De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij/zij vreest!
Ik weet niet wie deze wijsheid heeft opgeschreven, ook het internet geeft daarin direct geen echte duidelijkheid.
Het verst kom ik met Revius (1586 – 1658), dus we gunnen hem de eer!
In ieder geval moest ik hier aan denken, toen er een (oud) artikel over mijn beeldscherm gleed.
Heeft de groothandel zich (wel) voldoende aangepast?
“Ondernemers actief in groothandel blijven zich zorgen maken over de toenemende concurrentie waardoor ze steeds meer klanten verliezen”.
Zo luidde de kop van het artikel.
Met name de concurrentie uit de keten is voor handelsbedrijven een steeds grotere uitdaging.
37 procent van de ondervraagden worstelen hiermee.
Daarnaast klaagt een derde dat concurrentie op het internet de prijzen onder druk zet.
Bovendien is de vrees voor rivaliserende partijen uit het buitenland gegroeid van 20 naar 30 procent.
Er worden een aantal oorzaken genoemd waaronder:
* Inefficiënt voorraadbeheer
* Voorraadoptimalisatie
Ik was eigenlijk een beetje verbaasd over de oorzaken die hierboven worden genoemd en wel om de doodeenvoudige reden.
Beide oorzaken kunnen morgen nog door dezelfde groothandel worden opgepakt.
Daarvoor hoeven er in mijn beleving geen strategiesessies te worden gehouden,
Dan wel dat alle investeringen enkel en alleen bij de groothandel op het bordje terechtkomen.
Een ander de schuld geven is te gemakkelijk?
Wat verder opvalt is dat bij beide genoemde oorzaken het woord “Toeleverancier” staat vermeld.
Is dat niet de reactie van een schoolplein gebeurtenis, maar Meester hij duwde me aan!
Ik had wel kunnen snappen dat wanneer mensen hadden gezegd:
Alibaba, (het online platform uit China) heeft zijn totale Eigen Vermogenspositie (vele miljarden) aangewend om zich over geheel Europa uit te rollen.
Op dat moment vindt er als het ware een overval plaats, maar dan heb je volgens mijn ook geen tijd meer om te vrezen, maar lig je er gewoon uit!
Maar de genoemde oorzaken?
Wat ik daarmee bedoel:
Wanneer een toeleverancier zijn voorraad niet op orde heeft, daar spreek je hem als opdrachtgever / groothandel daar toch op aan?
In mijn beleving maak je daarover (nieuwe) afspraken! Simpel toch?
En houdt men zich dan niet aan de gemaakte afspraken, dan wordt het tijd voor een andere toeleverancier, toch?
Is er geen andere toeleverancier, dan vraag ik mij af, welke producent zit achter een dergelijke toeleverancier?
En kunnen jullie dan niet samen, dus met de producent tot een oplossing komen.
Een mogelijkheid daarbij zou kunnen zijn dat er een achterwaartse integratie plaats vindt.
( Een duur begrip voor)de groothandel gaat de toeleverancier overnemen of gaat rechtstreeks aankopen doen bij de fabrikant)
Tenminste wanneer deze laatste het probleem ook erkent!
Is technologie de oplossing?
Belangrijk is de vraag, heeft de juiste selectie plaatsgevonden van allereerst de fabrikant en daarna de toeleverancier?
Anders kun je automatiseren tot een je ons weegt, maar hoogstwaarschijnlijk heb jij dan aan het einde de portemonnee leeg en blijft het probleem bestaan!
Eerder schreven wij hier er al over!
Hoe belangrijk is het wel niet om als Ondernemer, het maakt niet uit of je nu een groothandel bent of niet, beschikt over de juiste leveranciers!
Zonder goede toeleveranciers kun je automatiseren tot in lengte van jaren, maar je marges zullen nooit verbeteren!
Is het niet zo dat we als afnemers te vaak de kastanjes uit het vuur halen voor onze toeleveranciers, of ben ik dan te direct?
Ik ken een geval waar de afnemende partij voor een deel ook nog de werkzaamheden binnen de muren van zijn toeleverancier regelt!
Geen wonder dat deze man altijd druk is.
En als het dan mis gaat dan krijgt hij ook nog een keer de spreekwoordelijke klappen van de klanten!
Of kan hij nog meer geld in marketing steken om zijn klanten, dan wel te behouden, dan wel voor zich terug te winnen.
Weer gaat het om mensen!
Mijn voorstel aan alle groothandels, voordat je nog verder gaat met automatiseren en nog meer geld uit geeft aan al die whizzkids!
Zet eerst het (grote) licht eens op jouw toeleverancier.
Ik denk, nee ik weet dat daar nog veel te halen valt en weet uit de nodige rekensommen dat daar 50% of meer van alle fouten liggen!
Zonder zelfs nog maar 1 Euro uit te geven.
Dus beoordeel je toeleverancier(s), maak (nog) betere afspraken en leg de verantwoordelijkheden daar neer waar ze horen en niet langer bij jezelf.
Lukt dat allemaal niet, dan wordt het tijd om eens verder te gaan kijken.
Daarna kun je altijd nog fine-tunen door een verdere automatiseringsgraad waarmee je, je marges ook nog kunt verbeteren!
Moeite met het beoordelen van je toeleveranciers?
Vraag de online scan op die wij hebben samengesteld om daarna, eventueel gezamenlijk te bepalen of jij verder moet met deze leverancier!
Veel succes deze week!
P.S. Eigenlijk best wel raar, we begonnen het verhaal over de angst voor concurrentie en we komen uit bij de toeleverancier!
Is dat nu mijn schuld of hebben de onderzoekers de verkeerde insteek genomen?
Posted by:
Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,