Liquiditeitsproblemen. Toch maar zwijgen?…

Liquiditeitsproblemen binnen ondernemingen zijn van alle tijd.
Zowel in slechte, – als ook in economisch goede tijden!
Kapot groeien is ook nog een uitkomst die daarvoor kan zorgen.

Toch hang je de vuile was niet buiten!

Volgens het Nederlands Woordenboek betekent het spreekwoord hierboven:
“Je praat niet over onaangenamen zaken met een buitenstaander!”

Ik hoop dat je oog is gevallen op het woord ‘buitenstaander’.
Want of je nu je bedrijf verkoopt of je kent op dit moment behoorlijke (financiële) problemen.
Er zijn minder buitenstaanders dan dat je misschien in 1e instantie denkt!

En jij denkt dat jouw medewerkers niets door hebben?

Een tijd terug las ik in een blog een advies van een overname – adviseur.
Deze adviseerde Ondernemers om de verkoop van hun bedrijf zolang mogelijk geheim te houden voor zijn medewerkers en klanten.

Deze adviseur, ik zal geen namen noemen sprak over het communiceren tussen hem en zijn klant via een privé e-mail adres. Facturen van deze adviseur die naar het privé adres van de Ondernemer toe gaan.
En afspraken met potentiële kopers die zelden plaats vonden binnen werktijd.

Ik moet inwendig altijd een beetje lachen als ik dit soort uitspraken lees of hoor.
Vaak komen dergelijke uitspraken van mensen die nog maar weinig of geen leiding hebben gegeven aan medewerkers.
Wat over het algemeen meestal ook het geval is bij adviseurs.

Want deze goedbedoelde adviezen werken namelijk niet!

Ik vroeg me wel direct af welk bedrijf er verkocht gaat worden.
Als jij in staat bent om alles voor je medewerkers geheim te houden, dan vind ik dat een knappe prestatie.
Ik zou zelf geen hoge pet op hebben van deze medewerkers als ik die zou moeten overnemen.
Zeker niet als ze niks hebben gemerkt, of zichzelf nog nooit de vraag hebben gesteld;

Wanneer gaat mij baas de tent verkopen, nu er geen opvolgers binnen het bedrijf zijn?

Ik ben ook wel heel benieuwd, hoe je dat doet met de facturen van de adviseur die naar het privé adres van de Ondernemer gaan. Zeker wanneer de verkoop een lange tijd in beslag neemt.

Aan het oog onttrokken van diezelfde medewerkers op de administratie.
Medewerkers die ineens allerlei oude jaarstukken moeten aanleveren waarom jij anders nooit vroeg!
Of andere aanvullende informatie.

Hoe zoiets nu echt de mist in ging?

In 2005 waren wij voornemens om een bedrijf in de buurt van Zwolle over te nemen.
Ook daar hadden wij van doen met een in mijn ogen panische verkoper.
Hij had een prachtig bedrijf.
Tien jaar eerder zelf aangekocht, maar nog maar weinig vertrouwen in zijn mensen gekregen laat staan derden.

Hij waarschuwde mij wel 7 of 8 x, zelfs nadat ik een geheimhoudingsovereenkomst had getekend, dat ik zorgvuldig moest zijn.
.Zeker met alle informatie die wij zouden gaan ontvangen.
Tot die zaterdagochtend dat ik hem ophaalde, thuis om zijn bedrijf verderop gevestigd te gaan bekijken.

Hij zat nog niet bij mij in de auto of hij zei; het is bekend!
Ik zei hoezo, het is bekend?
Een aantal medewerkers weten dat wij in gesprek zijn.
Ik schrok!

Zouden wij, zouden onze medewerkers niet zorgvuldig genoeg zijn geweest dacht ik?
Wat bleek nu?
Deze Ondernemer had een stuk informatie meegenomen naar de zaak om het daar te kopieren.

Enkel was hij daarna vergeten om het origineel van de kopieerplaat te halen!
En juist de medewerker die altijd de meeste moeite had om haar mond te houden, vond het stuk op de kopieerplaat!
De uitkomst laat zich raden.

Dus elke keer als ik weer een geheimhoudingsovereenkomst moet opstellen en / of moet ondertekenen, dan moet ik weer aan die zaterdagochtend denken. En de houdbaarheid van dit alles!

accountant2

bedrijven in de problemen, kunnen die dan niet beter zwijgen?

Nee, maar dat betekent niet dat je dan meteen maar alle vuile was buiten hangt!
Als Ondernemer en bestuurder is het ook jouw taak om de rust te bewaren

Wel is het zo dat bij een bedrijf dat in de (financiële) problemen is gekomen, heb je elkaar als collega’s juist hard nodig.
Als jij als Ondernemer al maanden loopt te zweten hoe je een oplossing vindt in je liquiditeitsvraagstuk.

Echter jouw medewerkers vinden dat het ondertussen wel weer tijd is voor een loonsverhoging.
Dan zul je weinig begrip vinden voor jouw verzoek om op de kleintjes te letten.

En wanneer deze medewerkers blijven vinden dat, ondanks de slechte situatie, zij nu toch wel eens ergens “recht” op hebben.
Dan heb je met elkaar nog een lange weg te gaan!

Maar meestal zijn de verschillen niet zo groot!

Medewerkers hebben al lang in de gaten dat een aantal zaken niet meer zo zijn als voorheen.
Terwijl je eerder nog sprak over een aantal investeringen die je wilde doen horen ze daar nu niks meer over.

Wat zeg ik, vaak heb je zelf de signalen al afgegeven.
Jij vroeg aan de chef werkplaats of er geen mogelijkheid was om de zaagmachine nog een jaar langer te kunnen laten draaien.
Zou hij dit in de lunchpauze niet met zijn collega’s besproken hebben?
Die met z’n allen zich daar al weer een mening over hebben gevormd.

Of het was een aantal medewerkers de laatste tijd wel opgevallen dat er wel heel vaak mannen en vrouwen in een pak op de zaak verschenen.
Dit terwijl het gros van jullie klanten een spijkerbroek draagt!
(Trouwens die éne vent die dachten ze te kennen, werkt hij niet bij de plaatselijke Rabobank?)

En wat te denken van de heren monteurs die door heel Nederland rijden.
Van een lokale Gamma medewerker kregen ze te horen dat er eerst nog een paar openstaande facturen betaald moesten worden.
Voordat zij weer materiaal en gereedschappen mee konden krijgen.

Toen jij daarna in de werkplaats bij de monteurs kwam lopen, viel het gesprek in 1 x stil!
Waarover zou dat gesprek toch gaan?

Beste Ondernemer, jouw medewerkers zijn niet gek!
Gelukkig maar, wat zou je anders met deze mensen binnen je bedrijf moeten dat zou opschieten!
Je medewerkers zien meer dan jij en ik denken.

Maar, voordat ik er met de klanten en leveranciers over praat!

Hetzelfde laken een pak.
Ook zij, jouw klanten en leveranciers zijn niet achterlijk!
Gelukkig maar, tenslotte maken zij ook deel uit van jouw kring van partners.

Als ze het al niet van de hierboven genoemde medewerkers hebben meegekregen.
Tenslotte praten veel van je medewerkers direct met klanten.
Zou dan die eerder gemaakte Gamma opmerking niet door een klant zijn opgevangen?

Of wat te denken van het feit dat je bij de laatste offerte besprekingen wel heel veel nadruk legde op de vooruitbetaling.
Dit terwijl je daar eerder nooit over repte!

Natuurlijk weet een opdrachtgever ook wel dat de betalingsmoraal in Nederland de afgelopen jaren drastisch is verslechterd.
Echter heb je nu aangegeven de opdracht niet aan te willen nemen, als er geen betere betalingscondities voor jou uitkomen.
Dat valt op!

Of wat te denken van het feit dat je nog niet bent begonnen aan een aantal werkzaamheden waarvoor het materiaal al is geleverd. Dit terwijl je in het verleden vaak belde over de goede voortgang van een project.
Een opdrachtgever die vaker opdrachten bij jou neerlegt valt dat op!

En oh ja, de leveranciers.
Met al hun geautomatiseerde systemen op de administratie, zien zij in een oogopslag dat jouw betalingstermijn is opgerekt. Betaalde je eerder keurig met 30 dagen, nu is het inmiddels 45 dagen terwijl je in de laatste inkoop onderhandelingen aangaf dat jouw klanten ook niet eerder dan met 60 dagen betalen.
M.a.w. ik ben voornemens om ook (pas) met 60 dagen te gaan betalen, anders loop ik zelf vast!

Maar wat nu met dit alles te doen?

Zoals gezegd, dat is mijn bescheiden mening.
Je gaat de vuile was niet buiten hangen omdat er anders geen nieuws is op het industrieterrein of in de kantooromgeving.

Wel ga je met die medewerkers, die leveranciers en indien nodig die klanten praten die jouw mogelijk kunnen helpen.
Dan wel als zij het niet weten, jouw probleem alleen maar groter kunnen maken!

Elk normaal denkend mens, waarvan je hulp kunt en mag verwachten, weet heus wel dat zaken soms anders lopen dan gepland. De vraag is alleen, en soms heb je daarvoor hulp nodig hoe vaar je door die (hopelijk tijdelijke) storm.
Zonder daarbij (flinke) averij op te lopen en in een aantal gevallen deze vertrouwenspersonen zelf ook?

Nee, niet iedereen zal daarin meegaan.
Zij zullen hun eigen belang voorop stellen.
But that, ladies and gentleman is a fact of live!

Voor de toekomst, wanneer de storm weer is gaan liggen maakt het jou het leven alleen maar eenvoudiger.
Je weet dan wie je moet uitnodigen voor het uitbrengen van een offerte en wie niet!

Samengevat:

Ga tijdig praten met de juiste mensen.
Vraag om mee te denken in het belang van alle partijen en verbaas je over het aantal mensen dat alsnog bereid is om jou te helpen.
Elke Ondernemer waarmee jij zaken doet, kent vroeg of laat liquiditeitsproblemen groot of klein!

Verkeer jij momenteel in een situatie dat je, je afvraagt, hoe ga ik hier uitkomen?
Zonder dat ik daarbij alles verlies wat wij de afgelopen jaren hebben opgebouwd?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf vast te stellen en te voorkomen dat er veel verloren gaat!

Veel succes!

Posted by: Gerard Hofmeijer, Financiering+,

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?