Wat de bank eigenlijk zegt!… En wat jij moet doen!…

Rabobank (10) Een tijdje terug werd ik gebeld door een goede relatie, een collega Ondernemer, die recentelijk compleet werd verrast door haar eigen bank!

De Ondernemer in kwestie heeft. om voor haar motiverende redenen, recentelijk haar eenmanszaak laten omzetten naar een B.V.
(Helaas was ik hiermee niet bekend!)

Overigens was,- en is dit al jaren een goed draaiende eenmanszaak.
Naast de gebruikelijke wijzigingen die dienen plaats te vinden bij de Kamer van Koophandel, de akte van oprichting bij de notaris, heeft zij dit ook keurig besproken met haar bank.

En nu komt het!…

De desbetreffende bankmedewerker zegt haar, nadat zij keurig haar verhaal had gedaan en de benodigde stukken had aangeleverd; Wij gaan dat allemaal in orde maken en ik verwacht verder geen bijzonderheden!

Wat ik in al die jaren wel geleerd hebt is: Wanneer een bankman of een bankvrouw zegt;
Ik verwacht verder geen bijzonderheden, dan is het oppassen! “Verwacht” staat bij mij synoniem voor:
Dit gaat niet goed komen! (het woord verwacht is killing!)

Wat was nu het geval?…

Mijn relatie heeft bij diezelfde Rabobank, vandaar de foto, een kredietlijn van € 35.000, waarvan zij al een tijdje geen gebruik heeft gemaakt. De laatste x was met de aanschaf van een nieuwe auto, dat zij daarvan gebruikt heeft gemaakt.

Maar wil nu het geval. De bank heeft blijkbaar met haar coöperatieve gedachtegoed gemeend, die kredietlijn hoort ons allemaal en heeft het krediet, met de overgang naar een BV doodleuk ingetrokken!

Oh, u wilde de kredietlijn behouden, dat kan, maar dan zijn dit de (nieuwe) voorwaarden!
Wilt u hier even tekenen? …………..
(Natuurlijk zijn die nu gunstiger voor de bank als voor mijn relatie)

Natuurlijk staat de bank in haar recht, met de overgang naar de BV is er een andere schuldenaar gekomen die de lening aangaat.
Maar het is wel heel vervelend (zeg maar gerust een rotstreek) om dat moment aan te grijpen om doodleuk even de condities naar je hand te zetten als Rabobank.
(Dat hadden ze ook wel voor die tijd mogen zeggen, toch?)

shutterstock_209679001

Wat kan zij doen?….

Niet veel. De accountmanager van de bank aanspreken, maar die wijst met z’n vinger naar de directeur!
De directeur aanspreken, die wijst naar Rabobank Utrecht!

Een advocaat erop zetten, verwacht er niet te veel van!
De bank staat in haar recht, er is een andere schuldenaar gekomen, (waarvoor zij uiteraard aansprakelijk is) die de lening zal aangaan, als deze gehandhaafd gaat worden!
(Slechts de advocaat zal hiervan beter worden!)

Wat jij kunt doen?…

Nooit, maar dan ook nooit, kredietlijnen onbenut laten.
Nooit een bank de gelegenheid geven om vrij eenvoudig, in een situatie als deze de lijn dicht te gooien!
(Altijd meer dan de helft gebruiken)

Ten tweede; Als een bankmedewerker tegen je zegt, ik verwacht hieromtrent geen bijzonderheden, ga jij er dan maar vanuit dat ze er wel komen! In de één of andere vorm!

Ten derde, wanneer je organisatorische besluiten neemt, denk dan ook goed na welke gevolgen deze besluiten zouden kunnen hebben voor alle andere zaken.
(Hoe ver weg die ook lijken)

De omzetting naar een BV, hoe onschuldig ook, gooit hier een kredietlijn volledig dicht en kan alleen weer worden geopend op de nieuwe condities van de bank!

Sta jij momenteel aan de vooravond van een aantal strategische,- en of organisatorische wijzigingen, maar je kunt niet de gevolgen voor het gehele speelveld overzien?

Neem dan contact met ons op om de mogelijke risico’s van een wijziging in kaart te brengen!

Succes deze week!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.

Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ Bedrijfsopvolging & overnames (voorbereiding)
+ Financiering van de onderneming (alternatieve vormen)
+ Bijzondere bedrijfssituaties (insolventie, doorstart)

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?