Wat doen we met de ‘vuile was’?

Eergisteren was het hier in Twente niet echt een weertje om de was buiten te hangen.
Toch gaat de blog van deze zaterdag daar wel over.

Er is echter een groot verschil.
Je hebt (schone) was en je hebt 'vuile was' en de laatste is deze ochtend onderwerp van gesprek.

 

Wie kent de uitspraak niet?

Je hoeft geen 80 jaar oud te zijn, om te begrijpen wat er met de 'vuile was' bedoeld wordt.
Iedereen van 20 jaar en ouder moet toch wel enkele malen in haar of zijn leven dat hebben gehoord:

"We gaan de 'vuile was' niet buiten hangen!"

Of het nu thuis was, of op het bedrijf van, of waar iemand werkt.
Soms wordt het fluisterend gezegd, een andere keer schreeuwt iemand het over tafel!

En als het om een bedrijf gaat, dan gaat het in 8 van de 10 gevallen over financiële problemen.
Liquiditeitsproblemen, zijde een daarvan zijn binnen een onderneming namelijk van alle tijd.
Nee, niet alleen als er een coronavirus heerst.

Liquiditeitsproblemen zijn er zowel in slechte, – als ook in economisch goede tijden!
Kapot groeien, je bedrijf groeit zo hard is ook nog een uitkomst die daarvoor kan zorgen.

Toch hang je die 'vuile was' niet buiten.

Toch?

Wat is nu wijs, met de 'vuile was' in je bedrijf?

Volgens encyclo.nl betekent het spreekwoord hierboven:
“Je praat niet over onaangename zaken met een buitenstaander”

Nu hoop ik Ondernemer dat je oog is gevallen op het woord buitenstaander.
Want of je nu je bedrijf verkoopt, of je kent op dit moment behoorlijke (financiële) problemen.
Er zijn minder 'buitenstaanders' dan dat je misschien in 1e instantie denkt.

 

En jij denkt, dat jouw medewerkers dat niet doorhebben?

 

Een tijd terug las ik in een blog een advies van een overnameadviseur.
Deze adviseerde Ondernemers om de verkoop van hun bedrijf zo lang mogelijk geheim te houden voor zijn medewerkers en zijn klanten.

Deze adviseur, ik zal geen namen noemen sprak over het communiceren tussen hem en zijn klant via een privé e-mailadres.
Over facturen van deze adviseur die naar het privéadres van de Ondernemer toe gaan.
En afspraken met potentiële kopers die zelden plaats vonden binnen werktijd.

Ik moet inwendig altijd lachen als ik dit soort uitspraken lees of hoor.
Vaak komen dergelijke uitspraken van mensen die weinig-, of geen leiding hebben gegeven aan een organisatie.
Wat over het algemeen ook het geval is bij adviseurs.

Deze goedbedoelde adviezen werken namelijk niet!

Ik vroeg me wel direct af welk bedrijf er verkocht gaat worden.
Als jij in staat bent om alles voor je medewerkers geheim te houden, dan vind ik dat een knappe prestatie.
Ik zou zelf geen hoge pet op hebben van deze medewerkers, als ik die zou moeten overnemen.
Zeker niet als ze niks hebben gemerkt, of zichzelf nog nooit de vraag hebben gesteld;

"Wanneer gaat onze 'baas' de tent verkopen, want er zijn geen opvolgers?"

Ik ben dan ook wel benieuwd, hoe je dat doet met de facturen van de adviseur.
Hoe doe je dat dan wanneer de verkoop een lange tijd in beslag neemt.
Gaat de Ondernemer dat dan allemaal vanuit privé betalen?
Daar ken ik er niet zoveel van.

Of wat denk je van medewerkers die ineens allerlei oude jaarstukken moeten aanleveren waarom jij anders nooit vroeg.

Of andere aanvullende informatie.
En jij gelooft dat ze dat niet door hebben?
Ik niet!

 

Maar kunnen bedrijven die in de problemen komen, dan niet beter zwijgen?

 

Nee, maar dat betekent niet dat je dan meteen maar alle 'vuile was' buiten hangt!
Als Ondernemer en bestuurder is het ook jouw taak om de rust te bewaren
Wel is het zo, dat je elkaar als collega's hard nodig hebt.

Als jij als Ondernemer al maanden loopt te zweten hoe jij een oplossing vindt voor je liquiditeitsprobleem.
En jouw medewerkers vinden dat het ondertussen wel weer tijd is voor een loonsverhoging.
Dan zul je weinig begrip vinden voor jouw verzoek om op de kleintjes te letten.

En wanneer deze medewerkers blijven vinden dat, ondanks de slechte situatie zij nu toch wel eens ergens 'recht' op hebben.
Dan heb je met elkaar nog een lange weg te gaan!

Maar, voordat ik er met de klanten-, en leveranciers over praat!

Hetzelfde laken een pak Ondernemer.
Ook zij, jouw klanten en leveranciers zijn niet achterlijk!
Gelukkig maar, tenslotte maken zij deel uit van jouw kring van partners.

Als ze het al niet van de hierboven genoemde medewerkers hebben meegekregen.
Tenslotte praten veel van je medewerkers direct met klanten.

Of wat te denken van het feit dat je bij de laatste offerte besprekingen wel heel veel nadruk legde op de vooruitbetaling.
Dit terwijl je daar eerder nooit over repte!

Natuurlijk weet een opdrachtgever ook wel dat de betalingsmoraal in Nederland de afgelopen jaren drastisch is verslechterd.
Echter heb je nu aangegeven de opdracht niet aan te willen nemen, als er geen betere betalingscondities voor jou uitkomen.
Dat valt op!

Of wat te denken van het feit dat je nog niet bent begonnen met een aantal werkzaamheden waarvoor het materiaal al is geleverd.
Dit terwijl je in het verleden vaak belde over de goede voortgang van een project.
Een opdrachtgever die vaker opdrachten bij jou neerlegt valt dat op!

En oh ja, de leveranciers.
Met al hun geautomatiseerde systemen op de administratie, zien zij in een oogopslag dat jouw betalingstermijn is opgerekt.

Betaalde je eerder keurig met 30 dagen.
Nu is het inmiddels 45 dagen terwijl je in de laatste inkoop onderhandelingen aangaf dat jouw klanten ook niet eerder dan met 60 dagen betalen.
M.a.w., ik ben voornemens om ook (pas) met 60 dagen te gaan betalen, anders loop ik zelf vast!

 

Maar, wat is nu wijs?

 

Zoals gezegd, en dat is mijn bescheiden mening.
Je gaat de 'vuile was' niet buiten hangen omdat er anders geen nieuws is op het industrieterrein.

Wel ga je met die medewerkers, die leveranciers en indien nodig die klanten praten die jouw mogelijk kunnen helpen.
Dan wel als zij het niet weten, jouw probleem alleen maar groter kunnen maken!

Elk normaal denkend mens, waarvan je hulp kunt-, en mag verwachten weet heus wel dat zaken soms anders lopen dan gepland.
De vraag is alleen, en soms heb je daarvoor hulp nodig hoe vaar je door die (hopelijk tijdelijke) storm.
Zonder daarbij (flinke) averij op te lopen en in een aantal gevallen deze vertrouwenspersonen zelf ook te beschadigen?

Nee, niet iedereen zal daarin meegaan.
Sommigen zullen hun eigen belang vooropstellen.
But that, ladies, and gentlemen, is a fact of life!

Voor de toekomst, wanneer de storm weer is gaan liggen maakt het jou het leven alleen maar eenvoudiger.
Je weet dan welke leverancier je moet uitnodigen voor het uitbrengen van een offerte en wie niet!

Veel succes en zorg dat jij aan het roer blijft!

Een goed weekend toegewenst
Gerard Hofmeijer.

Meer artikelen lezen over "crisissituaties"?

Vul dan het woord "crisis" in als zoekopdracht op deze website waar je (veel) meer artikelen vindt over dit onderwerp.

 

 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?