“Het leven van een handelsreiziger”
Je hebt een geweldige baan, je reist de wereld over met een schitterend product, systeem of dienstverlening. Je ontmoet veel nieuwe mensen, versterkt banden met relaties en als Nederlander draag je trotse het imago van innovatie, kwaliteit, openheid en betrouwbaarheid. Daarnaast weet je álles van jouw lokale markten: nieuwe ontwikkelingen, opkomende projecten en signalen…Toch? Want hoe eerder en meer je weet over je markten hoe groter je voorsprong is. Of is het niet zo simpel??
Zo was ook mijn rol en als bedrijfskundige sleutel ik altijd aan het sales proces: vooruitkijkend, anticiperend en zo proactief mogelijk. Met daarbij de shortlist:
• Een continue stroom van informatie over nieuwe projecten (nieuwbouw, verbouw en uitbreiding van ziekenhuizen wereldwijd).
• Een proactief beleid naar onze distributeurs, niet zomaar bellen, maar concreet nieuwe kansen bespreken en sales acties uitzetten om de deals binnen te slepen.
• Wees er vroeg bij: aan tafel zitten vóórdat er een officiële tender word gepubliceerd.
Het klinkt als de ideale shortlist, maar hoe krijg je dit soort informatie? Na meerdere (samenwerkings)initiatieven kwam ik erachter dat veel export organisatie met hetzelfde probleem zitten. Bovendien worden er onderling sporadisch nieuwe leads / projecten gedeeld.
So what’s next? De toekomstperspectief van je job/onderneming hangt af van nieuwe omzet. Ik moest en zou erachter komen!
Ik startte met een groot online onderzoek, tot mijn verrassing bleek dat van de meeste projecten in onze pijplijn er al in een vroeg stadium publicaties/signalen te vinden waren online… én nog eens een veelvoud van nieuwe projecten die we helemaal nog niet op ons vizier hadden.
JA! DAT IS GOUD WAARD!!
Het enige nadeel was dat het +- 20 uur per week kostte om alles na te lopen. Desondanks was de spin-off geweldig: leads werden doorgestuurd naar onze distributeurs/dealers en in een maandelijkse project call besproken, de samenwerking en relaties werden sterker en uiteindelijk was de pijplijn nog nooit zó vol geweest! De werkwijze en het concept wierpen hun vruchten af, we haalde in het startjaar al 28% meer omzet dan het jaar ervoor.
Met aanstekelijk enthousiasme heb ik in dezelfde periode mijn huidige business partner beter leren kennen. De laatste 9 maanden hebben we feedback verzamelt bij export organisaties, deze verwerkt in het business model en zijn we gaan bouwen.
Het moest een dienstverlening worden icm met een tool die online nieuws & publicaties automatisch binnen trekt op basis van grote queries, meer filter mogelijkheden en zoekcriteria. Dit moet per organisatie uniek te bepalen zijn en zonder het zoekgebied te beperken tot een vooraf gedefinieerde database. Om de tijdsinvestering voor klanten te beperken, was het doel om één overzicht te creëren die men in 20 minuutjes per dag volledig op te hoogte brengt van alle belangrijke markt en project informatie…. al met al een ambitieus plan!
MAAR HET IS GELUKT!!
Inmiddels werken we met een team ontwikkelaars en zijn de eerste Pilot klanten live. We kunnen nu voor elk bedrijf, die hun lead definitie helder heeft en weet naar welke signalen zij zoeken, de juiste leads, projecten en marktinformatie automatisch vinden. Dit blijkt het beste te werken voor export organisatie die betrokken zijn bij internationale projecten, daar wordt namelijk ongelofelijk veel en in een vroeg stadium over gepubliceerd.
Het is een droom die werkelijkheid is geworden: je visie omzetten naar een werkbaar concept met functioneel product! Wilt u meer weten, neem gerust contact met me op en kijk hoe het www.Leaddashboards.com concept voor uw organisatie werkt.