Zo ook deze ochtend, waarbij de behoefte van de Ondernemer waarmee ik sprak (meer omzet), perfect aansloot op mijn vraag als een potentiële klant, is mijn aanpak wel de juiste?
Hoewel ik andere Ondernemers help, o.a. met het nemen van beslissingen bij veelal niet alledaagse zaken, is het niet zo dat ik daardoor zelf geen vragen meer heb over een aantal aspecten in onze eigen business! Daarnaast, hoewel ik vaak zelf wel een idee heb, wil ik zelf ook graag van tijd tot tijd klankborden met een ander (liefst een Ondernemer) om zijn of haar idee te mogen horen over mijn idee, mijn aanpak of mijn besluit!
In de situatie van hedenochtend, waarbij de Ondernemer, werkzaam in het reclamevak, eerlijk uitsprak dat hij meer omzet kon gebruiken, gaf ik aan dat ik graag zijn visie ontving op een bepaalde aanpak die ik momenteel zelf hanteer en waarover ik momenteel zelf niet tevreden ben!
Gaandeweg kom je dan tot de conclusie, dat hij wellicht een veel grotere toegevoegde waarde heeft in zijn vakgebied om Ondernemers te adviseren of, in dit geval de marketingaanpak die voor ogen staat, wel werkt!
Natuurlijk het reclamevak is een mooi vak, maar met de komst van alle online media, weten wij allen, in ieder geval, dat kunnen we ons voorstellen staat dit vak behoorlijk onder druk. Wellicht een “understatement”, maar meteen ook een reden om naar alternatieven te zoeken!
Welnu, met dit soort ontmoetingen en dit soort gesprekken kan hij, en ik hoop van harte dat hij dat doet, wellicht een nieuwe richting en of uitbreiding aan zijn Onderneming en zijn eigen werkzaamheden geven.
Nu was dit een voorbeeld waar ik hedenochtend tegenaan liep, en wellicht voor sommigen die misschien werkzaam zijn in deze branche heb je die stap al (lang) gezet, maar dit geldt natuurlijk net zo goed voor allerlei andere sectoren, zo niet voor alle.
Dit alles leidt terug naar de vraag, zeg maar een actie, die (helaas) niet velen uitvoeren!
Praten wij wel (genoeg) met onze klanten?
Nee, dan bedoel ik niet de zogenaamde “small talk”, van hoe gaat het bij jou, oh bij mij gaat het goed en bij jou? Jazeker bij mij gaat het ook goed, druk man.
Nee, ik bedoel, vragen wij hen wel, wat ze echt nodig hebben, nu of in de nabije toekomst, waarop wij dan weer kunnen anticiperen?
Ja maar Gerard, ik heb nu omzet nodig, nu vandaag nog!
Ja dat geloof ik wel, maar dat lukt niet (altijd) op zo’n korte termijn, zeker niet als er de afgelopen periode te weinig tijd in de verkoop is gestoken!
Je gooit niet even een verkoopgat van vandaag op morgen dicht, dus je zult een periode moeten overbruggen. (Laat je niks wijs maken door al die commerciële rakkers die zeggen morgen even je omzet met 70% te verdubbelen. Voor die ene die dat lukt, lever ik er jou tien die het niet lukt!) Overigens wat voor omzet krijg je dan, met of zonder marge?
Terug naar die andere aanpak, wat we daarmee bereiken, zeker met de vraag; wat is er op termijn nodig? Daarmee anticiperen we op toekomstige behoeftes, waarmee we gezamenlijk nieuwe producten ontwikkelen en zorgen dat we voldoende omzet houden, zodat acquisitie geen ad hoc beleid (meer) wordt!
Regeren is vooruitzien, ook in de verkoop!
Dit heeft nog een ander groot voordeel. Wanneer we gezamenlijk met een klant producten en of diensten hebben ontwikkeld, wellicht mee hebben gedacht in de marketingstrategie, we niet zo benauwd hoeven te zijn voor onze concurrentie, waarmee we nu dagelijks in gevecht zijn.
Het overgrote deel van de klanten zal dan toch minder de behoefte hebben om direct over te lopen naar een derde voor een aanbieding! Ik zeg niet dat het niet zal gebeuren, maar er ligt toch een soort van afspraak tussen jullie beiden.
Wat je direct kunt doen?
Wanneer je nu gaat praten over de toekomstige behoeftes van je klant, zul je merken dat velen dat zullen waarderen. Jij vraagt hen om advies, een richting (mensen geven dat altijd graag), je hebt een goede binnenkomer om een afspraak te maken en in het meest gunstigste geval, ga je misschien wel direct met een (nog te maken) opdracht naar huis! Dit terwijl je enkel kwam om over de toekomst te praten!
Das mooiiiii, zou mijn oudste van 13 zeggen, toch!
Wat wij daarin voor jou kunnen betekenen ?
Vindt je het (nog) moeilijk om deze weg in te slaan of andere, hieraan gerelateerde (strategische) keuzes te maken? Laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken zodat jij kunt klankborden met een collega Ondernemer en ik laat je in alle eerlijkheid weten wat ik er vind!
Daarmee kun jij verder, zodat het onderwerp “Omzet”over een jaar, 2 jaar niet langer een negatieve klank draagt!
Jij belt ons?
P.S. Een topic voor een nieuwe blog, maar dat hier wel mee te maken heeft; Je wilt meer omzet, maar hoelang loop jij al met dit product of met deze dienst?
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.
Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.
P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.
Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert