Dat 2015 je mag brengen wat je er van hoopt en verwacht, maar bovenal dat het een gezond 2015 voor je mag worden!
Wacht, wat verwacht je eigenlijk van 2015, Ondernemer?
Nieuwe klanten die gaan zorgen voor meer omzet?
Of nieuwe klanten die gaan zorgen voor een beter resultaat?
Of..?
Of misschien toch wel (de juiste) nieuwe klanten, die niet alleen zorgen voor meer omzet, of een beter resultaat, maar die jou en je bedrijf kiezen om wie je bent, wat je doet en wat je kunt?
Waarom deze vraag?
Het blijkt in de praktijk van een aantal van onze klanten, maar ik durf hier ook wel te stellen voor veel Ondernemers, elk jaar weer een strijd om als Ondernemer de keuze te maken, wie ben ik nu eigenlijk?
Waar sta ik voor als leverancier, waarom zouden mensen mij bellen als zij een vraag hebben?
Waarom hebben wij als Ondernemer(s) (constant) dit probleem?
Als creatief, ondernemend persoon, hebben veel Ondernemers meer vaardigheden in huis dan die ze aan (potentiële) klanten aanbieden. En dat is goed. Wanneer een project soms een andere wending krijgt, dan sta jij niet meteen met je mond vol tanden. En hoewel het lijkt dat hiermee het potentieel aan klanten behoorlijk is, doet het de marketing van het bedrijf onbedoeld geen goed.
Het zorgt ervoor dat de toegevoegde waarde die jij iemand biedt, onvoldoende uit de verf komt, maar ook dat je al gauw de stempel, het manusje (mva, er zijn op LinkedIn zelfs mensen met die omschrijving) van alles krijgt opgeplakt. Zeker dit laatste zorgt er ook voor dat, ondanks dat jij je de vorige x je werkzaamheden goed hebt afgerond, er toch vaker vragen worden gesteld over de nieuwe aanbieding die je zojuist hebt gedaan.
Wat zegt het onderzoek hierover?
Een recente studie van MBO Partners en de Career Advisory Board, wees uit dat maar liefst 90% van de door hen onderzochte freelancers er van overtuigd was, dat de voor hen relevante vaardigheden en specialiteiten die ze bezaten, hun aanzienlijk meer opdrachten opleverde.
Navraag bij dezelfde groep, welke advies zij konden meegeven aan andere niet contract gebonden medewerkers werd eensluidend beantwoord met: Zorg ervoor dat jij in jouw vakgebied beschikt over de nodige vaardigheden en kennis.
Wat hier geldt voor freelancers, kan ook 1 op 1 overgezet worden op individuele bedrijven
Ik weet uit eigen ervaring, zeker in de periode dat de omzet beneden peil is dat veel Ondernemers geneigd zijn om bepaalde omzet binnen te laten komen, waarover met geen enkel woord op de website gerept wordt als een kernactiviteit.
Het gevaar daarbij is dat, en nee dit ontstaat niet door die ene keer, dat mogelijk bepaalde besluiten die dienen te worden genomen, niet worden genomen.
Hierbij kun je denken aan het afscheid nemen van bepaalde mensen die niet langer passen binnen de organisatie met innoverende klanten. Dan wel het aantrekken van nieuwe gezichten die kunnen zorgen voor “nieuwe”klanten die behoefte hebben gekregen aan de specialistische diensten van je organisatie.
Ook wordt soms hierdoor blijvend geïnvesteerd in machines en apparatuur, welke wel nodig zijn voor de binnengerolde omzet, maar die eigenlijk niet bijdragen aan een beter resultaat en een betere positionering van de onderneming.
Daarbij gaat men dan vaak ook nog akkoord met tarieven die in een later stadium vaak niet opgehoogd kunnen worden, doordat klanten dan op een slimme manier reageren van: “Maar wil je zeggen dat jullie nu dan harder gaan werken, dan op het moment toen jullie voor dat lagere tarief draaiden?
Al met al, je ondermijn je eigen positie als freelancer of die van je bedrijf als Ondernemer!
Waarom kiezen voor specialisatie? Een paar voorbeelden.
1. Klanten willen een expert in hun vakgebied.
Waarom zouden zij anders zijn dan jij? Als jij twee aanbiedingen krijgt voor de bouw van een haard, één van een haardenleverancier of een van een timmerman, welke kies je dan? Precies
2. Klanten vertrouwen experts.
Waarom zouden zij anders zijn dan jij? Ooit in je leven gesolliciteerd op een functie waarvoor je niet helemaal gekwalificeerd was, terwijl de interviewer aangaf dat de rij sollicitanten lang is? Uitgenodigd voor de 2e ronde? Precies.
3. Jouw werk zal (waarschijnlijk) van een hogere kwaliteit zijn.
Oefening baart kunst. Doordat jij gespecialiseerd bent in een bepaald type werk, ontwikkel je bepaalde vaardigheden die je over en over gebruikt. Hierdoor zal de kwaliteit van je werk sneller toenemen dan van een generalist.
4. Experts worden beter herinnerd.
Wanneer het werk is afgerond, en er komt (weer) een soortgelijk werk voorbij bij deze klant, dan is de kans zeer groot dat jij als eerste in hun gedachten opkomt. Ook wanneer zij anderen spreken met soortgelijke vraagstukken, is de kans zeer groot dat een expert wordt doorverwezen, terwijl men het risico met een generalist (vaak) niet durft aan te gaan! Stel dat het misgaat, dan waren zij de partij die hebben doorverwezen!
Ga jij dit jaar de keuze maken?
Vindt jij het moeilijk om een keuze, de juiste zal later blijken, te maken?
Neem dan contact met ons op om jouw keuze te doorspreken. Daarbij willen wij ook jouw doelstellingen helder krijgen, niet alleen om ze te halen, maar ook om weer een uitdaging te hebben en weer plezier in je rol als Ondernemer!
Veel succes in deze 1e volle week van het nieuwe jaar!
Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.
Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.
P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.
Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert.