn. Het kan een persoonlijke doelstelling zijn die je uit het oog bent verloren op het moment dat je, je eerste omzet ging maken of het kan ook zoiets zijn als wat meer tijd met je familie door te brengen.
Wanneer je vast houdt aan je lange termijn doelstelling, dan pas kun je de angst voor afwijzing volledig negeren. Terwijl jij wacht op een antwoord, zelfs wanneer die opdracht niet doorgaat, kun jij doorgaan met dat ene wat voor jou belangrijk is.
Wanneer geld geen probleem zou zijn, zouden misschien velen van jullie niks anders doen dan alleen de leuke dingen die horen bij het Ondernemerschap, maar voor nu moeten er offertes de deur uit om alles, thuis en op het werk draaiende te houden.
Ik hoop dat je met de hier bovenstaande tips, de stress wat uit het offerte proces kunt halen wat leidt tot het maken van meer offertes en wat uiteindelijk zal moeten leiden tot meer gegunde opdrachten. Dit alles moet leiden tot het eindelijk doen van die dingen die je leuk vindt.
Hoe ga jij eigenlijk om met de stress in een offerte proces, of heb je die niet?
Veel succes vandaag!
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.
Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.
P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.
Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert