Wat gaat jouw bedrijf dit jaar succesvol maken?

zakelijke-doelen-weg-wolk-e1372686136151-256x235Ben jij de afgelopen weken ook via allerlei sites, nieuwsbrieven en blogs overspoeld met alle nieuwe trends voor 2015?
Ik vind het altijd weer een leuk fenomeen, al die lijstjes en voorspellingen.
Eigenlijk zou je ze moeten bewaren om te zien wat er aan het einde van het jaar is uitgekomen van al deze voorspellingen.

  • Wat zijn de belangrijkste trends die jouw bedrijf dit jaar succesvol moeten maken als je alle media moet geloven?
  • Welke trends zijn tijdloos?
  • En welke zaken ga jij dit jaar inzetten voor jouw bedrijf om succesvol klanten en opdrachten naar je toe te trekken?

Schaarste of overvloed?

Jeroen Kemperman, auteur van het boek Briljante Businessmodellen, hinkt in eerste instantie op twee gedachten: enerzijds wordt 2015 het jaar waarin veel goed gaat, anderzijds verwacht hij ook veel narigheid. ‘Ik geloof in overvloed én schaarste’, zegt Kemperman, ‘maar ik geloof dat schaarste leidt tot overvloed.’ Zo ontstond crowdfunding nadat banken een gebrek aan financiering aan de dag legden.
Gestapelde financiering via diverse kanalen, profiteren van schaarste, social selling en consumenten die ‘intiem’ worden met technologie; zijn de trends van 2015 waar je als ondernemer dit jaar rekening mee moet houden volgens Sprout het vakblad voor ondernemers.

Schaarste effectief inzetten

Schaarste maakt mensen hebberig. Het geeft hen het gevoel dat ze iets mislopen als ze er niet snel bij zijn. Mensen hechten meer waarde aan zaken die moeilijker verkrijgbaar zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Het was één van de beste marketingacties van de Bijenkorf die later, met minder effect, is nagedaan door V&D met hun ‘Prijzencircus’. Ook staan mensen in dikke rijen om als eersten een nieuwe editie van de Apple iPhone te bemachtigen. Zaken als een gelimiteerde editie, een beperkt aantal plaatsen of het bieden van ‘vroegboekkorting’ kun je effectief inzetten om de hebberige medemens in beweging te krijgen.

Social selling, de salestrend voor 2015?

Met social selling benader je een groter deel van de markt. Waar traditionele marketing en sales focust op de 3 procent van de markt die direct zijn portemonnee wil trekken, kun je die de latente koopbehoefte bij 77 procent van alle mensen aanwakkeren. Het is dus zeer verstandig om je niet alleen op die drie procent van de markt te richten die op dit moment ‘kooprijp’ is.
Er namelijk een grote kans dat die 77 procent van je klanten die nu nog niet van plan is zaken met jou te doen, in de nabije toekomst alsnog tot koop zal overgaan. Mits ze in de tussenliggende periode in staat zijn gesteld een relatie met je op te bouwen…

Marketingtrends voor 2015

En dat sluit weer mooi aan bij een aantal trends die het marketingplatform Marketingfacts voor ons op een rijtje heeft gezet.  Er zijn namelijk een aantal zaken die je zeer effectief kunt inzetten om die 77 % aan potentiële klanten aan je te binden zodat ze uiteindelijk alsnog zaken met jou gaan doen. Marketingfacts ziet dit jaar terecht een grote rol weggelegd voor:

  • Transparantie als marketingtool.
  • De inzet van Branded Content:  het aantrekken van potentiële klanten via interessante content.
  • E-mailmarketing blijft in 2015 het beste digitale kanaal.

Acquisitie versus marketing nieuwe stijl
Het is niet meer dan logisch dat slecht drie procent van de klanten direct tot koop overgaat. Waarom zou een klant bij jou kopen na 1 gesprek of 1 bezoek terwijl hij jou nauwelijks kent? Mensen willen niet meer gepusht worden. Mensen willen verleid worden met verhalen die gaan over hun ambities of over oplossingen voor hun problemen.
Bij marketing gaat om de pullfactor. Je leert om klanten naar te toe te trekken. Dat is een proces met duidelijk herkenbare fasen. Een klant moet je eerst leren kennen. Je zult jezelf dus om te beginnen zichtbaar moeten maken. Vervolgens moet de klant jou gaan waarderen.

De rol van branded content en emailmarketing voor jouw bedrijf

Dit bereik je door branded content: waardevolle informatie te delen met je klanten. Door het schrijven van blogartikelen bijvoorbeeld. Deze artikelen kun je onder de aandacht brengen door social media in te zetten maar mooier nog is het om een mailinglijst op te bouwen van fans die zich hebben aangemeld om regelmatig jouw tips en adviezen te kunnen ontvangen.
Je potentiële klant heeft je op deze manier een tijdje kunnen volgen en is jouw kennis van zaken en je denkstijl en je stijl gaan waarderen. En tenslotte gaat hij je vertrouwen en zal hij zich tot jou wenden voor de oplossing van zijn probleem.

Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid 

Transparantie speelt daarbij een belangrijke rol. Klanten willen het gevoel krijgen bij de mens achter het bedrijf. Ze worden niet aangesproken door ronkende reclamepraatjes.  Elke organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen. Niet alleen op blogs, maar ook op websites moet leerzame informatie (content), toegesneden op jouw klant, het uitgangspunt te zijn.

Onderscheid je van de massa

Nederland slaat massaal aan het freelancen. Een van de belangrijkste trends die ook dit jaar weer doorzet is de stijgende groei van het aantal zzp’ers. Zo blijkt uit cijfers van het CBS. Op dit moment telt Nederland ruim 800.000 zzp’ers en de verwachting is dat dit aantal in 2015 zal groeien tot maar liefst 850.000. Het wordt dus steeds belangrijker om jouw persoonlijke marketing goed voor elkaar te hebben.

Als ik kijk naar de trends van 2015, constateer ik met genoegen dat ik al jaren op deze manier werk en met veel succes. Door een effectieve inzet van social media en het schrijven van artikelen die goed gelezen worden, trek ik mijn klanten naar mij toe. Mijn nieuwsbrief gaat per email naar vele duizenden lezers en daarnaast ben ik ook gastauteur op een aantal platforms. Door deze aanpak sta ik ook hoog in Google waardoor ik ook makkelijk gevonden wordt door mensen die zoeken naar iemand die verstand heeft van personal branding.

Ook jij kunt jezelf succesvol op de kaart zetten

Als je je verdiept in marketing via internet, kun je een systeem opzetten waarmee je een voortdurende stroom van klanten en opdrachten genereert. Je zult je echter wel moeten onderscheiden. Je zult jezelf op een herkenbare wijze moeten presenteren als specialist aan jouw specifieke doelgroep. Als je leert om te denken vanuit de ambities en problemen van jouw klant en hier jouw antwoord op kunt geven in de vorm van goed passende diensten en producten, heb je een goede basis om jouw bedrijf succesvol te laten groeien.
Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten?
Stuur dan even een mailtje naar saskia@depersonalnalbrandingcoach.nl Ik help je graag een sterk merk van jezelf te maken.

Saskia Postma

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?