Wanneer je overweegt om een Crowdfunding campagne te starten, en je gaat online eens een aantal platforms bezoeken, dan staren de succesvolle campagnes je aan, waar wacht je nog op?
Proost, op een geslaagde campagne!
En hoewel ik een ieder van jullie dat moment gun, wil ik voorkomen dat jij diegene wordt, die uiteindelijk teleurgesteld, met een potje bier thuis op de bank beland!
Crowdfunden, is simpelweg flink aanpakken!
Jazeker, ze zijn er (nog), campagnes die binnen enkele uren of minder zelfs worden volgeschreven. Zo ook laatst één van onze klanten een campagne draaide die ik meende binnen 5 uur vol was geschreven. Gezien de aard van het project, een overnamefinanciering van een vastgoedbelang, praten we uiteraard over een relatief laag risico voor de investeerders.
Toch is het in veel gevallen (zeker internationaal) wel even iets anders. Zeker voor die mensen die internationale platforms opzoeken, zoals een Kickstarter of een Indiegogo. Natuurlijk hebben we daar ook de succes verhalen van een Pebble of de meest succesvolle, Star Citizin, (zie foto) die op het moment van schrijven $ 89.251.505 heeft opgehaald, sinds dat de 1e campagne in 2012 gelanceerd werd. Maar hoe goed gaat het daar nu?
Maar nu de werkelijke cijfers!
Zoals ik hier al vaker heb geschreven, Crowdfunding op zich is een fantastische methode om kapitaal aan te trekken.
Wie wil nu niet Facebook 2015 bedenken, net even iets anders dan Mark Zuckerberg en dat volledig vanuit steeds opnieuw succesvolle campagnes financieren? Dat kan in het huidige tijdperk!
Maar wanneer we iets dieper graven, dan zien we dat voor elke succesvolle Kickstarter campagne, er 2 mislukken!
Wat betreft Indiegogo zijn de getallen zelfs nog slechter. Daar mislukken zelfs 9 van de 10 campagnes!
De eerlijkheid gebiedt ons dan wel te zeggen, dat Indiegogo Ondernemers geld laat ophalen voor bijna elk idee.
Dit terwijl Kickstarter een platform is met veel meer voorwaarden en eisen aan de projecten die worden voorgedragen.
Daarbij hanteert Kickstarter het model, “All or nothing”, dat wil zeggen, wanneer de campagne niet wordt volgeschreven, krijgt de collecterende Ondernemer niets!
Statistici zeggen dat Kickstarter daarmee een hogere kwaliteit campagnes aantrekt, dan het model van Indiegogo, dat draait op het model van, houd wat je binnen haalt en gebruik het waarvoor je het nodig hebt, en daar kan ik mij wel iets bij voorstellen!
Het viel mij namelijk op, tijdens een bezoekje aan de website van Collin Crowfund hier in Nederland, dat er relatief veel projecten op stonden met een laag risico, en in mijn beleving minder Ondernemende projecten.
Verder viel mij op dat het gehalte vastgoed, dat behoorde bij deze projecten behoorlijk groot was!
Daarmee wordt automatisch het succesgehalte verhoogd.
Uiteraard is dat het goed recht van de heren van Collin Crowdfund. Kapitaal op Maat kent ook een aantal strengere voorwaarden, maar dat is voor jou als Ondernemer wel iets om rekening mee te houden!
Wellicht zal een risicovoller project als het jouwe daardoor niet aanmerking komen voor een aantal platforms.
Dit betekent dat jij dan bepaalde “traffic” (bezoekers aan een platform) ook niet zult zien.
Anderzijds betekent het wel, dat jij meer tijd in de voorbereiding van jouw project, beter gezegd, jouw campagne moet gaan steken!
Daarmee zeg ik eigenlijk meteen, tegengesteld aan een vraag wat veel Ondernemers bezig houdt, dat het niet uitmaakt welk platform je kiest. Bij een slechte voorbereiding kan het platform je ook niet redden!
Nee hoor, dan zijn wel andere zaken waarover je beter druk kunt maken en waarmee je, je succeskansen aanzienlijk verhoogd!
Diezelfde statistici beweren namelijk dat 9 van de 10 bijdragen van je crowdfunding campagne komen van je eigen acties.
Al het andere is “traffic” wat neer komt op zo’n 10% ongeacht welk platform dat je kiest!
De sleutel in handen voor een succesvolle campagne!
Je hebt maar één kans om een goede indruk te maken!
Een uitspraak die geldt wanneer de liefde van ons leven ontmoeten, wanneer een elevator pitch moeten doen voor een investeerder, of zoals hier, onze campagne het levenslicht laten zien!
Het is zeker niet eenvoudig, misschien wel onmogelijk om tijdens een zojuist gestarte campagne nog wijzigingen aan te brengen. Dat geldt zowel voor die zaken die je vergeten was, als ook voor die zaken die je gewoon niet goed had voorbereid.
Succes met crowdfunden heeft alles te maken met een goede voorbereiding en laat je niet in alle succes verhalen meeslepen door maar op de knop te drukken, zonder die voorbereiding!
5 redenen waarom jouw campagne wel slaagt!
- Voorbereiding, en dan vooral een hele goede, is dus de eerste reden waarom jouw campagne gaat slagen!
- Geld op de bank, Een groep van investeerders, we kennen ze hier als de FFF gemeenschap, Friend, Family en Fools staat reeds klaar op de dag dat jouw campagne van start gaat! 20% – 30% is een waardevol percentage bij de start en zal de “traffic” aanmoedigen om ook jouw project te steunen!
- Namen en adressen, Terwijl iedereen druk was met de fine – tuning van het product, was jij al bezig om een lijst met namen samen te stellen. Allemaal mensen, in welke hoedanigheid dan ook, die bij de start van de campagne aangeschreven kunnen worden en deze lijst is nog steeds groeiende. Er is een vuistregel van 1 – e mail adres voor elke € 200,- funding die je op wilt halen.
- Followers, hoewel veel anderen het misschien wel ego – strelend vinden wanneer zij naar hun followers kijken en dan zien hoe groot deze schare is, zie jij deze mensen als een verlengstuk van jouw campagne! Want de aantallen worden past echt groot, wanneer mensen berichten gaan delen met andere mensen in hun netwerk.
- Media aandacht, hoewel veel Ondernemers tegenwoordig hun eigen media – kanaal hebben, is de officiële media geen partij waaraan we voorbij kunnen gaan. Je hebt je al verdiept hoe je een goed persbericht schrijft, waarheen de berichten verstuurd moeten worden en ook staat vast wanneer dit moet gebeuren. Journalisten worden meestal enthousiast wanneer ze een campagne zien die draait en waar al een behoorlijk % is binnengehaald. Ook zij schrijven liever over succesvolle campagnes!
Wij zijn er van overtuigd, dat wanneer jouw aanpak, een dergelijke aanpak kent, jij verder bent dan 90% van de Ondernemers die momenteel een project hebben lopen op één van de platformen.
Stel je het op prijs dat wij jou begeleiden tijdens jouw campagne, zodat die werkzaamheden worden opgepakt, die voor jouw misschien vreemd zijn? Wil jij tijdens jouw campagne jouw aandacht blijven vestigen op je bestaande activiteiten?
Neem dan contact met ons op!
Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.
Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ (Alternatieve) Financiering van de onderneming
+ Voorbereiding bedrijfsopvolging & overnames
+ Begeleiding bijzondere bedrijfssituaties
Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://frosty-canyon-134683.wp1.sh/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert