5 x failliet, 6 is onderweg, wat is de val waar elke (spek) koper intrapt?

(Let op, dit bericht is eerder geplaatst op 20-02-2016, en dus niet actueel)Go Planet


ENSCHEDE, Mei 2012

De exploitatie op zich liep goed.
De agenda is tot en met begin volgend jaar vol!

Dat waren de ‘openingswoorden’, van één van de Ondernemers die in 2011 de activiteiten, ondergebracht in Go Planet Expo Hall overnamen.
Deze hal is gevestigd op de amusement-boulevard naast de Grolsch Veste.

En hoewel de exploitatie dan misschien goede vooruitzichten bood, de jaarcijfers boden dat uitzicht niet!
Deze gaf namelijk aan dat de goede exploitatie-vooruitzichten, geen garantie waren voor goede resulaten.
Geen van de 5 voormalige eigenaren hebben ooit het beoogde resultaat kunnen laten zien!

Echter, met deze ‘goede’ vooruitzichten hebben de laaste Ondernemer en zijn compagnon, de hal begin 2012 ingrijpend laten verbouwen.
De kosten van de verbouwing liepen zodanig uit de hand, dat er vervolgens een ‘schuld is ontstaan die niet meer valt in te lopen.’

Nu kun je van dit besluit alles vinden, maar kortweg gezegd komt het hier op neer;

Een activiteit (Onderneming) wordt aangeboden, de prijs is aantrekkelijk en veel andere informatie wordt op dat moment voor kennisgeving aangenomen.
Echter op veel van dergelijke aanbiedingen heb ik ondertussen toch wel een geheel eigen visie gekregen!

 

Een Onderneming gaat niet van vandaag op morgen failliet!…

Zoals sommigen van jullie weten heb ik met een voormalige partner in 2003, de doorstart van een bedrijf gedaan.
Dit bedrijf vervaardigde speciaal constructies voor de olie – en gasindustrie en voor de wereld van de waterzuivering.

En hoewel deze doorstart uiteindelijk geslaagd is en de Onderneming in 2009 verkocht is, nimmer zal ik zelf weer een dergelijk project starten. Waarom zul je, je misschien afvragen?

Heb je even?

Laat ik beginnen met de conclusie die ik ongeveer na een half jaar trok.
Dit nadat wij in de zomer van 2003 de doorstart hadden gedaan.

“Een Onderneming gaat niet van vandaag op morgen failliet”.

Er gaat altijd een proces aan vooraf, dat veelal onschuldig lijkt en naar buiten bijna niet wordt opgemerkt.
Althans, wanneer je geen klant bent.

De onderneming, dan wel de activiteiten die wij in 2003 kochten, 45 medewerkers, was enkele jaren daarvoor door de familie verkocht. Verkocht aan hun toenmalige administrateur en iemand van buiten?  (Het ? staat er niet voor niks).

Deze heeft  heel handig daarna de onderneming in 2001 weer doorverkocht aan een MBI kandidaat.
(Iemand die van buiten komt en met de overname ook het management gaat voeren).

Wat wij uit de oude stukken konden herleiden was dat de verkoopsom aan de MBI kandidaat aanzienlijk hoger was!
Flink hoger dan de prijs die de administrateur zelf had betaald!
We spreken hier dus over een zeer ondernemende en slimme administratieve kracht!

Enkel, met de eerste overname door de administrateur, was ook het afbraakproces van de onderneming begonnen.
De administratieve kracht had blijkbaar maar 1 doel voor ogen en dat was de doorverkoop van de onderneming aan een derde.
Daarbij had de voortzetting van de activiteiten, zoals de familie dat altijd op een zorgvuldige en flexibele wijze had gedaan, niet de hoogste prioriteit gekregen!

Dit leidde er dan ook toe dat veel vaste opdrachtgevers in Noord Nederland, derden begonnen uit te nodigen om dezelfde werkzaamheden te gaan uitvoeren.
Je begrijpt, die derden hoefde je hiervoor geen 2 x uit te nodigen!

Toen dan ook koper nummer 2 (MBIér) in beeld kwam, kocht hij in feite een Onderneming die al een behoorlijk aantal van zijn (vaste) activiteiten verloren.
Hierdoor moest de onderneming zich meer moest richten op o.a. de openbare markt om daar werk weg te halen.
Daarmee betroffen het dan werken, verder van huis, grotere risico’s door het aannemen van projecten en veelal slechtere betalers.

Dit alles, 2 overnames vrij kort achter elkaar
Het verliezen van klanten door niet bekwame Ondernemers (zeg maar zetbazen) en het aannamen van risicovolle projecten was de nekslag voor de onderneming.
Een onderneming die bekend stond om zijn vakkundigheid, innovatief vermogen, flexibiliteit en betrouwbaarheid haalde de zomer van 2003 niet!

Toen wij in de zomer van 2003 de activiteiten hebben overgenomen, (gezien alle ellende die aan de onderneming kleefde, hebben wij besloten om pas na een faillissement ons te gaan melden bij de curator) kwam de waarheid boven.
Al na enkele maanden bleek hoeveel van haar goede opdrachtgevers deze onderneming was kwijtgeraakt, maar ook dat er veel meer scheef was!

De naam van de onderneming waarvan velen dachten dat die nog altijd zeer goed was, had ondertussen al een paar flinke deuken opgelopen. De sfeer binnen het bedrijf had ook al ernstig te lijden gehad onder de laatste “nieuwe” directeuren en dit kwam er ten tijde van de doorstart, toen wij afscheid namen van een aantal mensen namen in alle hevigheid uit.

Er was te weinig geïnvesteerd en wat er stond was veelal oud!
De verhoudingen met diverse leveranciers stonden aardig op spanning, waardoor wij veel voor levering moesten betalen.
Dit deed onze eigen liquiditeitspositie behoorlijk verslechteren.

Waarom zou het jou wel lukken?…

 

In 2004 heb ik dan ook voorzichtig de conclusie getrokken.
Wat eigenlijk koper nummer 2 , de MBI kandidaat niet gelukt is, het terugkrijgen van de oude positie van de onderneming gaat ons ook niet lukken.

Sakhalin 3 En hoewel wij met veel meer commerciële slagkracht in staat waren om uiteindelijk interessante (buitenlandse) opdrachten binnen te halen, hebben wij nimmer de (goede) positie in Noord Nederland  kunnen herstellen.

 

 

 

 

Conclusie van dit alles voor ons, en zo heb ik ook het bericht gelezen waarmee we hierboven ons verhaal begonnen.

Als het 1 of meerdere mensen het voor jou niet lukt om een bedrijf weer volledig te herstellen, wie ben jij dan wel, die denkt dat je dat wel zou kunnen?
Deze heren, hoe verleidelijk misschien de aanbieding in 2011 ook was, hebben daar helaas waarschijnlijk ook onvoldoende bij stil gestaan.
Hierdoor moesten ze deze week het faillissement van de Onderneming voor de 6e x aanvragen, hoe spijtig ook!

Wij hebben gelukkig in 2009 de Onderneming na 6 jaar knetterhard werken weer kunnen verkopen.
Daarbij is het rendement op het geïnvesteerde vermogen goed is geweest.
Echter sluit ik dan wel uit de hoeveelheid uren en risico’s sluit van deze berekening.

Twijfel jij of je misschien een geplande aankoop van een (con) collega Ondernemer moet doorzetten?
Dat hoeft overigens helemaal geen failliet bedrijf te zijn.

Neem dan eens contact met ons op om alle scenario’s helder te krijgen!
Het is beter om gezamenlijk te besluiten of de aankoop wel zo verstandig is!

Veel succes vandaag en deze week!

Posted by:
Gerard Hofmeijer

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?