Merk-strategie, wat is jouw verhaal?…

Merk-strategie, terecht,- of onterecht
veel over geschreven?
shutterstock_407604439_c59

Er zijn (nog steeds) mensen die denken dat het inzetten van social media en het schrijven van blogartikelen niet goed werkt voor de zakelijke markt.

 

Uit eigen ervaring kan ik je melden dat ook managers en directeuren in bedrijven goed te bereiken zijn met deze middelen.

Ik kan dit illustreren met twee recente voorbeelden uit mijn eigen praktijk.

Vorige week nam een directeur van een technisch bedrijf contact met mij op.

Hij wil een afspraak maken om te bespreken hoe we personal branding in kunnen zetten voor zijn verkoopmensen en leidinggevenden.

Daarnaast sprak ik deze week met de directeur van een bedrijf uit België.

Hij wil samen met mij een flinke slag maken met de marketing, website, teksten,bedrijfsfilm en alles wat er verder bij komt kijken.

Omdat het vanuit België toch een eindje rijden is naar Zeist, vroeg ik me af of hij niet meer baat had met iemand die wat dichterbij zat. En in alle oprechtheid heb ik dat ook bij hem aangekaart. Maar uit zijn antwoord bleek dat hij echt heel graag juist met mij wil werken.

“Inderdaad Zeist ligt niet naast mijn deur. Maar de voorbije weken heb ik op het net naar marketing coaches gezocht en een selectie gemaakt. Om een lang verhaal kort te maken, op uw website vond ik wat ik zocht. Duidelijk leesbare teksten, to the point, perfecte beschrijving van ons probleem, en bovenal zéér makkelijk leesbaar.

Dezelfde teksten vond ik jammer genoeg niet bij anderen. Waarom zou ik een coach contacteren die zijn eigen verhaal zelfs niet perfect kan brengen?”

Voor mijzelf zijn dit soort klanten die zich spontaan aandienen inmiddels een vrij normaal gegeven. Ik meen het oprecht als ik zeg dat ik niets aan acquisitie doe. Het loopt allemaal min of meer vanzelf.

Toch merk ik regelmatig dat niet iedereen zijn verhaal goed over de bühne kan brengen. En dat terwijl een goed verhaal voor jou als (zelfstandig) adviseur of ondernemer zo ongelooflijk belangrijk is om jouw klant te overtuigen van je toegevoegde waarde. Graag vertel ik je daarom iets meer over de kracht van een goed verhaal en hoe je dat kunt opbouwen.

 

De elementen van een goed verhaal en hoe zet je ze in?…

 

Een goed verhaal is een van de zeven onwrikbare principes van ‘Power Branding’. Reclamebureau N=5 deed vijf jaar lang onderzoek naar de geheimen van Power Brands, succesvolle merken als IKEA, H&M, Apple, en Google. Zij deden zelf grondig speurwerk, betrokken er vooraanstaande wetenschappers bij en vulden dit aan met allerlei toegepaste voorbeelden uit hun eigen praktijk.

Daarbij kwamen zij tot zeven principes die de norm vormen voor het nieuwe merkdenken. Een daarvan is het principe van het verhaal.

Dr. Ruud Frambach, hoogleraar Marketing aan de VU zegt hierover in hun boek ‘Power Brands’:

‘ Het principe van het verhaal is een van de kenmerken van een succesvol businessmodel. Als het moeilijk uit te leggen is, zie je dat het niet werkt. De simpelste verhalen werken vaak het beste. Scherp, impactvol, helder. Maar dan moet je als merk wel heel goed weten waar je voor staat en wat je wilt overbrengen.

Dat begint natuurlijk met keuzes maken. Daar hebben veel bedrijven moeite mee. Teveel bedrijven willen toch heel veel voor heel veel mensen zijn. Ze kunnen strategisch niet kiezen.

Je moet hele scherpe keuzes maken. Die keuzes ook echt snappen.
En je moet ze goed kunnen onderbouwen en kunnen uitdragen. Het liefst in een simpel verhaal.’

Het vertellen van verhalen, oftewel storytelling is al duizenden jaren een effectieve manier om belangrijke boodschappen over te brengen. De bijbel hiervan een van de oudste voorbeelden. Maar ook sprookjes zoals Hans en Grietje of de moderne verhalen van Walt Disney kent bijna iedereen. Wie kent niet de verhalen van Donald Duck en zijn neefjes?

Jouw eigen verhaal goed voor het voetlicht brengen!…

 

Als je weet dat ons brein gemaakt is voor verhalen, is het wel duidelijk dat een goed verhaal ook van belang is voor jouw persoonlijke merk en/of bedrijf. Met een goed verhaal kun je ervoor zorgen dat klanten een overtuigde keuze maken voor jou.

Of dat de keuze op jou valt in een  sollicitatieprocedure, voor die vaste of tijdelijke baan die je heel graag wilt hebben. Er zijn drie belangrijke elementen die je in kunt zetten om een goed verhaal op te bouwen.

Een aansprekende boodschap, liefst met een belofte

Zoals Ruud Frambach in het boek ‘Power Brands’ al zegt, moet je verhaal liefst niet al te ingewikkeld zijn.

Het verhaal van Apple maakt ook direct duidelijk waarin zij zich onderscheiden van anderen in hun sector. Apple heeft als statement “Think Different’. Ze maken hiermee duidelijk dat ze anders denken dan al die anderen, en dat ze conventies willen doorbreken.

Apple heeft fans die uren in de rij staan als er een nieuwe iPhone wordt verkocht.
Weinig leveranciers van smartphones zullen hen dat nadoen.

Nike heeft ook een aansprekende merkbelofte. Het filmpje dat zij hierover hebben gemaakt, is een mooi verhaal in een notendop. Nike zegt: iedereen die een lichaam heeft, kan een atleet zijn. Eigenlijk zeggen ze: Ga sporten, ook jij. In het filmpje zie je  vanuit de verte iemand opdoemen die aan het joggen is.

Als de persoon dichterbij komt, zie je dat hij nog heel wat werk te verrichten heeft voordat hij lichamelijk een echte atleet zal zijn. Maar hij doet het toch maar! De eerste stappen zijn gezet!

Juist de ommekeer maakt het verhaal van Nike zo goed. Als er een gespierde, duidelijk goedgetrainde man of vrouw in het filmpje had gefigureerd, was het een weinig verrassend verhaal geworden.

Maar Nike raakt hier de aanname dat topsport alleen voor enkelingen is weggelegd.
En keert het om. Iedereen kan sporter zijn.
Zie hieronder het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=-1YJn5eZ-H4

Om een goed kort verhaal te kunnen neerzetten over waar jouw toegevoegde waarde zit, kun je eens kijken waar jij een passie voor hebt. Wat jouw merkbelofte is. Of wat jij anders doet dan anderen en waarom dat zo is.

Wees authentiek en consistent

Soms kan je verhaal een hele simpele boodschap bevatten in al haar eenvoud. Anna is hier een goed voorbeeld van. In een training Personal Branding die ik verzorg, zitten in zo’n groep altijd wel een paar mensen die er uitspringen. Anna is zo iemand. Ze verzorgt klantcontacten aan de telefoon en aan de balie.

Op zich vindt ze het allemaal heel normaal wat ze doet.
Maar Anna is helemaal niet standaard.

Zij heeft het begrip klantvriendelijkheid bijna persoonlijk uitgevonden, zo diep zit dit bij haar geworteld. Ook bij de meest lastige kwesties gaat ze tot het gaatje om het voor de klant goed op te lossen. En wanneer ze toch een onplezierige boodschap moet brengen, doet ze dat helder en duidelijk maar straalt ze nog steeds betrokkenheid uit. Haar elevator pitch is een heldere oneliner:

 

“Mijn passie en drive: Ik ga met volle inzet voor tevreden klanten, altijd.”

 

Omdat je voelt bij haar dat ze hier ook echt altijd voor de volle honderd procent voor gaat, is ze bijzonder overtuigend. Een dergelijk visitekaartje zou je toch ieder bedrijf gunnen?

Aansprekende resultaten benoemen

Soms kun je de resultaten die je wilt benoemen ook heel kort en duidelijk benoemen door een prikkelende stelling. Het onderstaande voorbeeld gaat over de impact van personal branding:

“De impact van je personal brand kun je afmeten aan de vraag
 hoe vaak je gevraagd wordt voor de dingen
 waarvoor je gevraagd wilt worden. “

Als je deze stelling leest, moet je bijna onvermijdelijk voor jezelf nagaan of dat voor jou ook geldt. Of jij ook vaak gevraagd wordt voor de dingen waarvoor je gevraagd wilt worden. Kortom, als je personal branding op orde is, doe je meer dingen die je leuk vindt. Je werkt met de leukste klanten en je doet leuke opdrachten of werkzaamheden.

Het kan ook confronterend zijn om hierover na te denken. In trainingen kom ik ook nogal eens tegen dat mensen helemaal niet zo vaak gevraagd worden voor de projecten waar ze graag aan mee willen werken. Dat ze over het hoofd worden gezien omdat hun omgeving hun kwaliteiten niet ziet. Of sterker nog, dat ze al tijden op de automatische piloot werken en eigenlijk niet zo goed weten wat ze leuk vinden aan hun werk.

Ook bij ondernemers kom je dit tegen. Ze doen bijna alles wat hen voor de voeten komt en weten niet goed waarvoor ze het eigenlijk allemaal doen behalve dan om de hypotheek te betalen. Bij veel mensen gaat dat op den duur wringen. En dan is het een goede stap om met je personal branding aan de slag te gaan. Het leven is te kort om vervelend werk te doen!

Wil je begeleiding in het proces waarbij je jouw kwaliteiten en jouw klant scherp in beeld krijgt en leert jezelf op de kaart te zetten? Mail mij dan. Ik help je graag verder.

Saskia Postma

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?