Ik zag zojuist een oude e – mail voorbij komen voor de uitnodiging voor de Sprout Challenger day.
Ik heb daar al eens eerder over geschreven over het nut van zo’n dag.
“Subject: Sprout Challengerday – Het geheim van succes!”
Nu is het woord “geheim” een echte ticketverkoop trekker, voor diegenen die denken dat slechts enkelen het geheim kennen en daarmee het grote succes behalen.
Wat ik na 20+ jaar Ondernemerschap met gevierde successen van het starten en verkopen van bedrijven, een surseance van betaling en een faillissement wel weet, maar ook uit gesprekken die ik heb gehad met een aantal miljardairs in mijn kennissenkring en wat ik je graag mee wil geven, dit om te voorkomen dat je op zoek gaat, is het volgende:
“ER IS GEEN GEHEIM!”
Succes krijgen, afdwingen, hoe je het ook wilt noemen, krijgen je enkel door “hard” werken!
De enige plaats waar “succes’ voor “werk” komt, is in het woordenboek (D.S. Pena )
Ook één van belangrijkste sprekers aan de Sprout Challenger day van toen, Jan Aalberts, President van Aalberts Industries zal moeten erkennen, dat, voordat hij succes kreeg hij eerst een aantal bekers moest leegdrinken, waaronder die van een technisch faillissement.
Nu hoor je mij niet zeggen dat je eerst failliet moet gaan om succes te hebben, geluk, wel of niet afgedwongen, valt je hopelijk ten deel, want zonder geluk vaart niemand, dat is alvast 1.
Maar wat dan over een Jeff Bezos, Amazon.com of een Mark Zuckerberg, Facebook en zo kunnen we er nog wel een paar opnoemen.
Simpel, deze heren kwamen naar buiten met het juiste product en/of dienst op het juiste tijdstip, overigens moet Amazon.com nog steeds winst maken, maar daar gaan we het nu niet over hebben. Wanneer het tijdstip niet juist was geweest, hadden wij nimmer van een Facebook of wie dan ook gehoord. Waarom is Hyves niet meer onder ons?
Beide bedrijven zijn gestart in de VS, een enorme thuismarkt, misschien was het voor Hyves ook beter geweest om in de VS te starten. Je moet niet vergeten, elke dag zijn er honderden mensen op hun zolderkamer bezig om iets nieuws te bedenken, hopende dat, dat de nieuwe Facebook of Twitter wordt. Hebben deze mensen dan een zoveel lager IQ als een Jeff of een Mark. Ik denk van niet. Jeff kwam volgens mij uit de investment wereld, maar hij kreeg op tijd de juiste stukken onder ogen.
Maar succes is meer dan deze namen, wanneer jij jouw idee als Ondernemer ziet werken en ook daadwerkelijk toegepast ziet worden, een product of dienst waarmee mensen blij zijn, dan is dat succes! De echte voldoening dat is pas succes!
2. Waar je wel een grote invloed op kunt uitoefenen, is de keuze in welke sector je, je bedrijf start. Het heeft echt geen zin om nu activiteiten te starten in een tak van sport waarin partijen elkaar het verlies op een werk nog niet gunnen, laat staan de winst. (lees de 12 criteria van een ideale business)
3. Wat momenteel hot is, alles waar het woord “Online”in voor komt, maar ook “Zorg” op wat voor manier dan ook en dat zal voorlopig ook wel zo blijven.
4. Geen interesse in “Online”, of “Zorg”, wellicht kun je aanvullende diensten leveren aan beide takken van sport, wat te denken van, Social Media “Expert”, of Content Marketing, er zijn zoveel mogelijkheden!
In een vertrouwelijke omgeving binnen Ondernemer + Praktijk kun je rustig je idee bespreken om met elkaar de kansen in te schatten!
Veel succes vandaag!
Een goed weekend
Gerard Hofmeijer