
Wanneer we een goeie vraag binnen krijgen, waarvan het antwoord voor anderen ook bijzonder waardevol kan zijn, dan zullen we het hier in de vorm van een bericht, met uiteraard het antwoord publiceren.
V. Is het noodzakelijk dat ik mijn (potentiële) investeerder natrek?
A. Hartelijk dank Ondernemer voor het aanbrengen van deze vraag.
Jazeker, voordat je daadwerkelijk de onderhandelingen met een investeerder aangaat, en waarbij voor veel Ondernemers kostbare tijd verstrijkt is het natrekken van een potentiële investeerder cruciaal!
(Daarmee vlak ik overigens geen enkele echtscheiding uit!)
Hoe pak je zo’n onderzoek dan aan?…
Ten eerste, vertel je de investeerder dat je dit gaat doen!
Ik kan me voorstellen dat je nu denkt, maar dat kan ik toch niet zeggen, wat moet hij of zij dan wel niet van me denken?
Verkeerd gedacht. De investeerder die jij nodig hebt, zal het toe juichen dat je dit gaat doen en zal zelfs bereid zijn je daarbij te helpen. Voor hem of haar betekent het namelijk dat je t.z.t., wanneer hij of zij er geld in heeft gestoken, zomaar niet met iedereen in zee gaat!
Je zult begrijpen, wanneer een investeerder hiermee moeite heeft, dan is dan een “Big Red Flag” en voor jou een signaal dat je de onmiddellijk de besprekingen moet stop zetten! Zij hebben uiteraard dan iets te verbergen!
Ten tweede, bekijk hun online footprint.
Behoudens een aantal “oudere” investeerders, wordt ik toch een beetje kopschuw wanneer ik online weinig tot niks kan vinden over de investeerder waarmee ik in gesprek ben. Een investeerder die zijn rol serieus neemt, zal online te vinden zijn via diverse websites, maar ook zal zijn profiel aanwezig zijn op bijvoorbeeld een LinkedIn of een Twitter.
Deze websites dienen dan gelinkt te zijn met een bedrijvenpagina, van die bedrijven waarin geïnvesteerd is of anderszins.
Mogelijk is het nog een startende investeerder, waarbij jij de 1e portfolio company bent, maar daar kom je dan snel genoeg achter.
In een aantal gevallen zul ook door hem of haar geschreven blogs tegen komen.
Neem de tijd om te zien wie deze persoon is, publiekelijk!
Ten derde, praat met de eigenaren van de bedrijven waarin al reeds geïnvesteerd is.
Een eerlijke investeerder zal je alle toegang geven tot de eigenaren van de andere bedrijven in zijn portefeuille.
Het beste is uiteraard dat jij deze afspraken zelf opzet, zodat er geen voorkeur kan ontstaan.
De gegevens hiervoor kun je uiteraard wel bij de investeerder opvragen. Maar ik zou me niet beperken tot enkel deze contacten, ga eens praten met de partijen waarmee de investeerder zaken doet. (Bank, accountant)
Ten vierde, onderneem een gezamenlijke activiteit.
De beste manier om iemand te leren kennis, of dit nu een investeerder is of niet, is om een gezamenlijke activiteit te ondernemen.
Mijn Mentor had bedacht, geen idee of dit van hemzelf kwam, om met iemand te gaan golfen. Wanneer een bal die ‘out’ was, niet als zodanig gerespecteerd werd, en er werd een andere bal ingebracht, dan wat dat voor hem een teken dat deze man of vrouw het niet zo nauw nam met de waarheid.
En hoewel zo’n ingebracht balletje heel onschuldig oogt, zijn het dezelfde mensen die later er niet voor terugdeinzen om jou een loer te draaien, geloof me. Been there, seen that! Maar ook een goede dinerafspraak kan soms heel verhelderend werken om te zien en te horen of er naar jou geluisterd wordt of dat deze man of vrouw vooral graag over zichzelf praat!
Let daarbij op hoe er wordt omgegaan met bedienend personeel, ook zo’n eye-opener!
Het belang is te groot om dit alles niet te doen!…
Al het bovenstaande is dan ook de reden dat wij o.a. hier schreven, ga tijdig op zoek naar iemand, zodat je de tijd hebt om dit allemaal te onderzoeken.
Twijfel je of de persoon waarmee je nu spreekt, de juiste is?
Kap dan meteen met de gesprekken en vertrouw op je intuïtie, je beste raadgever!
Anders kun je altijd nog contact met ons opnemen!
Veel succes met het vinden van de juiste investeerder!
(Het bovenstaande geldt net zo goed voor alle andere (samenwerking) partners!)
Onderneem ze!
Gerard Hofmeijer