Seth Godin wordt beschouwd als de beste intuïtieve marketeer van de afgelopen jaren. Ik ben een fan van zijn boek ‘Purple Cow’ omdat hij hierin feilloos aangeeft wat iemand tot een sterk merk maakt.
De paarse koe is zo opmerkelijk, omdat veel mensen bang zijn om zich te onderscheiden. Keuze maken vergt lef. Maar het brengt je zoveel meer dan altijd maar op safe spelen. Natuurlijkspelen we graag op safe, want het lijkt op zich een veilige keuze.
Maar dat is het niet. Wanneer we op safe spelen zijn we net als die koeien die elkaar verdringen op dezelfde plek in het weiland. Waar we vechten om een beetje gras. Want op de plek waar iedereen elkaar verdringt, is het gras snel op. Hoe leuk is eigenlijk het om een van de velen in een vechtmarkt te zijn? Is dat wel zo’n veilige keuze als je het zo bekijkt?
Mensen die ergens voor durven te staan, werken en leven meer vanuit hun passie. Want als je keuze durft te maken, sta je bewuster in het leven. Dat straal je uit en dat trekt de mensen aan die graag juist met jou willen werken.
Opmerkelijke mensen rollen vaak vanuit de ene leuke opdracht in de andere nog leukere opdracht. Waarom? Paarse koeien doen hun werk opmerkelijk goed. Omdat ze werk doen waar ze echt enthousiast over zijn, kost het hen weinig moeite af en toe een stapje extra te doen. Ze stralen dat enthousiasme ook uit. En ook dat maakt dat mensen graag met hen werken.
Hoe word je opmerkelijk?
Stel je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt. Hoe doe je dat? Veel mensen vinden dat een lastig proces. Ze hebben het idee dat ze geen opmerkelijke zaken in huis hebben. Het is nogal wat om te durven benoemen wat jou bijzonder maakt. Om je expertise te claimen. Om te gaan staan voor jouw eigenheid. Het is wennen als je uit je comfortzone stapt. Maar zonder jezelf uit te dagen ga je niet groeien, als mens en als ondernemer. Wat zou je kunnen doen om opmerkelijk te zijn? En wat werkt minder goed?
Veel gehoord maar weinig onderscheidend …
Het is voor veel mensen lastig om hun toegevoegde waarde scherp onder woorden te brengen. Uitspraken die ik regelmatig hoor van klanten zijn zaken als: ’Ik ben gespecialiseerd in projectbegeleiding’ of ‘Ik ben een ervaren verandermanager’ en ‘ Ik kom snel tot de kern’. Ook de uitspraak ‘Ik richt mij op sollicitatietraining en loopbaancoaching is niet direct wervend te noemen.
Daarmee zal je weinig gretigheid bij klanten oproepen. Het is hen niet duidelijk wat voor toegevoegde waarde dit voor hen oplevert. Er zijn geen vertaalslagen gemaakt naar hun problemen of behoeften. Bedenk dus welke verschil jij kunt maken voor jouw klant en beschrijf niet alleen wat je doet of hoe je iets doet.
Een eigenzinnige kijk op zaken werkt prikkelen en wekt nieuwsgierigheid.
- Welke thema’s spelen er bij jouw klant waar jij een uitgesproken mening over hebt?
- Over welke onderwerpen bezig jij veel expertise, die je graag deelt?
- Ten aanzien van welke thema’s zou je graag meer van jezelf als expert laten zien?
- Welke bijzondere elementen zou je hierin kunnen uitlichten?
Henry Ford ” Als we hadden geluisterd naar de wensen van onze klant,
hadden we een sneller paard gemaakt in plaats van een auto.”
Er is ook in jouw werkveld vast van alles dat vervangen zou kunnen worden door een beter alternatief. Klanten hebben vaak de neiging in kant en klare oplossingen voor hun problemen te denken. Met jouw expertise kun je een probleem van een klant benoemen en daarbij een oplossing te bieden waar hij zelf nog nooit aan had gedacht. Verbeterpunten kunnen worden omgezet in constructieve acties of stappenplannen.
Bijvoorbeeld:
- Is de klant gewend te werken met tamelijk onzinnige regels en procedures? Hoe zou dit effectiever en soepeler kunnen en wat zou dit voor resultaten opleveren?
- Zijn er binnen de wereld van jouw klant verouderde werkwijzen gangbaar die niet meer van deze tijd zijn? Hoe zou dit anders kunnen en wat zou dit de klant opleveren?
- Kun je spreken van gedrag of een cultuur die onwenselijk is? Hoe zou je dit kunnen ombuigen en wat zou dit voor nieuwe resultaten opleveren?
- Is er een vorm van dienstverlening die jouw bedrijf nu biedt en die op bepaalde punten verbeterd zou kunnen worden? Wat zou je kunnen bedenken waardoor de klant verrast wordt omdat het anders/beter is dan hij had mogen verwachten?
Interessante vragen om eens voor jezelf mee aan de slag te gaan.
Met de antwoorden kun je gericht werken aan een sterke positionering, zodat je leuke opdrachten, klanten of banen naar je toe kunt trekken.
Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder
(Saskia is gastschrijver voor Ondernemer + Praktijk Online) Daarnaast is ze actief als Personal Branding Coach; Ik kan je helpen om jezelf op een onderscheidende manier op de kaart te zetten. Zodat jouw klanten zien hoeveel expertise je in huis hebt en voor jou kiezen.