[Dit artikel heb ik voor het eerst geschreven in 2015.
Helaas is de huidige Covid-19 ontwikkeling aanleiding om het artikel af te stoffen en opnieuw te plaatsen.
Met een paar aanpassingen is het april ’20 actueler dan ooit.
Want hoewel de overheid op dit moment veel doet om bedrijven overeind te houden zal dat niet bij iedereen lukken!
De lessen uit het verleden gelden echter nog steeds, wat zeg ik, ze zullen nooit wijzigen.
Geldzaken gaan om vertrouwen, en dat moet je ten koste van alles weten te behouden.
Overigens een taak die je niet kunt uitbesteden,dit is enkel de taak van de Ondernemer.]
Het kan de beste overkomen zeggen ze, en dat is ook zo!
Toegegeven, de klopjacht van John van den Heuvel op Roger Lips in 2015 in Dubai zag er op tv spectaculair uit.
Echter, 99% van de Ondernemers die dan wel een faillissement hebben meegemaakt, of op dit moment betalingsproblemen kennen zijn gewoon thuis bereikbaar!
En omdat ik het vastgoedfraude dossier Lips niet ken heb ik daarover ook geen mening.
Ik laat het aan de heren en dames rechters over om te oordelen of hij (alsnog) een straf verdient.
Helaas weet ik wel waarover ik praat!
Ik kan er nu goed over praten, ja zelfs over schrijven maar dat was in de zomer van 2008 wel anders.
Op dat moment werd één van onze dochterondernemingen behoorlijk werd geraakt door de financiële crisis die op dat moment in alle hevigheid losbarstte!
(- 42% omzet binnen een paar weken met meer dan 50 medewerkers. fte)
Na de successen van alle jaren daarvoor liepen zaken een keer niet zoals ik verwacht had!
Zeker niet zoals ik ze in mijn doelstellingen had opgenomen.
Tel daarbij op, dat wij die jaren daarvoor nog behoorlijk gegroeid waren
We hadden net in 2006 nog een behoorlijke overname hadden gedaan en daardoor was onze vermogenspositie niet in staat was om dit alles zelfstandig op te vangen.
Daarover heen kwam de winter van 2009 (onze andere infra dochter in die groep was 4 – 5 maanden niet in staat om behoorlijk te factureren) en de som is in 1 x niet zo moeilijk meer!
Maak het lijden niet zwaarder dan nodig!
Ik weet wel, eerst komt er een moment van ontkenning.
De controller die al enkele malen in het MT- overleg de opmerking maakt dat de omzet achter blijft.
Dan wel dat projecten die waren aangenomen met een goede marge toch (plotsklaps) in het rood duiken of de moeite die er blijft om tijdig de leveranciers te betalen.
Op dat moment ga je eerst eens even apart met je controller zitten om hem duidelijk te maken dat het allemaal nog wel meevalt.
Je weet dat er op dit moment een behoorlijk aantal offertes uitstaan waarop een goede kans van scoren is.
Of je weet hem of haar te vertellen dat die slechte projecten er nu uit zijn en dat de overige projecten nu allemaal de goede kant uitgaan
En ja, de krapte in het geld dat ligt niet aan ons.
Als al onze klanten nu eens op tijd betaalden, dan hadden wij die problemen niet!
Maar “deep down inside”, heb jij al lang gemerkt dat het inderdaad voelt of dat je met elke offerte die je uitbrengt de plank qua prijs helemaal misslaat.
En een verbetering in die werken, ja kleine verbeteringen maar structureel lopen meerdere werken niet goed.
En dat geld, ja de hele wereld betaalt slecht dat komt er ook nog een keer bij.
Maar nu is het mei, zaten we in januari ook al niet krap na 2 weken vakantie waarin niks gefactureerd werd.
Toch stel je, jezelf de vraag, had ik misschien al lang niet eerder of harder moeten ingrijpen?
Een van de zaken die je als eerste geleerd hebt als Ondernemer.
Vooral niet laten merken dat jij er geen vertrouwen meer in hebt.
Dat is dodelijk hebben ze je verteld, toch?
Trouwens de controller zei vorig jaar ook al dat het niet goed ging.
Maar daarna zijn we met z’n allen er toch maar weer mooi opgeklommen!
Alleen duurt het nu wel wat langer dan toen!
Daar sprak de controller ook al over.
Nou ja, de kerst hebben we weer gered.
Maar straks heb je wel weer die uitbetaling van het vakantiegeld in mei.
Veel bedrijven die dan met hetzelfde probleem zitten dus daarmee en met alle goedkeuringen die niet plaatsvinden kan er maar weinig gefactureerd worden.
Zeker weten dat ze het niet door hebben?
Hoewel we als Ondernemers, trouwens net als elk mens meesters zijn hoe we aan bepaalde zaken een positieve draai kunnen geven is de buitenwereld niet gek!
Zij heeft met de nodige software-ondersteuning de afgelopen periode heel veel nieuwe zaken over ons bedrijf geleerd!
Er is een complete industrie ontstaan die financieel deskundigen, ook die mensen die werken bij jouw klant en leverancier wijzen op het betalingsgedrag van hun klanten!
Jij dus!
Dus wanneer jij de betalingstermijnen optrekt van 30 naar 45, 60 of 90 dagen, dan zal een “goede” financieel deskundige wat zijn of haar functie ook moge zijn dat zeker signaleren!
Natuurlijk wil je liever niet met die informatie naar buiten!
Maar zoals we hierboven al schreven, je houdt het niet binnen of je het nu wilt of niet.
Mensen op de afdeling I.B. (intensief beheer, ook wel bijzonder beheer) van een bank hebben er hun werk van gemaakt.
Zij zijn in staat om patronen te herkennen die wijzen op een verslechtering van de financiële situatie van een bedrijf.
Van een oud bankier weet ik, hij zal dit zelf nooit schrijven dat ze in bijzondere bedrijfssituaties zelf de auto’s gingen tellen die op het terrein stonden als het ging om een autobedrijf.
Hoezo, ze weten het niet?
Moet de vuile was dan naar buiten?
Nee hoor, je hoeft alles niet meteen op straat te gooien.
Tenslotte ben je als een goed bestuurder voornemens om dit aan te pakken en te zorgen dat je aan je betalingsverplichtingen voldoet, hoe dan ook!
(Gelukkig heb je daar anno 2020 wat ruimte voor gekregen)
Wel is het verstandig om met een aantal partijen, vaak zijn dit je (grootste) leveranciers een gesprek aan te gaan en aan te geven dat er bij jou een betalingsprobleem is ontstaan.
(Vergeet niet de melding te maken bij de Belastingdienst, zodat je later hiervoor niet verantwoordelijk kunt worden gehouden!)
Wanneer je dat tijdig doet, zul je merken dat er meer begrip is bij je leveranciers dan dat je misschien op voorhand zou denken!
Elke Ondernemer, (ook jouw leverancier) die zijn zout waard is, weet dat zaken vaak anders lopen dat gepland.
Zeker in een periode waar iedereen roept om liquiditeit.
Ja maar Gerard, als ik dat doe gooit hij meteen de deur dicht!
Dat kan, maar ik heb liever dat hij me nu teleurstelt dan dat hij mij straks verrast en ik geen tijd meer heb om te reageren lees elders in te kopen!
Je weet dan ook meteen wat je aan hem of haar hebt, ook als je al jarenlang klant bij het bedrijf bent geweest!
Wat voor afspraken je maakt?
Maak die afspraken die je na kunt komen. Beloof vooral niet te veel!
Hij is vaak niet de enigste, dus je zult meerdere afspraken moeten maken.
Beter elke maand een klein bedrag, hoe graag hij ook de openstaande post op korte termijn opgeheven ziet worden, dan dat je na maand 1 of 2 de afspraken al niet na kunt komen!
Het is niet helaas nu niet anders.
Je loopt in ieder geval niet weg voor je verantwoordelijkheden!
En dat is een eigenschap die door iedereen altijd bijzonder wordt gewaardeerd en beloond.
Herkenbaar?
Verkeer jij momenteel in een fase dat structurele problemen zich niet (meer) oplossen?
Neem dan contact met ons op!
Enkel dan kunnen we (nog tijdig) bijsturen.
Iets dat voor een derde altijd eenvoudiger is om te doen dan om het zelf te doen!
Vergeet je trots, het gaat nu om overleven!
Veel succes Ondernemer.
Posted by: Gerard Hofmeijer