Crowdfunding, 70% van het succes heb jij in handen!…

shutterstock_359582552 Hoewel het soms lijkt dat elke Crowdfunding campagne kan rekenen op een fantastisch onthaal, is de werkelijkheid (vaak) anders!
[Foto Sail 2015]

 

 

Sterker nog; Maar liefst 39 procent van alle Kickstarter-projecten komt nooit boven de 20 procent uit.
Nog beter, of nog slechter, het is maar hoe je het bekijkt, 14 procent van de Kickstarter-projecten komt nooit verder dan 0%.

 

Daarnaast zijn er natuurlijk busladingen vol met investeringsvoorstellen, die nooit de mail-box van een investeerder bereiken, dit omdat ze door de mensen die de aanvragen beoordelen geen groen licht krijgen voor de volgende ronde.
(97% van alle aanvragen wereldwijd wordt afgewezen!)

 

Wat mij totaal niet aanspreekt!…

 

Ook wij krijgen regelmatig verzoeken binnen om te investeren in een campagne, wellicht dat we er iets te veel over schrijven en persoonlijk vindt ik de uitnodigen dan ook altijd wel weer leerzaam.
Zo ook afgelopen week rolden er weer een paar uitnodigingen binnen.

Voor het goede verloop van de campagne zal ik hier geen namen vermelden, toch wil ik er wel iets over kwijt.

Een van de uitnodigingen was mij niet opgevallen. Door simpelweg mij e mails af te werken kwam deze uitnodiging boven.
Voor hetzelfde geld had ik een vlugge scan gemaakt van een 30 tal e mails en deze weggegooid, met de mail van de uitnodiging voor de campagne erbij! (Gemiste kans voor de Ondernemer)

Dan heb je ook nog die uitnodigingen die onderdeel uitmaken van een nieuwsbrief!
Sorry beste vrienden, mij ontbreekt de zin om nieuwsbrieven door te spitten, waar ik me ergens kan aanmelden voor deelname aan een campagne!

shutterstock_149341619

Het gevoel dat ik er aan overhoud!…

 

Wanneer ik dit soort uitnodigingen voorbij zien komen, dan denk ik bij mezelf, is de Ondernemer überhaupt wel geinteresseerd in mij?
Geen vooraankondiging, geen diepgaande informatie over het bedrijf, mogelijke successen, plannen en wat nog meer!
Niks persoonlijk, maar het gaat wel om mijn geld.

Natuurlijk kan ik dat allemaal opzoeken via de website van het bedrijf, maar men verwacht nu, op dit moment dat ik geld reserveer en binnenkort overmaak!

Blijkbaar mag ik (alleen) de portemonnee trekken en moet ik voor de rest vooral geen vragen stellen en niet te dicht bij de Ondernemer komen. Moet ik het dan doen voor die 7% of 8%? Dat is inderdaad meer dan op een spaarrekening, maar dividend dogs halen dat met gemak met minder risico, dus ik doe het voor iets anders!

Juist omdat ik het doe, om de reden dat ik graag andere(n) (Ondernemers) help, en hun, hun succes gun, houd ik aan deze uitnodigingen een beetje kattig gevoel over. Misschien ben ik de enigste, dat zou kunnen, maar ik kan het me niet voorstellen!
Wetenschappeljk is namelijk bewezen dat nooit 1 iemand alleen met een bepaalde gedachte rondloopt.

 

Verleiden, kun je het nog?…

 

Nu weet ik wel dat de computer hier een grote boosdoener is, maar het is te gemakkelijk om daar dan maar alle schuld neer te leggen! Veel (tech) Ondernemers verschuilen zich graag achter een muur van e mail campagnes, websites en al het andere waar een draad aan zit, of wat ‘snachts opgeladen moet worden.

Echter, het aantrekken van geld is voor groot deel een (verleidings) proces!

Natuurlijk moeten de cijfers kloppen en moet de prognose geloofwaardig zijn, maar enkel een e mail met een oproep om te doneren, daardoor voelen veel investeerders zich niet (echt) aangesproken. Investeerders (van enig kaliber) willen dat gevoel hebben dat zij dat unieke project in handen hebben, of kunnen krijgen.

Want hoewel we momenteel, ogenschijnlijk in een Fintech wereld leven, wil een behoorlijk aantal (deze) mensen nog steeds op basis van een relatie zaken doen met iemand. Het draait in het leven allemaal om relaties. Zeker die mensen, die investeerders die echt (nu en later) wat voor je kunnen betekenen. Nee, ik heb het niet over een storting van iemand in een campagne van € 100.

Want hoe gaat het straks als je het geleende Crowdfund geld, met rente heb terug betaald?
De kans is dan nog steeds groot dan je naast een mogelijk bankfinanciering, geld van derden moet aantrekken om ook die bankfinanciering rond te krijgen. Dan is het maar beter dat je ondertussen een aantal (goede) contacten met de betreffende investeerders hebt opgebouwd.

Eigenlijk dus een gemiste kans, wanneer je niet vanaf het prille begin dit goed hebt opgebouwd!
Want deze eerste investeerders zijn in feite die investeerders die bereid zijn om de nek voor je uit te steken!
Waarom zouden zij straks geen volgende ronden van financieringen willen doen?

 

De rol van de oprichter / founder…

 

Wellicht is je campagne geslaagd, gefeliciteerd! Vooral als je van jezelf weet dat je er eigenlijk, behoudens het verhaal en schrijven en de financiele stukken aanleveren, er eigenlijk helemaal niet zoveel aan gedaan hebt, dan is dit blog een wake-up call voor jou!

Wanneer je ook na deze ronde verder wilt, je wilt (moet, kan ook) verder groeien, en een onderneming die groeit heeft altijd geld nodig, dan bereid je maar vast voor op die taak die je alsnog krijgt aangemeten en dat is het ophalen van geld!
Zeker voor de snelle groeiers onder jullie, 90% van je tijd zul je als oprichter of founder, welke titel je ook gebruikt, hiermee bezig zijn!

Voor diegenen die denken, dat valt allemaal best mee, heb ik bijgaand verhaal van een Ondernemer, opgetekend door Sprout, het Ondernemersmagazine hier geplaatst. Ik ken de beste Ondernemer niet, maar zijn verhaal gelezen hebbende, denk ik dat we van doen hebben met een realistische Ondernemer.

 

En verder?…

 

Crowdfunding werkt, without a shadow of a doubt!
Sinds wij betrokken zijn geweest bij ons 1e project in 2012, is er geen haar op mijn hoofd die daar nog aan twijfelt.

Daarnaast biedt het ook nog een 2 tal leuke bijkomstigheden en dat zijn de marketing van je product en of dienst en de verkoopcomponent.

Alleen de vraag die overeind blijft is; Ben jij bereid om er de nodige tijd, energie en geld in te steken om het te laten werken?

Wil je voorkomen dat jouw campagne een lucky shot wordt, neem dan contact met ons op, waarbij wij jou bij elk facet kunnen ondersteunen met je campagne.
Dit kan uiteraard puur financieel zijn, maar we hebben ook de mensen hier die jouw idee (puur zakelijk) kunnen beoordelen dan wel die marketingtechnisch met jou, jouw campagne doen onderscheiden!

Crowdfunding, vooral ook een slimme  manier van financieringen bij die ondernemingen waarbij het past!

Veel succes

Gerard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?