Vorige week, in deel I hebben we bij de bovenstaande vraag met name de keuze, wel of niet een investeerder besproken.
Crowdfunding hebben we op dat moment genoemd als alternatief, maar niet echt besproken.
Deze keer wil ik met name de aandacht vestigen op Crowdfunding CF.
Zelf was ik 3 jaar geleden voor het eerst, als een soort externe pr post betrokken bij een (toen opvallend) succesvol CF project, ook als investeerder, het betrof toen het bedrijf Dovideq in Deventer.
[Het bedrijf Dovideq van Ondernemer Bert Dommerholt vervaardigt De ScopeControl , een endoscopen tester, een meetinstrument waarmee de kwaliteit van starre endoscopen gecontroleerd wordt.
De ScopeControl borgt het kwaliteitsmanagement van de endoscopen die gebruikt worden in de operatiekamer. Het verhoogt de totale kwaliteitszorg; het vergroot de veiligheid van de patiënt, levert minder vertragingen op in de operatiekamer en verlaagt daarmee de kosten].
Het bedrijf Dovideq had op dat moment een kapitaalbehoefte van € 150 K en dat bedrag werd binnengehaald in de drie dagen dat de campagne liep.
Je kunt dus stellen dat mijn eerste echte ervaring met CF een succesvolle was!
Overigens die € 150 K was in die dagen nog een behoorlijk bedrag voor CF en 3 dagen was behoorlijk snel.
Op dit moment worden dergelijke bedragen in een dag, in een paar uur binnengehaald en zoals het met zoveel zaken gaat, al weer als normaal ervaren.
Vanaf de camping heb ik deze campagne toen nauwlettend gevolgd en ik moet eerlijk zeggen, CF heeft toen eigenlijk ook wel mijn hart gestolen. (Misschien in combinatie met het mooie weer, een goed wijntje, wie zal het zeggen!)
Nee, niet alleen om die € 150 K, die werd binnengehaald in drie dagen, maar met name alles er omheen, de mensen die er bij waren betrokken, de aandacht die het project kreeg, daarvan raakte in behoorlijk onder de indruk.
Online hebben wij als Ondernemer+Praktijk er toen ook de nodige aandacht aangeschonken, geen idee hoeveel dat geholpen heeft, daar gaat het hier ook niet om, de Ondernemer kreeg het bedrag binnen en kon verder met zijn bedrijf.
Wat mij opviel, maakte mij ook meteen enthousiast!
Misschien is het mijn marketingbloed (of gewoon verkoopbloed) wat door mijn aderen (nog) stroomt.
Misschien waren het de ervaringen die ik zelf had van meer dan 20 jaar lang geld ophalen bij derden (veelal investeerders), maar je voelt op dat moment gewoon dat er wat gebeurt.
Iemand kan jarenlang geld ophalen bij een investeerder (iets wat ik zelf gedaan heb), maar daarvan hoeft de buitenwacht helemaal geen weet te hebben, hoe jammer eigenlijk, want ook dat is een signaal dat je bedrijf groeit en dat mogen anderen toch ook weten?
Hoe anders bij CF, waar eerst anderen het “goede nieuws” krijgen en daarna als de interesse gewekt is, investeren in het project of het bedrijf van de Ondernemer.
Is crowdmovement dan geen betere benaming?
Hoewel deze blog er mee begint en online het woord te pas en te onpas gebruik wordt, zou ik het woord Crowdfunding graag willen ontleden, liever nog aanpassen, hoewel ik daarvoor waarschijnlijk weinig handen op elkaar zal krijgen!
Toch wil ik jullie vragen om even het 2e deel van het woord, de funding van Crowdfunding even los te laten en heel goed na te denken over wat er dan over blijft!
Inderdaad de “crowd blijft over, maar wie of wat is die crowd eigenlijk?
De Crowd – voor de duidelijkheid noem ik hem of haar maar even de crowd-deelnemer CD met de volgende “excellente” eigenschappen voor jou als Ondernemer!
De CD is jouw eerste klant, misschien wel je beste klant!
De CD is jouw onbetaalde vertegenwoordiger, misschien wel jouw ambassadeur!
De CD is jouw research-afdeling die geen enorme budgetten nodig heeft en zal aangeven of dat een aanpassing van je product / dienst (on) gewenst is!
De CD is de launcing – customer die voor veel Ondernemers vaak zo moeilijk zijn om te vinden!
De CD kan je in contact met anderen die jij nodig hebt, als je het hem of haar vraagt!
De CD kan je springplank zijn voor een vervolginvestering, misschien een 2e campagne, of toch een investeerder, wanneer er andere overwegingen spelen!
De CD kan jouw exportmanager zijn, wanneer jouw product wordt meegenomen naar het buitenland en daar aan bevriende relaties en of kennissen wordt getoond! (Hoezo export ontwikkelingskosten?)
De CD kan je mogelijk in contact brengen met die leverancier die je al zo lang zocht!
En nog meer…….
Kortom, de CD is die man of vrouw die elke Ondernemer kan helpen zijn of haar bedrijf te bouwen en te laten groeien, voor zolang als de Ondernemer dat wil.
Toen ik in de zomer van 2013 dit ervoer, wist ik voldoende en moest ik denken aan al die investeerder-rondes die ik had gehouden, waaruit ik ook veel afwijzingen had ontvangen, maar nooit een echte goede feedback!
Het is namelijk niet leuk om iemand af te wijzen, zelfs voor veel investeerders niet, vaak wordt er dan een vluchtige smoes bedacht, als zijnde de propositie past niet in de portefeuille, in plaats van, ik zie er niks in!
Nee met de CD, weet je meteen hoe je zit met je product en of je dienst!
Je slaat daarmee 2 vliegen in 1 klap, geen interesse voor je product en of dienst, geen man over boord.
Met een investeerder aan boord ben je de verplichting al aangegaan, heb je misschien al wel een deel van je bedrijf weggeven of misschien wel allerlei zekerheden en dan moet je, je product en of dienst nog gaan verkopen!
Is crowdfunding dan het toverwoord?
Nee absoluut niet, hoewel het momenteel lijkt of dat je maar een campagne op een platform gooit en het geld stroomt binnen, zal de werkelijkheid straks anders worden, kwestie van tijd!
Crowdfunding, wanneer je gaat voor een succesvolle campagne en een behoorlijk bedrag is gewoon hard werken en een ieder die zegt dat, dat niet zo is, die …..!
Zeker de afgelopen jaren hebben een aantal “early adopters” redelijk eenvoudig het benodigde geld binnengehaald. Maar de komende jaren, dat zie je ook al in de Verenigde Staten, is crowdfunden gewoon hard werken en je zaken goed voorbereiden voordat je een campagne start. (Vraag en aanbod)
Gelukkig kun je veel van deze werkzaamheden zelf doen, persoonlijk vindt ik dat je het zelf moet doen, maar indien gewenst begeleiden wij Ondernemers die het campagne voeren toch wel een behoorlijk avontuur vinden.
Uiteraard zal niet elke Ondernemer, crowdfunding voor hem of haar de meest geschikte financieringsoptie vinden. Gelukkig voor die mensen zijn er diverse andere alternatieven, die we hier al enkele malen besproken hebben, dan wel verder gaan bespreken.
Onder andere dit weekend gaan we het alternatief “Kredietunies” aan de hand van een PODcast opname die we gemaakt hebben verder uitdiepen!
Daarbij kunnen je kennis maken met kredietunies en ervaren of dat voor jou de juiste optie is.
Crowdfunding, is het jouw alternatief?
Overweeg jij op dit moment of Crowdfunding voor jou de volgende stap is, maar twijfel je daarover of heb je geen idee hoe je een campagne opzet, neem dan contact met ons op om hiervoor een plan van aanpak samen te stellen! En denk verder dan enkel de funding, zet je onderneming op de kaart, dit is de gelegenheid om dat te doen! Een campagne voor het binnenhalen van geld is momenteel nog redelijk bijzonder, profiteer van die aandacht!
Succes vandaag en deze week!
Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.
Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ (Alternatieve) Financiering van de onderneming
+ Groeirealisatie
+ Bedrijfsopvolging & overnames
+ Begeleiding bijzondere bedrijfssituaties
P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.
Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://frosty-canyon-134683.wp1.sh/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert.