Leuk om te zien hoe anderen tegen bepaalde ‘problemen’ aankijken, en de oplossing die ze daarvoor hebben bedacht.
Of het is een compleet nieuw idee, nog zonder een probleem als herkomst.
Vaak denken de ‘jonge’ Ondernemers dan dat hun idee zo origineel is, dat daaraan nog niemand gedacht heeft.
Hopelijk is dat niet het geval, dat leg ik later uit.
Soms wil de Ondernemer in spe, dat we eerst een geheimhoudingsovereenkomst tekenen.
Op deze wijze kan het idee dan vertrouwelijk behandeld kan worden.
Weer anderen sturen één of andere soort van geheimzinnige mail om het idee voor te leggen, zonder nu precies te vertellen waarover het gaat.
En hoewel wij geen enkele moeite hebben met het tekenen van een geheimhoudingsverklaring en ons daaraan keurig houden.
Moet ik helaas velen, hoe ‘speciaal en magisch’ hun idee ook is, teleurstellen met de reactie dat, dat niet het geval is!
Maar jouw idee hoeft helemaal niet speciaal of magisch te zijn!
Een van de dingen die ik al jong geleerd heb, het kwam van een toenmalige partner en 30 jaar meer ervaring dan ik.
Hij zei toen al Gerard, ik was toen begin 20, je bent nooit de eerste met een ‘nieuw’ idee!
Ergens op deze aarde is iemand bezig met de ontwikkeling van een soort gelijk idee als dat van jou.
En hij, mijn partner/ investeerder toen, was 30 jaar terug al behoorlijk innovatief om van houtvezels nieuwe producten te maken.
Nu moet ik wel zeggen dat hij ook de middelen zelf had om een dergelijk revolutionair idee te ontwikkelen.
Maar wat hij zei klopte!
Later bleek dat iemand in Japan ook bezig was met hetzelfde idee, enkel dit bedrijf produceerde een ander eindproduct van het vezelmateriaal.
Maar als mijn idee niet speciaal is, waarom zou ik er dan wel aan beginnen?
Laat even het idee zelf even los.
Het gaat er om wat jij doet met het idee!
De “echte” Ondernemers zijn al begonnen met de implementatie van hun idee.
Dat zijn zij die, wanneer ze iemand willen interesseren voor hun idee meteen een link sturen naar bijvoorbeeld de software die in een proefomgeving getest kan worden.
Of zij beschrijven het soort business wat ze op dat moment aan het creëren zijn ( of wat ze al hebben gecreëerd).
Zij wijzen ons erop wat ze al gedaan hebben om hun idee te implementeren, en kunnen al iets laten zien wat de ervaringen van de eerste gebruikers van hun dienst of hun product.
Maar bovenal bewegen zij zich snel, van idee naar de fase van implementatie.
Hoewel sommigen nu super succesvol zijn, waren zij (zeker) niet de eersten!
Bij veel van de ideeen die we gepresenteerd krijgen.
Valt het woord “eerste” regelmatig, en dat dames en heren lezers is helemaal niet nodig.
Want, waren de onderstaande, en nu voor velen bekende bedrijven de eerste?
Nee, echt niet!
Google? Niet de eerste zoekmachine, maar de zevende in lijn!
Facebook? Niet het eerste social network!
Groupon? Niet het eerste platform met aanbiedingen!
Pandora? Niet de eerste muziek site!
En zo gaat deze lijst nog wel even door!
Wat deze Ondernemers deden met hun idee?
Ze gingen met de uitvoering aan de slag en werden daar heel goed in!
Natuurlijk moet er eerst een ‘supersterkte dienst of een steengoed product’ staan.
Hoewel dat ook vaak niet het geval is, en dat is ook niet erg.
Maar daarna gingen ze volop aan de slag met het neerzetten van een onderneming die paste bij de genoemde dienst of het product!
Daarna werd het kunstje over gedaan om de business op te schalen, en uit te laten groeien in een geweldige business!
Een herhaling van deze werkzaamheden leidde uiteindelijk tot het resultaat waar velen, soms met jaloerse blikken naar verwijzen.
Zeker, wanneer ze praten over een succesvolle onderneming.
Maar, is mijn idee dan niks waard?
Nee, vergeet even die waarde gedachte.
Het is prachtig om een Ondernemer te zien die helemaal geobsedeerd is met zijn of haar idee en/ of oplossing.
Elke dienst of een product, waarover de mensheid enthousiast is geworden komt voort uit een obsessie waaruit eindelijk een fantastisch bedrijf is uit voortgekomen
Alleen gebied de waarheid ons te zeggen, dat voor elke Ondernemer die uiteindelijk zijn of haar idee wist om te zetten in een glorieus bedrijf.
Wij er 5 aan kunnen wijzen die vastgelopen zijn in het neerzetten van-, dan wel de verdere aanpassingen van het idee!
Helaas zijn ze nooit zover gekomen, dat ze iets behoorlijks hieruit opgebouwd hebben.
Natuurlijk hebben ze het geprobeerd, maar was het werkelijk hun obsessie?
Velen hebben er heel veel tijd, (eigen) geld en energie ingestoken, mogelijk hebben ze daarbij anderen meegetrokken in hun avontuur.
Maar een “echte” obsessie is het nooit geworden, of ze stopten net voor het succes en zagen anderen dat 2-3 jaar later hun idee uitvoeren.
Ook de schrijver van deze blog, heeft een aantal goede ideeën laten vallen hoewel deze ideeën later bleken hun tijd vooruit te zijn!
Een van de bedrijven (niet onsuccesvol) zie ik regelmatig aan mij voorbij rijden, en dan komt het idee van toen toch weer boven.
Niet uit jaloezie, maar met dezelfde gedachte waarmee ik nu deze blog schrijf!
“Trust your ‘crazy’ ideas!”
[D.S. Pena]
Elke investeerder, informal-investor en/ of business angel, zeg maar iemand die jij uitnodigt om geld te steken in jouw idee kijkt allereerst.
Tenminste, als hij of zij werkelijk goed is.
Naar de uitvoering (vooral de uitvoerders) van het idee.
En daarna naar het idee zelf!
Waarom?
Omdat de persoon die jou kan financieren, ervaring heeft en weet dat het altijd anders loopt dan in de businesscase is opgeschreven.
En dan gaat het er vooral om, kun jij omgaan met alle veranderingen die nodig zijn in jouw plan en set backs die daarbij horen?
Dat is voor veel Ondernemers toch een andere kijk op het hebben van een idee, hoe goed het idee ook is!
En omdat velen dat (helaas) niet kunnen, ‘sterven’ ze een eenzame dood met hun idee en zien wij ze vaak niet terug.
Ben jij die Ondernemer, waarbij de uitvoering op zich laat wachten?
Neem dan contact met ons op.
Dan stellen wij samen met een plan van uitvoering op.
Dat is trouwens iets anders dan een businessplan, en dan gaan we met jou aan de slag om jouw onderneming vleugels te geven!
Uiteraard geheel vrijblijvend, maar jou een stapje verder helpen is het minste wat we kunnen doen.
Is het voor jou enkel nog een idee?
Prima, jij bent ook welkom om dat idee eens door te spreken en te beoordelen of jouw idee kans van slagen heeft.
Hoe dan ook, wij horen graag van je.
Maar:
Stop niet!
Veel succes met de uitvoering!
Gerard Hofmeijer.
Initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.
P.S. Loop jij ook al een tijd rond met een Ondernemersvraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken?
Laten wij dan een vrijblijvend een afspraak maken.
Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen?
Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen.
Met een like op onze facebook-pagina, of Instagram-pagina weten wij dat je ons werk waardeert.