Bedrijfsovername: Na vandaag kijk jij nooit meer op dezelfde wijze naar een bedrijf!

Ter overname aangeboden:

Beste lezer van dit blog,
Laat ik vooral vriendelijk beginnen, want bijgaand blog zal niet door een ieder van jullie worden gewaardeerd.
Wat zeg ik, sommigen van jullie zullen misschien kwaad worden over hetgeen wat ik hier schrijf.
Hopelijk niet.

Desondanks doe ik het toch!

Waarom?

Omdat ik jullie, de bezoekers van deze website, graag de juiste kennis, – en informatie wil geven.
Kennis die ik graag van jullie zou willen ontvangen, als onze rollen waren omgedraaid.
Hierop is dan ook het bestaansrecht van dit ‘platform’ gebaseerd.
Onafhankelijkheid, eerlijkheid en betrouwbaarheid, niet gehinderd door wat voor een belang dan ook!

Na vandaag zul je snappen, waarom veel partijen, in dit geval intermediairs of bedrijfsmakelaars.
Of hoe ze zich ook noemen, nimmer een goede adviseur voor jou kunnen zijn!
En nogmaals, ik gun een ieder zijn brood.

Zeker niet, wanneer er elke maand zoveel monden moeten eten van de deals die worden gedaan!
(Laat staan de panden en auto’s die onderhouden moeten worden)

Voor al die mensen die na het lezen van dit blog het oneens zijn met mij.
Wanneer u, wanneer jij op dit moment overweegt om het bedrijf van de hand te doen.
Dan kunt u of jij met deze informatie, diverse aanpassingen (alsnog) te doen, zodat onderstaande regel ook voor u, voor jou ook gaat gelden!

Goede bedrijven worden gekocht!

Nee, dit is niet zonder reden dat ik ruimte laat tussen de vetgedrukte zin en dit tekstgedeelte!
De ruimte is bedoeld om jullie na te laten denken over de vetgedrukte regel die daar staat;

“Goede bedrijven worden gekocht”!

Ik weet dat een aantal van onze lezers op dit moment overwegen om Ondernemer te worden.
Ondernemer door de overname van een bestaand bedrijf.
MBI kandidaten (Management Buy In kandidaten) is de vakterm die hiervoor wordt gebruikt.

En net zoals sommigen van jullie, die een dergelijke overname overwegen.
Krijgen ook wij wekelijks, via diverse kanalen ondernemingen aangeboden.
Ondernemingen die volgens de aanbrengers zouden moeten passen in ons aankoopprofiel.
(Helaas is dit nooit het geval!)

Maar, wat moet je nu met een onderneming die wordt aangeboden en dus niet wordt gekocht?
(Voor alle duidelijkheid, met “gekocht”, bedoelen we hier:
Partijen in de markt die wensen te groeien door overnames, benaderen deze bedrijven vaak al, voordat überhaupt bekend wordt dat een dergelijke onderneming te koop komt.
Dat wordt bedoeld met de zinsnede, “bedrijven worden “gekocht”  en niet verkocht!)

Voor ons geldt dat de aangeboden ondernemingen, in 99% van de gevallen niet past bij ons acquisitieprofiel.
Het profiel van de ideale overnamekandidaat die wij voor ogen hebben.

En zo zouden velen van jullie, als mogelijke MBI kandidaten en Ondernemers in spé.
Mensen, die soms hun totaal beschikbare vrije vermogen in één enkele overname steken ook naar de aangeboden bedrijven moeten kijken!

Wanneer anno 2019 een onderneming wordt aangeboden aan de markt.
Dan kun je in 98% van de gevallen concluderen dat er geen strategische partijen zijn die, koste wat het kost een dergelijke bedrijfsovername willen doen!

Natuurlijk bestaat er de mogelijkheid dat de deal aan één van deze strategische partijen niet gegund wordt.
Maar vaak wordt dit dan wel weer opgelost door een (nog) hogere verkoopprijs.
Een andere reden dat mogelijk bij de overname, de kopende partij volgens Brussel teveel macht zou geven komt maar zelden voor.

Moet ik dan een aangeboden onderneming afwijzen?

Dat hoor je mij niet zeggen, echter is het wel goed om rekening te houden met het volgende;
Een aangeboden onderneming kan nimmer één en dezelfde verkoopwaarde hebben dan een onderneming die wordt gekocht!
Vergelijkingen met gekochte bedrijven, die soms wel worden gemaakt zijn daarmee dus niet reëel!

Een aangeboden onderneming verdient in mijn beleving veel meer intern, – en extern onderzoek.
Vooral op haar rol en positie in de markt!
Is deze wel zo goed als de verkoper en de intermediair claimen?
Datzelfde geldt ook voor het innovatieve vermogen van een onderneming.

(Strategische) Overnames worden ook gedaan om daarmee bijvoorbeeld een stuk innovatie naar binnen te trekken.
Het kan dus wel zo zijn, dat wanneer een onderneming (nog)  geen ijzersterke marktpositie heeft, zij wel een aantal innovaties op de plank kan hebben liggen die waardevol zijn!
Daarmee wordt een dergelijke onderneming dan weer voor een aantal andere partijen een geschikte overnamekandidaat.

Ga ook eens na, waarom geen van de huidige medewerkers belangstelling heeft getoond.
Een zogenaamde MBO (Management Buy Out).
Weten zij meer dan dat het verkoop-memorandum vertelt. of zijn zij toch ook niet het management team waarmee jij straks wel verder wil.

Mensen die enkel een paycheck willen, maar zeker niet meer dan dat?
Een combinatie waarbij iemand van binnen, en iemand van buiten een overname tot stand brengen getuigt op dat moment dan ook veel meer over de waarde van de overname.

Wanneer je deze zaken meeneemt in de gesprekken die je mogelijk gaat voeren met de verkopende partij.
Dan wel de intermediair die is ingeschakeld door de verkopende partij.
Dan komt u, dan kom jij 10 x beter beslagen ten ijs dan menig ander die het verkoop-memorandum onder ogen krijgt.
EN daarmee kun je tevens je voordeel doen in de onderhandelingen!

Het kan ook zo zijn dat de aangeboden onderneming jou wordt aangeboden tegen een uiterst aantrekkelijke prijs.
Op dat moment wordt het, zoals de Amerikanen zeggen, “a judgment call”.
Dan beslis jij of jij die onderneming tegen die prijs wilt kopen, omdat je zeker weet dat jij er meer van kunt maken
Dat kan altijd!

“There is always another deal”!

Ik sluit met de woorden van mijn mentor;
Zeer waardevol voor een ieder die overweegt om via een overname Ondernemer te worden, dan wel een collega over te nemen;

“There is always another deal!”

Wanneer jij de besprekingen, de onderhandelingen in gaat met de gedachte;
Er is altijd een ander bedrijf dat (binnenkort) zal worden aangeboden, dan pas ga je letten op de (verborgen) gebreken.
En of jij de meerwaarde die jij er mogelijk in ziet, uit gaat halen.

Gekocht!

Vind jij het moeilijk om te bepalen welke van de aangeboden Ondernemingen een goede overnamekandidaat is?
Of hoe je de onderhandelingen voert, neem dan contact op met ons.
Dan kunnen wij, samen met jou aan de hand van een korte analyse samen tot de juiste conclusie komen.

Veel succes en wellicht tot ziens!

Posted by: Gerard Hofmeijer
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?