Groeiende omzetcijfers. Hoe laat ik mijn bedrijf groeien, nu mijn markt krimpt?…

hogebomen1 Ik hoef maar bij heel weinig Ondernemers de bovenstaande uitspraak, stilstand is ……………… af te maken, de meesten van jullie vullen mij wel aan!

Daarna valt er toch bij veel Ondernemers een stilte.

Want hoewel we het misschien er allemaal wel over eens zijn, is het makkelijker gezegd dan gedaan.
Althans in veel sectoren.

Groeien heeft niet alleen met omzet te maken!…

 

Misschien is het al weer een aantal jaren terug dat je voor jezelf begon, misschien zelfs korter? Misschien heb je nog niet zo lang geleden het bedrijf van je werkgever overgenomen, en nadat de overname-euforie is weggeëbd, stel je jezelf de vraag;
Hoe laat ik het bedrijf nu verder groeien, want eigenlijk heb je daar nog maar weinig bij stil gestaan?

En wat betreft het succes van je voorganger, dat dreef toch grotendeels op productgroepen die al jarenlang door het bedrijf verkocht worden, maar die zeker geen dubbele groeicijfers meer laten zien!

 

Is groei in je eigen sector nog (wel) mogelijk?…

 

Alles wat je tot nu toe leest in de vakbladen, of wat binnenkomt via e mails,  waarin gesproken wordt over groei, wordt toch heel vaak gerelateerd aan jonge “startende” Ondernemers, die dan de 1e jaren soms een omzetgroei halen van honderden, – en soms duizenden procenten.

Nu hoop ik dat je, je realiseert dat van EUR 0,- naar EUR 100,- 100% omzetgroei is, maar daar kan ik niet zoveel mee!
Met de lage brandstofprijs kan ik er gelukkig nu wel een tank mee vullen!
Om een bedrijf te laten groeien van EUR 100 miljoen, naar EUR 125 miljoen, zonder het doen van acquisities is dan ook een veel ander verhaal!

 

Groei is in elke sector (nog) mogelijk, maar wat wil jij?…

 

Ik ben ervan overtuigd, dat groei nog steeds in elke sector mogelijk is, maar niet meer op de manier die velen gewend zijn!
Nog meer vertegenwoordigers de straat op sturen of nog meer offertes maken, daar geloof ik zelf niet meer zo in.
Deze gedachtegang is overigens heel wat anders dan, dan maar gelijk het gehele verkoopapparaat de deur uitdoen.

Een mooi voorbeeld daarvan is de komst van een nieuwe speler in een meer dan 100 jaar oude bankensector in de UK, namelijk de komst van Metro naar de city.

CEO Vernon Hill, de Amerikaanse oprichter en voorzitter van Metro Bank is in 2010 met deze overzeese vestigingen begonnen,en begint dan maar meteen in het hol van de leeuw, de City, een bank te vestigen die alle aspecten oppakt die de eeuwenoude Engelse banken laten liggen.
Momenteel zijn er een 26 tal Metro Bank vestigingen in Londen en de organisatie is groeiende!

Vernon’s aanpak was zorgvuldig. Allereerst bestudeerde de Engelse banken bijzonder goed. Dit deed hij door als klant de verschillende banken te bezoeken, waar mogelijk en nodig klant te worden en veel, veel te praten met klanten van die banken!
Zo leerde hij dat veel Engelse retail-banken nog met behoorlijk oude ICT systemen werken, daar was nog een enorme slag te maken!

Voor veel diensten, bijvoorbeeld het inleveren van geld moest betaald worden, maar hij trof ook diverse andere zaken aan, die alles behalve klantvriendelijk waren
Metro Bank kiest daarin een andere weg en men begint eerst bij het laag hangende fruit.
Metro banken zijn n.l. 7 dagen open, 24 uur bereikbaar. Kom daar maar eens voor bij de gevestigde orde!

Geld overmaken binnen Europa is gratis, een rekening openen is binnen 5 minuten geklaard en kan ter plekke geregeld worden. Kluisjes zijn 7 dagen per week toegankelijk, etc., etc.
Ik zou zeggen ga voor de aardigheid eens naar de Nederlandse vertaling van de Engelse site.
Is het een wonder dat de Onderneming de “Family Friendly Award”, heeft gewonnen, ik dacht het niet!

 

En Nederland dan?…

 

banken-578

Wat Nederland aangaat kunnen we toch wel stellen, dat hier de koek aardig verdeeld is, en dat veel buitenlandse partijen helaas een te kleine markt aan treffen.
Toch is er blijkbaar plek voor een RegioBank en een knab en sinds 2015 Bunq.

 

 

Hoe kan je dan nog groeien, als je sector dat niet meer doet?…

 

In het voorbeeld van Metro Bank zie je dus in feite 2 mogelijkheden om te groeien, zelfs in een krimpende markt.

1. Door een bestaand(e) product en of dienst elders neer te zetten, wij zouden dat noemen export.
2. Door verbeteringen aan te brengen binnen een bestaande markt.
(CEO Vernon Hill bestudeerde de bestaande spelers heel goed om daaruit de mogelijkheden te ontdekken waarin hij zich
zou kunnen onderscheiden).

 

Maar wat nu als export niet meteen jouw ding is, wat ga je dan doen?…

 

Wanneer export niet meteen jouw ding is, of je bent er nog niet klaar voor, of je product of dienst leent zich in de huidige vorm niet echt voor export, hoe kun je dan toch groeien? Het doen van acquisities is nou ook niet meteen jouw cup of thee!

Wat je o.a. dan kunt doen is om gaan kijken in jouw keten van leveranciers tot eindklant, kan ik daar, hetzij door een joint venture of een andere vorm van samenwerking, maar ook in de vorm van een onafhankelijke co-creatie (dus met een leverancier of een klant iets samen maken), een nieuw product, een nieuwe dienst ontwikkelen, waarbij wij als co-creators beiden een omzetgroei kunnen realiseren.

Het met, of voor de klant of leverancier ontwikkelen van nieuwe ideeën, en oplossingen kent behoorlijk veel voordelen!
Dit laatste wordt ook wel een open innovatiemodel genoemd. Met een open innovatiemodel betrekken organisaties hun (potentiële) klanten en business partners bij het ontwikkelen van producten of diensten.

Het open innovatiemodel heeft de volgende 7 voordelen.

  1. Het voordeel van het innoveren voor,- en met klanten, zorgt er voor dat jij je (toekomstige) partners, (veelal) niet meer hoeft uit te leggen wie je bent, wat je kunt en wat je kwaliteiten zijn. Mensen zijn bekend met je (innovatieve) werk, en met dat als vertrekpunt willen sommigen met jou die stap dan ook wel zetten!

  2. Doordat je met anderen een nieuw product of dienst ontwikkeld ben je beter in staat om de behoefte van de markt af te stemmen. We gaan er daarbij vanuit dat je deze nieuwe ontwikkeling in gang zet met die klanten en of leveranciers die kennis hebben van hun markt en ook bereid zijn om met jou deze kennis te delen.

  3. Kosten, niet onbelangrijk. Innovaties kosten tijd en geld en met name deze laatste post heeft menig innovatief project doen stranden. Onze vuistregel hier is, het kost 3x zoveel als begroot en het duurt 3 -5 x zo lang (voor echte innovaties) om het naar de markt te krijgen, ik praat dan nog niet over marktacceptatie.Uiteraard zijn  hierop uitzonderingen van toepassing, echter, slechts 1 Onderneming heeft Apple op de gevel staan!

  4. Waardevolle mensen voor het innovatie proces kunnen uitgewisseld worden. Wanneer de bedenker niet de beschikking heeft over bijvoorbeeld de juiste technici, kunnen deze mensen mogelijk ingezet worden door de andere partner en omgekeerd.

  5. Dit kan ook gelden voor de marketing,- en verkoopmedewerkers. Een innovatie intern uitdenken is leuk, maar een innovatie is pas een innovatie wanneer deze op de juiste wijze in de markt wordt gezet, anders blijft het een uitvinding! Ook die zaken kun je delen.

  6. Samenwerkingen maken over het algemeen meer kans op bijdragen vanuit bijvoorbeeld de Overheid of eindklanten dan een partij die stand-alone iets ontwikkeld. Het lijkt er wel eens op dat wanneer meerdere partijen werken aan een project het geloof en het vertrouwen aanzienlijk toeneemt in het project. Wellicht vreemd, maar toch?.

  7. Doordat de bedenker van de innovatie, in dit geval de leverancier waarvan we gezegd hadden om eens naar de portefeuille van zijn klant of leverancier te kijken, deze innovatie voorlegt, kan deze bij het op de juiste, commerciële  wijze neerleggen van het project een aanzienlijk betere rol verkrijgen.Doorgroeien van enkel de rol van leverancier naar de rol van partner met, daarom gaat het tenslotte, alle positieve gevolgen van dien.
    Denk aan minder concurrenten, een betere marge, productieprocessen die beter afgestemd kunnen worden, etc.

     


  8. Elke andere door ons nog niet genoemde reden die jullie waarschijnlijk vanuit een stuk praktijkervaring, hier kunnen bijschrijven.

Acquisities, wanneer je deze optie wel overweegt!…

 

Tenslotte blijft er de mogelijkheid over om via acquisities, dus de overname van andere bedrijven een verdere groei te realiseren, maar dat moet uiteraard wel bij je passen, omdat de rol van de Ondernemer in veel gevallen behoorlijk veranderd.

Belangrijk daarbij is wel dat je die kralen rijgt, die ook werkelijk waarde toevoegen aan je bedrijf of portefeuille, en niet dat je meer van hetzelfde krijgt en dus ook meer kopzorgen!

Waarop je moet letten wanneer je daadwerkelijk kralen gaat rijgen, daarover ga ik een volgend blog verder!

Vindt jij het moeilijk om jouw bedrijf verder te laten groeien, uiteraard heb je voor alles geld nodig, neem dan eens contact met ons op om de groeimogelijkheden voor jou in kaart te brengen!

Succes vandaag en deze week!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,

Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ (Alternatieve) Financiering van de onderneming
+
 Bedrijfsopvolging & overnames
+ Begeleiding bijzondere bedrijfssituaties

 

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?