5 tips om het licht te houden, ook voor een Ondernemer!
Veel Ondernemers, – en andere leidinggevenden worstelen zo nu en dan met hun rol. En met de soms zware en eenzame verantwoordelijkheid. Ondernemer zijn niet zielig, maar een pittige rol is het wel.
De communicatie luistert nauw, je gedrag en functioneren liggen onder een vergrootglas. Velen hebben daarnaast nog een inhoudelijk vak of de verantwoordelijkheid van een Ondernemer, en je kunt een heleboel zaken eigenlijk met niemand echt bespreken.
Stel dat je dit ervaart, wat kan je er dan mee doen? Hoe kun je het prettig houden voor jezelf?
Hierbij 5 tips, strekkend van contact tot manier van werken.
Hier al eens aan gedacht?…
1. Contact met andere leidinggevenden
Met het risico op een open deur; je bent absoluut niet alleen in dit probleem, en herkenning en steun van andere leidinggevenden kan goed werken. Soms kan dit worden ingevuld door contacten met andere leidinggevenden binnen dezelfde organisatie.
In een klein bedrijf is die mogelijkheid er vaak niet. In andere gevallen is dat niet mogelijk of minder prettig omdat je niet zonder risico je informatie kunt delen.
In dat geval is extern zinvolle contacten zoeken handiger. Velen vullen dit in door te netwerken of komen bijvoorbeeld in contact met collega’s bij trainingen. Ook prettig is intervisie met andere leidinggevenden waarbij je regelmatig bij elkaar komt en een probleem of vraag kan inbrengen. Hierbij steun je elkaar en profiteer je van elkaars deskundigheid.
Regelmatig hoor ik ook van leidinggevenden dat zij contact hebben met een ‘ouwe rot in het vak’. Iemand, bijvoorbeeld gepensioneerd, die een schat aan ervaring heeft en met wie het prettig praten is over wat er zoal speelt.
Bij al deze contacten is van belang dat de nadruk ligt op het vinden van jouw eigen oplossingen. Hoed je voor ‘overadvisering’ waarbij je word overladen door oplossingen van anderen. Daardoor voel je je al gauw nog minder begrepen, meer alleen, onzeker of geïrriteerd.
2. Een partner of raad van advies
Ik kom best veel in bedrijven waar 2 directeur-eigenaren zijn die de taken verdeeld hebben en de verantwoordelijkheid voor het geheel delen. Dat is in principe minder eenzaam en je hebt een klankbord.
Het kan het overwegen waard zijn als je er nu alleen voor staat.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Zo zijn twee kapiteins op een schip lastig bij verschil van inzicht, de ondernemingsopbrengsten moeten worden verdeeld en je weet vooraf niet zeker of de samenwerking zal slagen.
Een andere mogelijkheid is een Raad van Advies bij elkaar te zoeken. Een gezelschap van leidinggevenden of Ondernemers met een breed spectrum aan kennis en vaardigheden. Eens in de zoveel tijd komt de Raad van Advies bij elkaar om je te ondersteunen, vragen te stellen en te adviseren.
Deze input zorgt ervoor dat je je zorgen of vragen kunt bespreken en ‘kokervisie’ bij jezelf voorkomt.
3. Professionele gesprekspartners
Er zijn natuurlijk ook veel professionele gesprekspartners : coaches, HR professionals, boekhouders, accountants, consultants e.d. Periodiek een goed gesprek kan opluchten, leiden tot een ‘helder hoofd’ en oplossingen op tafel brengen die voor jou werken.
Zorg wel dat je iemand vindt die je sterker maakt.
Voel je je onzeker door de gesprekken en wordt er eindeloos over problemen gesproken… snel wegwezen!
NB : hier laat ik het maar bij, want anders wordt het al gauw ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’.
4. Wat levert leidinggeven je op?
Onze hersenen maken het in principe niet makkelijk om dat wat goed gaat bewust te blijven registreren. Risico’s en negatieve ervaringen worden stevig verankerd. Slechte ervaringen met personeel bijvoorbeeld hebben een flinke impact.
En opmerkingen die vaak achteloos worden gemaakt en cynische teksten als ‘ik wens je veel personeel’ versterken dit effect.
Voor het zien van kansen en het benutten van positieve ervaringen moeten we – gezien onze hersenen – meer ons best doen.
Als we dat doen houden we deze beter vast, hebben meer oog voor positieve ontwikkelingen en voorvallen, en voelen we ons prettiger.
Dit kan bijvoorbeeld door er bewust voor te kiezen stil te staan bij de vraag;
Wat levert het managen zijn me eigenlijk op? Wat is dat dan precies? En wat nog meer?”.
En ook kan je jezelf de vraag stellen “Zijn er momenten dat ik het minder lastig vind en meer plezier heb als leidinggevende? Wat doe ik dan anders? Zou ik daar meer van willen doen?”.
5. Lichter leidinggeven
Er zijn technieken die het leidinggeven lichter kunnen maken, terwijl je impact gelijk blijft of waarschijnlijk zelfs toeneemt.
Hiervoor gebruik (en doceer ik) de Oplossingsgerichte aanpak uit de de VS (Solution-Focused, zie bijvoorbeeld de boeken ‘Oplossingsgericht leidinggeven’ van Frederike Bannink, of ‘Doen wat werkt’ van Coert Visser).
Kortweg, samengevat!…
Kernpunten van deze aanpak zijn onder andere:
- Op zoek gaan naar eigen oplossingen die bij jou passen.
- Niet analyseren of teveel bezig gaan met wat er fout gaat, maar vooral veel energie steken in het groter maken van wat er goed gaat.
- Een scherp beeld van wat je wil in plaats van het probleem, is erg helpend bij het vinden van oplossingen. Hoe ziet dat er precies uit?
- Er zijn altijd moment dat het probleem er niet of minder is, en die uitzonderingen benut je om te vinden wat werkt.
- Werk in kleine stapjes.
Deze punten klinken zo misschien wat vaag of abstract, maar de oplossingsgerichte aanpak bevat hele heldere gesprekstechnieken (en aanwijzingen voor een effectieve ‘grondhouding’ als gesprekspartner) die niet voortkomen uit theorie maar uit het testen van hun nut in de praktijk.
Een belangrijk aspect voor leidinggevenden van deze aanpak is dat je kunt sturen – het gedrag van jouw werknemer beïnvloeden – met behoud van de relatie. Dit is van groot belang als je een medewerker wilt bijsturen in zijn of haar functioneren als je minder tevreden bent of er een acuut probleem is.
Ook ervaren gebruikers van de oplossingsgerichte aanpak hun gesprekken als positiever en minder belastend.
Leidinggeven kan er ook lichter van worden. De verantwoordelijkheid komt meer bij je team te liggen.
Wie hierin geïnteresseerd is vertel ik er graag meer over, zodat je kan kijken wat daarvan voor jou bruikbaar is.
Posted by: Cora Hagen, Simpel HR,
Cora Hagen is een gastblogger voor Ondernemer + Praktijk en schrijft elke 14 dagen bruikbare tips voor die Ondernemer die op de juiste wijze wil omgaan met zijn of haar medewerkers.
P.S. Prettig om de dilemma’s over je personeel eens te bespreken? Ik ben een onafhankelijke gesprekspartner met begrip en ervaring.