Dacht Groupon enkel aan zichzelf toen ze haar Missie optekende?

groupon-sucks Van beurslieveling naar verschoppeling. Het kan snel gaan in de wereld van de internetbedrijven en social platforms.
Vandaag hosanna, morgen kruisig hem. In 2008 ging de website met de dagelijkse aanbiedingen Groupon van start en hetzelfde bedrijf vroeg in 2011 een beursnotering aan.

Dit is niet leuk meer!
Zoals ik het altijd begrepen heb, bied Groupon ten minste één aanbiedingscoupon per dag aan in het geografisch gebied waarin ze werkzaam is. Een voorbeeld, Groupon kan bijvoorbeeld een aanbieding  voor een yoga les voor € 50, aanbieden, die normaal € 100 kost. Daarna wordt de opbrengst met de leraar gedeeld, waarbij dus de leraar € 25 ontvangt voor een dienst die anders € 100 op moet brengen!
Laten we er even vanuit gaan dat er toch ergens in de missie van Groupon gehangen moet hebben, dat ze hun werkzaamheden ook de “kleinere”Ondernemers wilden helpen, maar het enige wat zij doet is koopjesjagers een eenmalige deal aanbieden.

tjmaxx Sommige kortingacties kunnen goed werken voor een aantal bedrijven, zoals een T.J. Maxx die een dusdanige omvang heeft, welke nodig is om kortingsacties lonend te maken. De partners van Groupon, denk aan een restaurant, hebben die  omvang zeker niet. Groupon plaatste daarmee een slecht business model in bedrijven die nimmer in staat zullen zijn om winstgevend te draaien met dusdanige kortingen.
Iets of iemand is hier in de berekening, hoe dit alles zou uitpakken voor de partners voor Groupon in de fout gegaan!

Een koopjesjager wordt nooit een vaste klant!
Deze websites met dagelijkse aanbiedingen zijn goed voor de consument – die overigens blijkbaar nooit terug komt nadat hij of zijn de coupon heeft gebruikt. De coupons zijn een verschrikking voor de partners van Groupon, denk aan de eerder genoemde yoga leraar of het restaurant dat hoopte een toch eens wat grotere klantenkring te mogen begroeten.
De populariteit die er eerst heerste rondom Groupon heeft zich dan ook in een paar omgedraaid in een groeiend verzet tegen de werkwijze van de onderneming.
De vraag is of de onderneming over een paar jaar nog onder ons is, nu Groupon zichzelf aan het herontdekken is.
Hoe aantrekkelijk is een verdienmodel voor een Ondernemer, wanneer zij de helft van een al slechte verkoopprijs moet delen met Groupon en daarbij ook nog eens dezelfde service moet aanbieden aan een klant die men waarschijnlijk nimmer weer zal zien?
Koopjesjagers aantrekken is het leveren van een lage –(of geen) toegevoegde waarde en in veel gevallen gedoemd om te mislukken.

Het bedrijf deed in 2012 $2,3 miljard aan omzet, maar verdiende daaraan geen cent, over 2013 had het bedrijf een omzet van $2,5 miljard en leed daarbij een verlies van $ 88 miljoen!

Het verdienmodel onder de loep genomen.
Deze week lees ik dat Groupon begint aan een 2e leven voor haar eigen kortingsite.
De site wil zich omvormen tot een online markplaatsen en daarbij minder afhankelijk zijn van e mail marketing.
Operationeel directeur Ruud Giebels geeft aan dat men wil dat de klant zelf naar de site komt om te zoeken wat ze nodig heeft. (Waarvan ken ik dat?)
“De consument moet eerst naar Groupon gaan als men  iets leuks wil doen”
De site is ook op de schop gegaan. Eerder was de belangrijkste aanbieding van de dag de homepage. Een selectie van aanbiedingen met een categorie en een zoekbalk is wat over is.

Grote merken
Om meer bedrijven binnen te halen die via Groupon aanbiedingen doen, wil de site de bedrijven actiever gaan benaderen. Sinds haar start 4,5 jaar geleden heeft de Nederlandse website met dertienduizend bedrijven samengewerkt.
Groupon gaat praten met grote merken. Aha, komt daar mogelijk een  aap uit de mouw, de Onderneming geeft dus zelf al aan dat het zonder de grote merken gedoemd is om te mislukken.
Daarnaast gaat het platform meer informatie van klanten delen met de bedrijven waarmee ze samenwerkt.
Dus dames en heren, al onze informatie wordt naar hartenlust gedeeld met de bedrijven waaraan wij misschien wel helemaal niet onze informatie willen geven!

Aantrekkelijk blijven, enkel om te overleven!
Enkel bedrijven met een hoge korting mogen een aanbieding doen. Maar meneer Groupon. Alle deelnemers willen niet altijd hoge kortingen geven, partijen bedrijven willen ook een keer wat verdienen, waar is dan uw toegevoegde waarde? Kan ik die dan niet vinden bij bijvoorbeeld een booking.com? (Groupon wil wat betreft reizen gaan samenwerken met Expedia). Wanneer er geen reis met een korting is dat wordt deze reis door Expedia aangeboden!

Is het de redding van Groupon?
Ik weet het niet, ik vind het allemaal niet echt sterk klinken, men praat nog met grote merken, dus het is nog niet rond, er zijn nog gewoon te veel mitsen en maren, volgens mij.

Wat moet je nu als starter of MKB’er met (al) deze informatie?
Wel, een starter of een MKB’er kan, wanneer er plannen zijn om (nieuwe) activiteiten (verder) te ontwikkelen hiervan leren dat een verdienmodel (op lange termijn) niet gaat werken wanneer elders in de keten mensen pijn moeten leiden.
Wanneer jij voor je verdienmodel partners, dus andere Ondernemers nodig hebt, dan is het noodzaak dat je businessmodel zodanig in elkaar zit dat je partners ook (blijvend) geld gaan verdienen.
Men is best wel bereid om korting te geven, maar dan moet daar omzet tegenover staan, zoals bijvoorbeeld de grote supermarkten ook scherp inkopen, maar daarvoor dan wel omzet,- en omzetsnelheid brengen.

Vind jij het ook moeilijk om je verdienmodel dusdanig aan te passen, op een wijze dat jezelf, maar ook anderen daaraan blijvend, blijven verdienen, neem dan contact met ons op om een goed werkend verdienmodel samen te stellen.
Of ben je nog bezig om je eerste verdienmodel samen te stellen, dan helpen wij je daar uiteraard ook graag bij!
Het juiste verdienmodel samenstellen, reageer dan vandaag nog!

CONTACT

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?