Direct mail, onderschat haar niet!…

shutterstock_7766683Door de media krijgen we het idee dat onze samenleving alsmaar papier-armer wordt.
Neem als voorbeeld de verdwijnende blauwe envelop van de Belastingdienst:

 

 

 

Onderschatting is de grootste fout, een mens kan maken!…

Welk belang moeten wij nog hechten aan papier, nu zelfs de overheid de voorkeur geeft aan digitale post?
Inderdaad, er zijn zekere voordelen, waaronder het milieu. Het is uiteraard ook een snellere manier om een bericht over te brengen.

Maar heeft u er weleens bij stilgestaan hoeveel tijd en aandacht uw klanten besteden aan een e-mail?
Welke gevoelswaarde heeft een elektronische boodschap voor hen, en hoe zit dat met een ouderwetse brief op de deurmat, zogeheten ‘direct mail’?

 

Online marketing, een onoverzichtelijke jungle…?

 

De meeste mensen ontvangen dagelijks een flinke lading e-mails, wat er dikwijls voor zorgt dat niet iedere e-mail wordt geopend. Ook op social media hebben veel gebruikers een overladen newsfeed.
Aandacht op het internet is versnipperd: met de aanwezigheid van zoveel bedrijven en ‘influencers’ ervaart men vanuit alle hoeken op het web een zuigende kracht.

Het is alsof we allemaal worden opgepropt in een kleine kamer – en die kleine kamer staat dan voor de aandachtsspanne van uw gastheer. Dit wil echter niet zeggen dat social media geen waardevol middel is, want dat is het zeker, maar het hangt wel van de inzet af.

brief-in-fles-komt-na-28-jaar-aan

 

U kunt een voorsprong hebben!…

 

Om terug te komen op direct mail: het versturen van een brief, specifiek ‘direct marketing letter’, kan uw resultaten ten goede komen, terwijl u met online marketing voor hetzelfde doel juist de plank mis kan slaan.
En dat is misschien wel logischer dan het lijkt. Wat gebeurt er namelijk vaak als we post ontvangen?

Deze post is niet zo makkelijk, bewust óf onbewust, verwijderd, in tegenstelling tot een e-mail.
Die is met een druk op de knop weg, wat veelal gebeurt zonder er diep bij na te denken.

U ziet het verschil al: de envelop maken we uit nieuwsgierigheid toch maar open!
Er zou immers iets onverwachts in kunnen schuilen…

Post blijft doorgaans langer in onze gedachten aanwezig doordat het bijvoorbeeld een tijdje op tafel blijft liggen.
We bekijken het aanbod vanuit verschillende invalshoeken en wellicht praten we erover met familieleden.
Daarnaast wordt een brief die we daadwerkelijk vast kunnen pakken als persoonlijker ervaren.

En wat dacht u van virussen en veiligheid? Met een brief lopen we geen risico, maar een e-mail kan besmet zijn met een virus of een link naar een onveilige website bevatten. Vooral wanneer de afzender een voor de lezer onbekend bedrijf is, kan dit twijfel over de geloofwaardigheid oproepen.

 

De beste keuze…?

 

Studies wijzen keer op keer uit dat direct mail resulteert in een hoger responspercentage.
Wat natuurlijk blijft gelden is dat creativiteit en authenticiteit niet mogen ontbreken; ook een direct mail moet op dezelfde manier pakkend worden gemaakt.

Dit vergroot de kans dat direct mail inderdaad een slimme aanvulling is op uw marketingpakket.
De concurrentie met andere bedrijven die direct mail inzetten mag dan wel lager liggen dan de concurrentie met bedrijven die louter voor e-mail kiezen, we moeten het de klant nog steeds aantrekkelijk maken.

Ja, het is waar dat direct mail een duurdere aanpak betreft.
Maar uiteindelijk gaat het om wat we terugkrijgen voor onze investering, en het zou een vergissing zijn om direct mail volledig aan de kant te schuiven.

Een gulden middenweg is ook mogelijk, door het combineren van e-mailmarketing en direct mail.
Waar ziet u de beste kansen liggen?

Veel succes met uw besluit!

Rosa Bosma

Rosa Bosma is gastblogger van Ondernemer + Praktijk.
Daarnaast is zij Virtual Assistent voor diverse bedrijven.

 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?