7 Redenen waarom investeerders niet investeren in jouw onderneming!

Investeerder op zoek naar deals Elke investeerder is altijd op zoek naar die ene investering, de zogenaamde “Homerun”!
Die investering die alle investeringen van de afgelopen jaren doet verbleken, die de verliezen goed maakt en die investeren gewoon weer leuk maakt!

Want laten we eerlijk zijn, niemand verliest graag zijn (of dat van iemand anders, zuur verdiende) geld, of steekt zijn tijd in allerlei verhalen van Ondernemers die met enig graafwerk volledig ineenstorten.
Een (leuk) avondje casino, waarbij men op voorhand weet wat (meestal) de uitkomst is, helaas geldt hetzelfde voor veel start-ups, geeft investeerders vaak meer voldoening!

Jij kunt het echt anders doen!

Ongeacht in welke fase van de (start-up) Onderneming jij je op dit moment begeeft, de meesten van jullie hebben simpelweg gewoon geld nodig! Om nu te voorkomen dat veel van de gesprekken die jullie aangaan met een investeerder, uitdraaien op een teleurstelling, wil ik je mijn 7 belangrijkste redenen meegeven waarom een investeerder bedankt voor jouw uitnodiging.
Voor de mensen die zelf investeren, deze lijst kan uiteraard langer worden gemaakt, maar ik heb getracht, de 7 (ik heb iets met dat getal) belangrijkste eruit te halen!

Maar wat zijn dan die 7 redenen?

1. Er kan geen enkel bewijs worden (aan) geleverd!

Op geen enkele wijze kun je aantonen dat het publiek interesse heeft getoond voor jouw product en of jouw dienst. Heb je al wat verkocht? Heb je misschien al een succesvolle crowdfunding-campagne gelopen? Is dit de eerste x dat je een onderneming start? Wanneer je deze zaken kunt aanvinken, dan zul je de aandacht van een aantal investeerders beginnen te trekken, wat nog niet betekent dat ze meteen ook al investeren!

Laat aan een investeerder zien dat jouw bedrijf hun (zuurverdiende) geld waard is om in te steken en dat het rendement gaat opleveren op het moment dat jouw bedrijf succes heeft!

2. Het vertrouwen ontbreekt simpelweg!

Stel dat bij 1 alles aangevinkt kan worden, maar het vertrouwen ontbreekt op de één of andere wijze. Hoewel er veel gepraat wordt over plannen, getallen en elevator pitches, is investeren nog steeds een mensen business. Mensen doen zaken met mensen en wanneer het vertrouwen ontbreekt, dan doen mensen geen zaken!
Just as simpel!

Ja maar Gerard, als ze mijn product zien, dan gaan ze overstag! Ja hoor, betrek de vraag eens op jezelf.
Iemand presenteert jou “the next iphone 7, maar je hebt absoluut geen gevoel bij, of een klik met deze persoon. Kans is groot dat je dan afhaakt!  Het kan hier gaan om het persoonlijke karakter, de vaardigheden van de persoon als Ondernemer in het nemen van besluiten of de twijfel over zijn leiderschapskwaliteiten.
Weinig investeerders zullen dan een 2e gesprek willen aangaan!

3. Je laat niet alles zien!

Dit blijft altijd een heikel punt. De Ondernemer die bang is dat de investeerder zijn idee steelt, de investeerder die op basis van aannames een besluit moet nemen, wat vaak leidt tot het dan maar vroegtijdig afhaken in het proces. Uiteraard hoef je niet elk klein geheimpje, als die er al zijn, te delen met de hele wereld, maar wanneer jij wilt dat iemand investeert in jouw onderneming, dan dienen toch een aantal basisgegevens gedeeld te worden!

Wat betreft jouw angst voor het stelen van jouw idee? Uiteraard is dit meerdere malen gebeurd in de geschiedenis. Daarom hameren wij er ook altijd op om in zee te gaan met de juiste investeerder(s) en niet zomaar iemand die geld heeft.
Vraag de Ondernemers waarin hij of zij geïnvesteerd heeft, of de persoon in kwestie betrouwbaar is!
Geen idee hoe je met de juiste investeerders in contact komt, neem dan contact met ons op om ieder geval die garantie te krijgen!
Maar geloof me, de meeste investeerders die echt geld hebben, hebben echt wel want anders te doen dan jouw idee te stelen en dan operationeel een tent te runnen! Sommigen hebben daar echt geen zin meer in!

4. Je hebt geen team, of jouw team heeft totaal geen ervaring!

Ik wil niemand beledigen, daarmee is nog nooit wat bereikt, maar wanneer jij alleen een leuk product of een slimme dienst hebt bedacht, dan kunnen wij echt nog niet spreken over een bedrijf, het spijt me!
De vraag om geld in jouw onderneming te steken, zou eigenlijk moeten zijn, wil je geld in mij als persoon steken? Nou, daar bedanken veel investeerders voor!
Waarom? Wat nu als jij morgen voor een langere periode afwezig bent, wie kijkt er dan om naar zijn geld?
Je denkt toch niet dat ik de onderneming ga runnen, zal hij zeggen! (zie 3)

Misschien ben je een stap verder en heb je inmiddels wel een team om je heen verzameld, maar het team zijn je leeftijd genoten. Prima kerels en meiden, maar de enigste business (ervaring) die ze hebben gehad is een krantenwijk, maar ze hebben geen enkele ervaring met een start-up!
(Overigens zijn er ook nog veel “Ondernemers”, die geen ervaring  hebben met een start-up en wat daarbij komt kijken! Want, wanneer het bedrijf van vader is overgenomen, of het is gekocht, dan kunnen wij niet zeggen dat iemand beschikt over de kennis en ervaring om een start-up te runnen).

Een investeerder zal minstens 1 iemand aan boord willen hebben, die, die start-up kennis wel heeft!
Start-ups is a different ball – game!

5. Het team is geen team!

Bespraken we onder 4 nog het hebben van een team. Voor diegenen die hiertoe wel de moeite hebben genomen is het voor een investeerder van groot belang dat het team goed samenwerkt. Het laatste wat een investeerder wil is om als een soort van scheidsrechter, over elkaar heen vallende Ondernemers in toom te houden.
Dat doet de investering absoluut geen goed! Of Ondernemers die beiden een compleet andere doelstelling hebben. 2 – 3 jaar “down the line” komen ze in heftige discussies en gaan elkaar verwijten maken.
Daar wil geen investeerder bij horen!

6. Je hebt niet eens een plan op papier staan!

Misschien had deze hoger moeten staan, maar ach, deze staat al zo vaak bovenaan!
Kom op Gerard, dat weet iedereen toch dat je dat moet hebben! Nou geloof me, er is er 1, die vanwege ons netwerk ons heeft gevraagd om een investeerder aan te brengen die dan € 250K zou moeten investeren, maar deze beste meneer weigerde om een plan te schrijven!
N.b. hebben wij hem toen aangeboden om het plan voor hem te schrijven, maar hij wilde daarvoor de informatie niet aanreiken! Come on, hoe serieus ben je dan? Dus niet!
Recentelijk heb ik nog een keer navraag gedaan hoe het er mee stond. 1 jaar later is hij nog aan het nadenken! “Keep on dreaming boy”

7. Je wilt niet luisteren!

Niemand heeft de wijsheid in pacht, een investeerder niet, maar een (startende) Ondernemer ook niet.
Wanneer je dan als Ondernemer niet wil luisteren naar suggesties of goed bedoelde adviezen, tenslotte wil een investeerder de waarde van zijn belang ook zien groeien, dan is het snel over en uit!
Er zijn zelfs Ondernemers die defensief worden wanneer ze bekritiseerd worden op een onderdeel van hun onderneming. Voor een investeerder is dat een “Red Flag”. Sorry, maar met deze man of vrouw kan ik niet werken!
Er zijn gevallen bekend dat Ondernemers, na een onsuccesvol gesprek met een investeerder blogden dat de investeerder absoluut geen kennis van zaken had! Bij deze en veel van zijn collega investeerders hoeven deze Ondernemers dus niet meer aan te kloppen! Ik begreep dat het bedrijf inmiddels ook niet meer bestaat!

Je ziet, we hebben nu al een behoorlijk deel geschreven over waarom een investeerder niet investeert.
Is het jouw ook opgevallen dat we nog weinig gezegd hebben over de ROI (Return in investment) of welke andere financiële kretologie momenteel allemaal in het rond geslingerd wordt?

Alles wat hierboven staat heeft feitelijk alleen nog maar van doen met de omgang met een investeerder!
Beter gezegd, de omgang met mensen.

Zoals ik al schreef, ik kan zo nog een 15 – 20 tal punten meer bedenken, maar om te starten leken mij de bovenstaande punten al een goed begin!

Overweeg jij om, of ben je momenteel in gesprek met een investeerder, maar je twijfelt over je manier van aanpak of je twijfelt of dat het de juiste investeerder is? Neem dan contact met ons op voordat je aandelen van je onderneming weggeeft, want meestal kun je dat maar 1 x (goed) doen tegen de huidige waarde!

Succes vandaag en deze week!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,

Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ Alternatieve (stapel) financiering van ondernemingen
Voorbereiding Bedrijfsopvolging & Overnames
+ Begeleiding bijzondere bedrijfssituaties

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?