Kun je nog groeien in een niet groeiende markt?…

Als we alle economisch nieuws mogen geloven dan herstelt Nederland zich momenteel van de grootste naoorlogse crisisperiode.
Met name de export is toch wel de motor is achter dit flinke herstel.

Dat de export wordt aangedreven door een echte marktvraag, blijft voor ons een vraag!
De hoeveelheid geld die dagelijks beschikbaar wordt gesteld, (geprint) draagt daar voor een flink deel aan bij.
Maar dat is een ander verhaal en daarvoor willen we dit platform ook niet gaan gebruiken.

Kijken naar een ander soort groei!

Maar stel dat export niet meteen jouw ding is, of je bent er nog niet klaar voor, of je product of dienst leent zich in de huidige vorm niet echt voor export.
Hoe kun je dan toch groeien, stel dat je dat wilt?

Natuurlijk lees ik ook al die oproepen van zogenaamde ‘business coaches’, die jou willen helpen om meer omzet te scoren.
Echter, is dat nu wel de omzet die jij wilt? Ik bedoel omzet met een goede marge.
Een vraag die ik hier op dit platform al eens eerder heb gesteld want omzet alleen zegt mij persoonlijk niet zoveel!

Omzet kan ik niet in mijn zak steken, het gaat om het resultaat van die omzet.
En als het goed is, is dat ook wat jij wilt een positief resultaat uit die omzet!

Overigens wordt omzet momenteel nog in heel veel branches weggehaald bij een collega Ondernemer en de vraag is dan, zit je daarom verlegen?
Vandaag win jij, morgen wint je collega weer want diegenen die nu bij je komen (met of zonder die hulp van die coaches), gaan overmorgen net zo makkelijk weer naar (vaak een goedkopere) een andere aanbieder!
Dus dat schiet eigenlijk niet op?

Wat is er gebeurd met die klanten?

Maar nu weten we allemaal, althans de meeste Ondernemers wel dat stilstand is achteruitgang! Eens?
Wat doe je dan om toch enigszins aan een bepaalde groei vast te houden?
Welnu, groei anno 2017 in Nederland kan in mijn ogen enkel behaald worden door een relatie op te bouwen met je klant!

Zorg dat jouw klanten, van klanten fans worden, nog beter ambassadeurs, die loyaal zijn, ja die zelfs nog meer klanten voor je gaan aanbrengen.
Fans, overigens een begrip dat eerder enkel werd gebruikt voor de aanhangers van popgroepen en voetbalelftallen.

Tegenwoordig wordt het begrip ook gebruikt voor een menigte tevreden klanten.
Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven in 2017 niet langer zonder die fans kunnen om toch nog enigszins groei te kunnen laten zien!

Het mooie daarbij is ook nog eens een keer dat er dan ook echt aan merken wordt gebouwd.
Fans bouwen in feite een merk, niet langer het marketingbudget.
En wat doet een merk?
Een merk voegt waarde toe, een merk trekt klanten, een goed merk levert geld op!

Maar hoe worden ze dan fan, ambassadeurs die zo loyaal zijn?
Dat worden ze doordat jij, jouw bedrijf waarde toevoegt op verschillende manieren.
Die waarde kan zitten in (nieuwe) diensten (services klinkt in dit geval beter) maar ook wel in betere producten en of gerelateerd.

Ja, oké hoor ik je zeggen maar dat is nog niet zo eenvoudig!
Ik loop al jaren na te denken welke extra diensten ik mijn klanten kan aanbieden.
Dat kan, maar heb je al eens gekeken bij een con-collega, hoe hij of zij het doet?

Metro Bank 2
Ja hoor, een Engelse bank als voorbeeld, het moet niet gekker worden!

Een mooi voorbeeld van, ik ga het even anders doen dan de buren is de komst van de Metro Bank naar London.
Na 100 jaar weer een nieuwe (buitenlandse) bank in de City.
Nu zul je denken wat kan een bank zoveel anders doen dan de bestaande banken?
Nou heel veel?

Vernon Hill, de Amerikaanse oprichter en voorzitter van Metro Bank is in 2010 met de overzeese vestigingen begonnen.
En waar beter beginnen dan maar meteen in het hol van de leeuw, de City in Londen.
Metro Bank, een bank die alle aspecten oppakt die de eeuwenoude Engelse banken laten liggen.
Momenteel zijn er een 26 tal Metro Bank vestigingen in Londen en groeiende!

Vernon’s aanpak?

Hij bestudeerde de Engelse banken bijzonder goed door als klant de verschillende banken te bezoeken.
En waar mogelijk klant te worden en veel, veel te praten met andere klanten!
Zo leerde hij dat veel Engelse retail-banken nog met behoorlijk oude ICT systemen werken, daar was nog een enorme slag te maken!

Voor veel diensten, bijvoorbeeld het inleveren van geld moest betaald worden!
Bij Metro Bank hoeft dat niet meer.
De banken zijn 7 dagen open, 24 uur bereikbaar.
Kom daar maar eens voor bij de stiffer – upper lip!

Geld overmaken binnen Europa is gratis!
Een rekening openen is binnen 5 minuten geklaard en kan ter plekke geregeld worden.
Kluisjes zijn 7 dagen per week toegankelijk, etc., etc.

Ik zou zeggen ga voor de aardigheid eens naar de Nederlandse vertaling van de Engelse site.
Is het een wonder dat de Onderneming de “Family Friendly Award”, heeft gewonnen, ik dacht het niet!

Zo zie je maar, zelfs binnen de bankwereld is nog heel veel te doen, behalve dan in Nederland!
Hier is de koek aardig verdeeld en treffen buitenlandse partijen een relatief kleine markt.

Durf jij het aan, jouw leven kan er wel eens anders uit gaan zien?

Ook in jouw sector liggen er mogelijkheden, mogelijk kun je leren van Metro Bank
Hun site heeft mij in ieder geval wel aan het denken gezet, wat betreft ons eigen dienstenpakket.
Uiteraard betekent het wel dat je soms dingen anders moet gaan doen dan je wellicht gewend was!

Ook zul je als Ondernemer daar vol voor moeten gaan, voor sommigen misschien wel in het absurde althans dat denk je.
Jouw merk moet een emotie, een belevenis worden, want emotionele merken creëren waarde.
Coca Cola, Apple, Nike, do I need to say more?

Vindt jij het (nog) moeilijk om het misschien eens over een compleet andere boeg te gooien?
Maak dan vrijblijvend een afspraak om jou (misschien wel bizarre) ideeën te bespreken, de kansen in te schatten en de juiste aanpak te bespreken.

Succes

Meer over Vernon Hill

Posted by: Gerard Hofmeijer
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?