Nu zei die investeerder ja, maar dit ben je wellicht vergeten?

feature0 Wekelijks krijgen wij verzoeken van Ondernemers binnen, die het niet lukt om één, laat staan de juiste investeerder te vinden .

Vaak is dan (helaas) al veel geld uitgegeven aan diverse (online en off-line) intermediairs. Sommige Ondernemers schakelen meerdere intermediairs in, die meestal niet eerder een stap zetten voordat de Ondernemer al een voorschot heeft betaald.
Daarna starten veel van deze partijen met het opzetten van uitgebreide businessplannen, teasers, rapportages  en wat meer. (De uren moeten tenslotte toch verantwoord worden!)
In sommige gevallen begaat de Ondernemer daarbij dan ook nog de doodzonde om aandelen weg te geven aan één van deze partijen, dit als een vergoeding voor de gemaakte kosten.
Een optie die op dat moment zeer aantrekkelijk lijkt, het kost tenslotte niks, maar die in 7 van de 10 gevallen, bij toetreding van derden tot onenigheid leidt!

Nu hoor je ons niet zeggen dat er niks op papier moet komen. Zeker er moet een plan komen, daar hoort ook een (financiële) onderbouwing bij, maar we moeten (direct) met z’n allen stoppen om hiervan een wetenschap te maken!
“Man plans, God laughs”, zegt genoeg wat de uitkomst van veel deze plannen is. “Life is what happens, while you are making plans, is hier ook direct op van toepassing.

Dat geldt ook voor de zogenaamde Elevator Pitches, EP’s. Momenteel hoor ik die oproep wat minder voorbij komen, geen idee of dat met de crisis van doen heeft, maar toch?
Natuurlijk moet je op een duidelijke en enthousiast wijze, vooral niet langdradig je plan kunnen uitleggen aan mogelijke investeerders, maar wederom ook hier, je gaat niet op audiëntie bij de Paus!
(Voor de niet kenners, Elevator-pitches of in het Nederlands, Lift-presentaties stonden er synoniem voor, dat je tijdens de duur van een liftgang (het best binnen 1 minuut), op of neer maakt niet, aan een passagier kon vertellen, wie je was, wat je deed en waarom de passagier in de lift in jouw bedrijf moest investeren! (Vaak ging het om het aantrekken van investeerders)
Het bijgaande, humoristische  filmpje laat je zien hoe het in ieder geval niet moet!)

https://www.youtube.com/watch?v=AcuxcUI3zsg

In “the early day’s”, zouden we zeggen, de eerste indruk, want als investeerder is dat waar ik belang bij heb als je mij een hand geeft.
Mijn eerste indruk van jou is wat telt voor mij, want wellicht is jouw pitch, kort krachtig, superglad, maar als ik geen klik met je heb, ga ik het toch niet doen, hoeveel rendement je ook belooft of zelfs kunt bieden!

De investeerders die je (mogelijk) zoekt (en die je moet hebben) willen jou leren kennen, ben jij echt een ondernemer, hoe betrouwbaar ben je, werk je in team of alleen, ga je hier volledig voor of wil je dit graag uitproberen met mijn geld en dan gaat het idee op tafel! 
Omgaan met investeerders en geld van hen krijgen is een kunst, die enkeling die over die zak met geld struikelt, kun je op een hand tellen, geloof me!

Nog beter gezegd, wanneer je het idee hebt dat een investeerder helemaal niet geïnteresseerd is in jou, maar enkel in jouw idee (want dat is het nog vaak) of product, zou ik tegen je willen zeggen, wegwezen.
Dit zijn vaak het kaliber investeerders die er niks geen moeite mee hebben om jou over een 1 maand, 1 jaar of net voor de IPO (beursgang) het bos in te sturen en het gebeurt elke dag weer!
Dus laat je niet ontmoedigen als je EP niet binnen een minuut af is, maar zorg dat je een goede indruk achter laat en dat is iets waar we aan kunnen werken!

Maar stel nu dat een investeerder ja zegt, heb je dan hier wel aan gedacht? Daar begonnen we ons artikel mee.

Wat wij merken in onze praktijk is, Ondernemers lopen vaak te zoeken, te smeken, ja soms te bidden voor die ene man of vrouw die zegt, oké we gaan het doen!
En hoewel we drommels goed snappen waarom dat zo is, tenslotte ben ik zelf 20+ jaren geleden ook al begonnen met geld inzamelen, toen je het woord informal investor, misschien ergens buiten Nederland tegenkwam en angels veelal ook nog een andere betekenis kenden, moeten we toch beter nadenken over wie we binnenhalen!

We gaan er vanuit dat veel investeerders inderdaad wel beschikken over dat “broodnodige”geld om onze plannen uit te voeren, maar belangrijker is nog, wat brengt deze man of vrouw nog meer mee?
Een tijd terug sprak ik met een Ondernemer die voor de ontwikkeling van zijn product, zo was althans begroot, €250K nodig heeft. Oké, maar dat is de ontwikkeling van het product, maar hoe gaan we dan verder met de marketing, het is toch een btc product (business naar consument), met de verkoop, etc., etc.
Wij vinden het daarom minstens zo belangrijk om vast te stellen, wat is de achtergrond van deze investeerder, wat is zijn netwerk, hoe actief is deze man of vrouw nog?
Er lopen namelijk best veel mensen rond met geld op zak, die eenmalig gescoord hebben, vaak daarna hun sector hebben verlaten, sommige keren noodzakelijkerwijs weer terug maar die “jonge” Ondernemers eigenlijk verder niet zoveel te bieden hebben!


Zo zei ik deze week tegen die Ondernemer met dat exclusieve btc product. Eigenlijk zouden we hier Dietrich Mateschitz, de mede- eigenaar (49%) van Red Bull bij moeten hebben en dat is niet onmogelijk!

Naast geld hebben we dan enorm veel marketingpower en iemand die weet hoe we het allemaal aan moeten pakken!

 

Dus voordat je de volgende investeerder ja laat zeggen, heb je dan wel aan al die “softe”delen van de deal gedacht die veelal nog meer waard zijn dan puur het geld?

Vind jij het moeilijk om naast jou de juiste investeerder te vinden, neem dan contact met ons op, om waar nodig geheel andere mensen aan tafel te laten aanschuiven!

Veel succes morgen!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?