Eigendomsvoorbehoud of überhaupt niet leveren?…

Elke organisatie krijgt vroeg of laat te maken met klanten die een verplichting zijn aangegaan, maar deze om wat voor reden dan ook niet na kunnen komen.
Daarbij, hoewel dat best vaak gedacht wordt, hoeft het lang niet altijd te gaan om een kwade opzet!

Factoren van buitenaf, die voor het aangaan van de betalingsverplichting (nog) niet bekend waren, kunnen zomaar een streep zetten door de gemaakte afspraken.

De inmiddels redelijk tot rust gekomen corona-uitbraak was zo’n gebeurtenis van buitenaf die niemand kon zien aankomen, dan wel bedenken.
Of wat te denken van de oorlog in de Ukraine?

Ja, we wisten allemaal dat Rusland niet groot genoeg was voor Poetin, maar dat hij op 24 februari 2022 echt z’n tanks de grens met de Ukraine liet overrijden, dat verbaasde velen van ons toch!

Geloof het of niet!
Op de avond van 23 februari scheerde er ’s avonds rond de klok van 19:00 nog een straaljager ‘over’ ons huis, waarop ik gekscherend tegen mijn zoon zei;
Of is Poetin nu al begonnen?

Om dan de volgende ochtend bij WNL te horen, dat zijn tanks inderdaad de grens zijn overgestoken geeft een korte rilling over zo’n uitspraak.
Voor wie mijn ‘grap’ in twijfel trekt, vraag het mijn zoon Christopher maar, mochten jullie elkaar ooit spreken.
Bellen mag uiteraard ook.

Natuurlijk zijn er dan partijen (specialisten) die dit allemaal zagen aankomen, maar het bijzondere aan deze mensen blijf ik altijd vinden dat zij nooit hebben weten te profiteren van al hun (voor) kennis.

 

Het hoeft echter niet altijd een verrassing te zijn!

 

Momenteel ondervinden we de gevolgen van die inval en naar verwachting zullen deze nog verder toenemen.
Energieprijzen, voedselprijzen, ook hiermee is in veel projecties voor 2022 geen rekening gehouden en dat is logisch.
Geen verwijt hierover

Maar, er zijn ook situaties die ons wel de tijd geven om flinke veranderingen te verwachten.
Tenminste, als we de tijd nemen om ons daarin te verdiepen.
Door een alsmaar dalende rente, kunnen wij conclusies trekken dan mensen andere dingen met hun geld gaan doen en dat is gebleken.

Door onder meer de lockdown, en de lage rente gingen mensen massaal, – en wereldwijd aan het verbouwen van hun huis, tuin en wat meer.
Door de torenhoge energieprijzen, gaan mensen nu wel (eindelijk) op zoek naar oplossingen in zon en windenergie.
Voor de enorme prijsstijgingen, waren het toch met name de trendsetters die de eerste aankopen deden.

En hoewel deze ontwikkelingen vaak een groei betekenen voor een deel van de economie, betekent het ook dat een aantal Ondernemers vroeg of laat klem komen te zitten door deze ontwikkelingen.
Bedrijven groeien te hard en worden voor veel Ondernemers onbestuurbaar/ onbeheersbaar.

De grondstofvoorraden benodigd voor dit deel van de economie, blijken toch niet zo groot te zijn als eerst werd gedacht.
Hoewel daarvoor vaak ook wel weer vervangers worden gevonden, of weer nieuwere technieken.

 

Wanneer het financieel uit de hand dreigt te lopen als gevolg van!

En last, but not least, blijkt toch elke keer weer dat na de voorgaande gebeurtenissen de financiën klem komen te zitten.
Klanten, wanneer je een business to business leverancier bent, blijken de gemaakte afspraken niet na te kunnen komen!
En zoals hierboven aangeven, daarbij hoeft er lang niet altijd sprake te zijn van een kwade opzet.

Zeker, met een goed debiteurenbeleid zie je dit bij sommige debiteuren al aankomen.
De betalingstermijn van 14 dagen wordt 30 dagen, wordt 45 dagen, wordt 60 dagen of nog langer.
Maar bij andere debiteuren kan het toch redelijk onverwacht zo ver zijn, doordat ze jou nog altijd keurig op tijd betaalden maar de belasting niet.

Een open-, en eerlijk gesprek bij de bovenstaande constatering is dan de beste-, maar ook de eerste stap die je als leverancier kunt zetten.
Is het tijdelijk, is het te verklaren, moet ik mij als leverancier “echte” zorgen maken of?
Uiteraard doe je dat niet voor een bedrag van € 100,-, maar als de € 1500-, – € 2000-, grens gepasseerd wordt en er komt geen reactie.
Dan is een open, eerlijk en vertrouwelijk gesprek geen overbodige luxe.

 

Kun je dan verder en zo ja, hoe gaan je dan verder?

Wanneer het gesprek onvoldoende vertrouwen geeft voor de korte termijn, kun je vragen om (deel) vooruitbetalingen.
Besef dan wel, dat sommige klanten hiermee zelfs extra klem worden gezet en de vraag is.
Is dat dan de oplossing.

Wellicht kunnen er elders, als 1 geen oplossing is extra zekerheden worden verkregen?
Daarover staat hieronder (ook) meer.

Een (andere) optie, als je dat al zou willen, – en kunnen, is gebruiken maken van het “Eigendomsvoorbehoud”.
Echter voordat je dat middel inzet, is het goed om te oordelen hoeveel je hiermee opschiet!


Eigendomsvoorbehoud, een machtig wapen of toch niet?

Voor de mensen die niet met het begrip ” Eigendomsvoorbehoud ” bekend zijn.

Een eigendomsvoorbehoud houdt in dat zaken wel geleverd (gaan) worden.
Echter, ze worden pas eigendom als aan de aanvullende voorwaarde is voldaan.
Lees, ze worden eigendom wanneer alles betaald is.

Ook kan een eigendomsvoorbehoud gevraagd worden, wanneer de opdrachtgever zelf de materialen inkoopt.
Stel je bent een bewerker.
Daarbij laat hij/ zij de werkzaamheden door jou als bewerker uitvoeren.
De materialen blijven daarbij dan eigendom van de opdrachtgever.

Echter, helaas kent werkelijkheid soms een andere uitkomst dan het op schrift gestelde.
Met het onderuitgaan van veel bedrijven in 2011, 2012 is meerdere malen gebleken dat het eigendomsvoorbehoud niet de gewenste oplossing bood!
Veel van de mensen die erop vertrouwden, kwamen helaas ‘bedrogen’ uit.

Zelf hebben wij door de jaren heen, ook enkele malen een eigendomsvoorbehoud afgegeven.
Eenmaal, kort nadat wij een doorstart hadden gedaan van een aangekochte failliete onderneming.
De opdrachtgever wilde in deze spannende situatie er zeker van zijn, dat zijn spullen ook zijn spullen bleven.

Begrijpelijk. Toch?

Een andere keer die ik mij kan herinneren is dat de opdrachtgever zelf de materialen had ingekocht.
Daarbij wilde hij de werkzaamheden door ons aan die materialen laten uitvoeren.

Hier hadden wij te maken met een opdrachtgever die zelf geen beste betaler was.
Blijkbaar was hij bang dat wij zijn materialen zouden achterhouden tot de laatste betaling.
Van hem krijg ik overigens nog € 11 K.

Waarom dan toch bij ons die werkzaamheden laten uitvoeren?
Dit kwam door de specialistische kennis die wij toen in huis hadden.
Maar terug naar de vraag, als blijkt uit een onderzoek dat veel partijen bedrogen uitkwamen?

Waarom zou je überhaupt leveren?

Over het algemeen durf ik te stellen.
In het geval van een eigendomsvoorbehoud praat je niet meer over een normale bedrijfssituatie!
Of het is de opdrachtnemer bekend dat de opdrachtgever niet de beste betaler is, dan wel een late betaler.

Of het is de opdrachtgever bekend dat de financiële situatie van de opdrachtnemer niet denderend is.
Of zoals in ons laatste geval, de opdrachtgever is bang dat de opdrachtnemer het recht in eigen hand neemt.
En daarbij de spullen niet eerder, – of helemaal teruggeeft nadat alles betaald is.

Niet geheel toevallig komen dit soort constructies ook vaak voor in bepaalde sectoren.
Sectoren die nu niet uitblinken als de beste betalers.
Sectoren waar vaak een loopje wordt genomen met de betalingsmoraal, meer zeg ik niet!

Wel zeg ik, waarom zou je überhaupt leveren als het al moet gebeuren onder die condities?

Waarom het gevaar opzoeken, als je het al niet vertrouwt.
Ik weet dat veel MKB-bedrijven zich momenteel (nog) geen (grote) tegenslagen kunnen veroorloven!
Zeker niet wanneer een complete partij, wat het dan ook mag zijn niet terugkomt.

Wat zeg je, dan mis je omzet?

Jij alleen kunt inschatten wat groter is, de leegstand in je bedrijf of het verlies van jouw eigendommen.
Daarbij geldt wel dat je in het ergste geval, voor de 2e keer materialen en of grondstoffen moet aankopen.

Wat dan, als het mis gaat?
Vertrouwen op de curator, dat zou ik maar niet doen!
Ten eerste doen veel van deze heren en dames niet het meest noodzakelijke, nadat ze zijn aangesteld als curator!

Ze beginnen eerst de zaak grondig door te nemen en gaan vaak dan pas over tot actie.
En hoewel ik dat allemaal snap, kun jij daar niks mee!
Ten tweede zul je goed moeten kunnen aantonen dat het jouw spullen zijn.

Vaak gaat het hier (al) mis.
Ondertussen loopt jouw project aan de andere kant door, waarvoor je de materialen nodig hebt!
Als je niet oppast krijg je aan die kant ook nog eens een boete voor een te late levering.

Daar komt bij;

Bij een faillissement blijft het eigendomsvoorbehoud van kracht.
Wel kan er een wettelijk geregelde afkoelingsperiode worden ingesteld van maximaal vier maanden.
Tijdens die periode kun jij als schuldeiser jouw rechten, zoals een eigendomsvoorbehoud, niet uitoefenen.

Zijn er zakelijke belastingschulden?
Dan kan de fiscus in die periode zogenaamd fiscaal bodembeslag laten leggen.

Daardoor verlies jij het eigendom van je producten, ondanks een eigendomsvoorbehoud.
En ook kan, wanneer de afkoelingsperiode voorbij is, de fiscus die producten verkopen.

Is er een afkoelingsperiode ingesteld?
Dan is het belangrijk zo snel mogelijk een deurwaardersexploot tot afgifte van de goederen uit te laten brengen. (En nader juridisch advies te vragen)
Alleen dan kan een later gelegd bodembeslag niet ten koste gaan jou!

Beter in dit alles is;

Wanneer er geruchten zijn dat jouw klant op omvallen staat, of bekend moeite heeft met betalen.
Stap dan in de auto of de vrachtauto en haal jouw geleverde spullen direct op!
Wacht niet op een officieel bericht want dan ben je meestal te laat!
Of dit netjes is? Misschien niet!

Maar dat doet er op dat moment even niet toe, het gaat erom dat jij er financieel niet bij inschiet!
Uiteraard ga ik er daarbij wel vanuit dat je jezelf eerst goed op de hoogte stelt van de werkelijke situatie.
Enkel op geruchten kun je dit soort acties niet uitvoeren.
Meten is weten!

Of wanneer jezelf over voldoende liquide middelen beschikt, kun je overwegen dat jij jouw klant (financieel) gaat helpen.
Ik neem aan dat je verder met hem of haar wilt, want daarvoor heb je toch altijd geleverd?

De band die daarmee ontstaat, zal de klant/ leverancier verhouding alleen maar versterken.
Zo sterk soms dat sommige afnemers niet eens meer naar een ander toe gaan!
Ook nadat ze hun lening hebben afgelost!

Al met al dus veel ellende, waarvan je, je moet afvragen of je die wilt hebben

Persoonlijk denk ik van niet.
Moet de levering toch doorgaan?
Kan het niet anders, door bijvoorbeeld een bepaald specialisme dat een van de beide partijen heeft.

Kijk dan of je niet zolang iets van waarde als onderpand bij jou, in jouw bedrijf kunt nemen.
Denk daarbij aan een auto, een boot, machines en of een ander materiaal.
Enkel alleen courante spullen!

En anders, gewoon niet aan beginnen.
De winst van het gemis is kleiner dan het verlies van hetgeen verdwenen is!

Twijfel jij of je met een bepaalde bedrijven zaken moet gaan doen?
Neem dan contact met ons op om erger te voorkomen.

Wil jij een leverancier of een klant helpen waarvan je weet dat het daar momenteel zeer moeizaam gaat?
Maar heb je geen idee waar (aan) je begint?

Neem dan ook contact met ons op, om jouw klant er mogelijk weer op te helpen!

Succes vandaag en deze week Ondernemer! 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?