Welke van de volgende leveranciers valt direct af?

Leverancier Goede leveranciers zijn een zegen voor elk bedrijf.
Toch blijkt dat veel afnemers dit maar al te vaak en weer al te snel vergeten.

Elk bedrijf heeft leveranciers. Vaak denken wij, wanneer we het hebben over een leverancier aan de leverancier van een product, maar ook een accountant, een advocaat, een notaris, ja zelfs de bank is een leverancier, al lijkt deze laatste leverancier de schaapjes inmiddels op het droge te hebben en tot weinig meer bereid!

Voor veel andere leveranciers is het momenteel nog steeds scherp aan de wind zeilen, geen gekke dingen doen en zorgen dat je een goede relatie met je klant behoudt.

Maar hoe selecteer jij nu de juiste leverancier?
Deel I.

Ik zou dit stukje heel kort kunnen houden, door te zeggen, bel zijn of haar klanten, maar in sommige sectoren gaat dat niet werken. Een aantal klanten houd een goede leverancier liever voor zich, waarbij je soms vraagtekens kunt plaatsen bij het referentie-materiaal dat je wordt gegeven.
Toch spelen de andere klanten wel een rol in jouw onderzoek of je nu wel of niet in zee moet gaan met deze “nieuwe”leverancier.
Met de komst van het internet zijn we allemaal een beetje onze eigen “private detective”, geworden en wanneer je dit wilt kun je hier (veelal) dan ook vrachtauto’s aan informatie weghalen over de desbetreffende “nieuwe”leverancier.
De informatie die je hiermee verzamelt komt uit het zogenaamde bureauonderzoek en kan in alle stilte, met daarbij het aanleggen van een digitaal dossier door menige stagiaire al in gang worden gezet!

Daarna is het tijd om de organisatie van je potentiële leverancier eens in operationele zin te leren kennen.
Hoe, heel eenvoudig, pak de telefoon en neem eens contact op met het algemene nummer.
Wil je het meteen goed doen, bel dan eens om 09:30 of 10:00 of 12:00 of 12:30, je snapt het de koffie,- en lunchtijden, maar ook de thee middags, kan prima met de afdeling verkoop!
Hoe kinderachtig het ook klinkt, iedereen heeft toch recht op dat moment pauze Gerard, jazeker, daar hoor je mij ook niet over, maar het werkt wel, het (een) antwoord dat je op dat moment krijgt.
Zegt de stem aan de andere kant van de lijn om 12:01; Helaas meneer de Groot is reeds al met lunch, dit is geen garantie, daarom zou ik het met een paar dagen nogmaals proberen, kan dit een teken zijn, dat meneer de Groot zijn lunches en andere zaken belangrijker vindt dan een mogelijke klant die nog kan bellen.
Nogmaals,we gaan meneer de Groot niet beoordelen op die ene keer, maar het blijft een aandachtspunt.
Tenslotte willen we een leverancier die voor ons klaar staat wanneer we hem of haar nodig hebben.

De stem aan de andere kant van de lijn zegt in een andere situatie; Meneer de Groot is vandaag helaas niet aanwezig, maar mag ik u nummer, zodat hij u terug kan bellen? Natuurlijk geven we ons nummer op dat moment. Voor de echte speurneuzen, die kunnen nog 1 cijfer verwisselen in het telefoonnummer, uiteraard dan wel duidelijk onze naam en bedrijfsnaam opgeven waarbij we dan de potentiële leverancier een kleine opdracht geven om ons via het internet dan maar op te zoeken.
Die dag wachten we keurig af, met toch stilletjes wel de wens dat wanneer meneer de Groot een echte relatie man is, die, die middag nog even naar kantoor belt, dan wel een afspraak heeft met de receptie, om na gekomen berichten en verzoeken om terug te bellen diezelfde dag nog door te geven!

Daarna werd het stil!

Een tijd terug, ik denk nu 3 maanden geleden heb ik hier in de regio een 2 tal behoorlijke bedrijven gebeld, nadat ik eerder via de website gevraagd had om met mij contact op te nemen. Van deze beide partijen moet er nu nog 1 terugbellen!
Beide partijen werken behoorlijk veel voor landelijke overheden, dus enige professionaliteit had ik wel verwacht.
Ik weet dat de aanbieding, via de offerte van de andere leverancier, ongeveer een € 4,5K bedraagt, maar dat is blijkbaar in een sector waar de brutomarges 4% – 5% bedragen, ook nog eens van een particulier, in deze tijd niet meer interessant genoeg!
De keuze was hier dus niet zo moeilijk, overigens scoorden beiden een onvoldoende omdat ik totaal geen reactie heb gehad op mijn mail, die ik via hun website verstuurd hebt zodat ik daarna maar 2 x gebeld hebt!
Je moet toch wat als klant in 2014, toch?

Maar nu terug naar meneer de Groot. Wij hebben maandagmiddag gebeld en vandaag is het donderdag, 10:18, koffie heeft men blijkbaar gehad en meneer de Groot dacht, kom laat ik Gerard Hofmeijer eens bellen.
Hallo meneer Hofmeijer, ik zie dat u maandagmiddag gebeld hebt (aha, de receptie doet dus blijkbaar haar werk), maar ik moest eerst nog een paar andere zaken afronden, dat ging even voor, maar vertel eens, wat kan ik voor u doen……..?
Nu is het aan jullie om aan te geven hoe je hier mee omgaat, maar mijn antwoord is;
Meneer de Groot u kunt weinig meer voor mij doen! Wij zijn namelijk op zoek naar een nieuwe leverancier die kan voldoen aan onze eisen waaronder adequaat reageren op vragen van hun klanten, maar het lijkt mij niet dat uw bedrijf daaraan voldoet.
Dus in die hoedanigheid bent u voor ons niet de juiste leverancier en dank ik u voor het terugbellen. Goedemiddag!

Overdreven reactie van mijn kant, misschien, maar dit is wel het meest eenvoudige, tevens het beste onderzoek dat je kunt doen op elke “nieuwe” leverancier!
(Natuurlijk zijn er nog steeds sectoren, waaronder banken, waar dergelijke leveranciers een arrogante houding aan kunnen nemen, maar gelukkig hebben deze niet de overhand!

De volgende keer, in deel II ga ik verder met het selecteren van de juiste leverancier. Hopelijk heb je gezien, in tegenstelling tot wat veel (hoofd) inkopers doen, eerst de kwalificaties en referenties opvragen, ga ik eerst mijn aandacht richten op de zogenaamde “soft”side of the business!

Verkeer jij momenteel in een fase dat je twijfelt of je door moet gaan met een leverancier, of je bent voornemens een nieuwe leverancier binnen te laten, neem dan contact met ons op om gezamenlijk tot een besluit te komen.

Veel succes deze nieuwe week!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?