Bedrijfsovername, doe vooral deze 5 dingen niet!…

Van tijd tot tijd ben ik als adviseur van een MBI – kandidaat betrokken bij een bedrijfsovername.

(MBI, Management Buy In – Externe kopers, die het bedrijf kopen en het management gaan voeren)

De voorlaatste keer viel de deal, klokslag 12:00 definitief van tafel en wel om één van de onderstaande redenen!

Een adviseur, en een intermediair!…

Zoals gezegd mijn rol was hier enkel het adviseren van de kopende partij en geen rol als intermediair.
Dit stelt mij in de gelegenheid om de Ondernemer in spe altijd een eerlijk en oprecht advies te kunnen blijven geven!
Hoe veel intermediairs, beide rollen kunnen vervullen is mij na 25 jaar nog steeds een raadsel.

Je raadt het al bij twijfel is het voor mij niet inhalen, de gevolgen kunnen voor een MBI’er te groot zijn!
(Hoe moet iemand ouder 45 jaar, een groot financieel verlies herstellen?)

Ik weet dat een aantal mensen onze mening hierover niet deelt, toch blijf ik erbij.
Belang hebben bij een closed deal en een eerlijk en oprecht advies gaan niet samen!
Uiteraard zal het afketsen van een mogelijk deal ons direct omzet kosten!

Onze contactmomenten met de Ondernemer in spe zullen in de maanden daarna weinig tot nihil zijn.
Echter gezien onze kostenstructuur, stelt het ons in staat om in een situatie als deze een dergelijke rol aan te nemen.
(Overigens zeg ik daar mee niet, dat (veel) intermediairs geen eerlijk en oprecht advies geven.
Maar wanneer je moet leven van de aan,- en verkoop bedrijven kun je niet alles zeggen wat je denk!)

De potentiële kopers in beeld!…

Momenteel zijn er relatief veel MBI kandidaten, ook zij die het nog niet weten.
Ondernemers die als koper een ‘nieuwe’ onderneming starten door eigenlijk een bestaande onderneming over te nemen.
Zeker wanneer je geen 30 meer bent hebben velen niet echt de behoefte om (nog eens) een start-up te starten.
Te bedenken dat je daarmee nog eens 10 jaar actief bent voordat er echt eindelijk iets staat.

Behalve dan die ondernemingen die binnen 3-5 jaar opgekocht worden, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Een onderneming die men daarna kan managen op een wijze zoals dat gebruikelijk is volgens de koper.
Begrijpelijk, hun carrière is tot op heden dan ook compleet anders verlopen.

Valkuilen voor een MBI kandidaat, en wat je zeker niet moet doen!

  1. Een overname doen die geografisch niet echt in jouw omgeving ligt;Nederland is relatief klein.
    De kans is groot dat jouw droom-onderneming in een andere provincie ligt.
    Of misschien wel een paar provincies verderop.En hoewel wij gewend zijn om dagelijks bij Amersfoort in de file te staan is dit toch wat anders!
    Zeker wanneer je dit dag in dag uit moet doen!

    Vijftien jaar lang is echt iets anders dan slechts enkele malen per week of per 2 weken!
    Ga, voordat je überhaupt besprekingen aangaat na als dit lukt, zijn wij als gezin dan bereid om te verhuizen?


  2. Mee laten nemen naar een wildvreemde sector;In tegenstelling tot strategische kopers kan een MBI kandidaat ook eens elders rondkijken.
    Zeker wanneer er nog geen duidelijk profiel is van de gewenste overnamekandidaat.
    Een intermediair is niet te beroerd om bedrijven voor te stellen uit andere sectoren.Andere sectoren dan waarbinnen de kandidaat werkzaam is. (geweest)
    En hoewel sommige van deze bedrijven op het eerste oog aantrekkelijk lijken.
    Is het de vraag, is het wijs om in een sector te stappen waarin je ten eerste geen netwerk hebt?

    Maar ook geen actuele kennis of wellicht minder affiniteit mee hebt.
    Waarom zou je jezelf het leven moeilijker maken dan nodig is?
    Zeker wanneer je er ook nog eens met eigen geld in zit.

    Er komen de komende jaren genoeg bedrijven te koop in nagenoeg alle sectoren, dus ook in die van jou!
    (Natuurlijk zijn er (altijd) uitzonderingen)


  3. Ondernemingen selecteren met een beduidend lager omzetniveau;Hoewel het heel begrijpelijk is, is het toch af te raden.
    Wanneer overnames (financieel) binnen handbereik liggen is de aankoop van een (veel) kleinere overname niet wijs.
    De rol-aanpassing die de ‘nieuwe’ eigenaar moet doen ten opzichte van zijn vorige werkkring is vaak (te) groot!Voor velen is dit een tijdje op te brengen, maar het gaat knagen wanneer dit een langere periode betreft.
    Voordien hadden jullie een postkamer, nu moet je voor 17:00 zelf de post afleveren!

    Geloof me, je gaat jezelf de deal-killing vraag stellen als:
    Waarmee ben ik (toch) bezig?
    En die vraag is vaak het begin van het einde van een succesvolle bedrijfsovername.


  4. Constateringen, die vaak de klank hebben van een tekortkoming accepteren;Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak.
    Wanneer de lege champagneflessen in de container liggen is die vervelende zaak met een klant nog onopgelost!
    Echter ben jij nu genoodzaakt om deze tot een goed einde te brengen.Je hebt een onderneming gekocht, daarvoor zelfs een behoorlijk bedrag neergeteld en nu?
    Nu wordt er van jou verwacht dat jij even de rommel hier opruimt!

    En vaak is het niet één geval, wanneer het speelt.
    Zorg dat je met een schone lei begint.


    shutterstock_217359709

5. Akkoordjes met de verkopende partij;

Ook uw gastheer heeft zich hieraan schuldig gemaakt!
Onduidelijkheden, onvoldoende financieel af te werken met de verkopende partij.
Totdat de Belastingdienst, of een klant of een leverancier terugkomt op een eerder zogenaamd gemaakte afspraak.
En nu meer informatie wil, dan eerder werd voorzegd.

Of jij dat dan maar even voor een bepaalde datum wilt aanleveren.
Vaak moet jij hiervoor weer extra kosten maken waardoor het in sommige gevallen alsnog een duur akkoordje wordt!

Maar er zijn er meer;

In mijn volgende, 2e  e – book dat ik nu aan het schrijven ben daarover meer.
Ik ga dan met jullie een aantal aankoop,- en verkoopprocessen van ondernemingen doorlopen.

Daarbij wil ik jullie op een praktische wijze van waardevolle kennis voorzien.
Het maakt dan niet uit of je nu een koper of een verkoper van een onderneming bent.



Welk bedrijf bij jou past, een moeilijke keuze?



Neem dan contact met ons op, voordat je de besprekingen in gaat!

Laten we eens een aantal sectoren,- en bedrijven onder de loep nemen.
Wij geven je de voor,- en nadelen waarmee je keuze gemakkelijker wordt!

Veel succes deze week!

Gerard Hofmeijer,
Financiering+

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?