Waardering en verkoop van een onderneming, waar gaat het mis?…

Een tijd terug heb ik een kort artikel gewijd aan de verkoop van een onderneming.
Aanleiding was een artikel uit het Verenigd Koninkrijk dat ik las.
Daar wordt 90% van de aangeboden ondernemingen, helaas niet verkocht!
Persoonlijk denk ik niet dat in Nederland de getallen zoveel anders zijn.

Natuurlijk zijn er altijd een heleboel redenen waarom de verkoop niet lukt, of niet gelukt is.
Een daarvan is zeker de waardering die aan een onderneming wordt gegeven.
Mijn artikel was toenmaals geschreven op basis van, Ondernemer zorg goed voor jezelf.
Ook wanneer de verkoop niet lukt.
Toch wil ik nog even terugkomen op de waardering van ondernemingen.

(Foto – waarderingsspecialisten)

Wat ben jij bereid, om er zelf voor te betalen?

Rondom het begrip ” de waarde ” van een onderneming heeft zich een compleet nieuwe adviseur ontwikkeld.
Zij noemen zichzelf “Register Valuators” .
Veel van hun werkzaamheden omhullen zich met veel moeilijke kreten,- en indrukwekkende rekensommen!

Hiermee worden (veel) Ondernemers wijsgemaakt wat de waarde van hun onderneming nu wel niet is.
Je merkt, mijn visie en de benadering op de waardering van een onderneming is geheel andere.
Anders dan die van deze mannen en of vrouwen.

Recentelijk werd ik lichtelijk ‘geraakt’ door een van deze ‘adviseurs’.
Hij noemde mensen die (nog) een bedrijf waarderen op basis van .. x de ebitda beunhazen!
Dus met andere woorden, veel oude begrippen deugen ineens niet meer?

Iemand die ze nog steeds gebruikt, is ’s werelds grootste investeerder Warren Buffett.
Wie kent hem niet?
En als hij nog steeds die begrippen hanteert, dan kunnen we hier toch wel praten over enig verschil van inzicht.
Buffett, die met zijn investeringsvehikel Berkshire Hathaway bedrijven koopt tegen enorme overnamesommen.
Bedragen die de meesten van ons alleen zien in visioenen, ook deze adviseurs dan vraag ik je!

Wat heb ik aan jouw waardering als ik mijn bedrijf niet verkoop?

Natuurlijk gun ik iedereen z’n boterham, net zoals ik die zelf ook graag gegund krijg.
Toch heb ik er wel heel veel moeite mee dat Ondernemers, die na een leven lang hard werken hun bedrijf niet verkocht krijgen.

Dit doordat een aantal van deze ‘adviseurs’ verkoopbedragen voorspiegelen die niet reëel zijn
Zelfs niet in de huidige economie, sommige bedrijven lopen hopeloos achter.

Ik snap de motivatie van deze heren en dames wel!
Hun fee zal hoogstwaarschijnlijk aan de verkoopprijs gekoppeld zijn.
Echter daarmee schieten Ondernemers weinig op.
Dan kan een Ondernemer beter hun uren betalen!

Op dit platform hebben wij het al diverse malen aangegeven.
Gefortuneerd als Ondernemer achterblijven is geen kwestie van het doen van één grote “mega” transactie!
Nee, je blijft gefortuneerd achter door een keten van succesvolle transacties.
Transacties die je als Ondernemer door de jaren heen hebt gedaan.

Hiermee wordt eigen vermogen opgebouwd over vele jaren.
Hierdoor is een Ondernemer in staat om aan het eind zijn onderneming in ieder geval te verkopen.
Een prijs die ook door “kleinere” potentiële kopers, een MBI,- of een MBO kandidaat gefinancierd kan worden.
Hierdoor worden uiteindelijk meer ondernemingen verkocht!

Resultaten uit het verleden doen er nog steeds toe?…

Wat ik merk bij een aantal van deze ‘adviseurs’ is, men gooit graag met begrippen.
Begrippen zoals een DCF (Discounted Cash Flow) of een Adjusted Present Value (APV), Excess Earnings (EVA) of Real Options (bij grote onzekerheid) maken indruk..
Dit om toch vooral te laten zien aan een Ondernemer hoezeer hij/ zij hun nodig heeft!

Overigens zijn dit begrippen die eerst al veel tijd kosten om aan een doorsnee Ondernemer uit te leggen.
Wat wordt hiermee nu precies mee bedoeld.
Daarna moeten ze ook nog uitgewerkt worden.

Kijk, zolang deze ‘adviseurs’ deze sommen in eigen tijd,- en voor hun eigen rekening maken vindt ik dat prima.
Ik wil in ieder geval die kosten niet gepresenteerd krijgen.

Want die indrukwekkende toekomstprojecties en bijbehorende resultaten zijn mooi.
Echter als potentiële koper ga ik deel uitmaken van de waardeopbouw zoals hun model die laat zien.
Dus in feite ga ik betalen voor waarde die ik zelf help creëren.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn is dan veelal de vraag?

Dit ga je als Ondernemer, wanneer je werkt met die rekenmodellen horen!
Hopende dat een potentiële koper zich inmiddels al niet heeft teruggetrokken.
En een koper die hierover geen opmerkingen maakt?
Daarvan moet je, je afvragen of dat nu de man of vrouw is die jouw bedrijf moet voortzetten.

Op basis van een eenvoudige multiple X x de jaarwinst (Ebitda) of X x de omzet kun je al verder.
Als Ondernemer heb je een hele goede benadering van wat je bedrijf op dat moment waard zou kunnen zijn.
Want als potentiële koper ik wil toch ook wel graag weten, hoe heb jij het nu de afgelopen 8 jaar gedaan?
Hoeveel invloed heeft de crisis van 2008 op jouw business gehad?
Die zaken wil ik graag zien.

Ik zou als Ondernemer dan ook liever mijn kostbare tijd en geld steken in het verbeteren van die jaarwinst!
Of het verbeteren van die omzet.
Liever nog in het verbeteren van mijn bedrijfsprofiel.

Waarom?

Wel, omdat niemand vooraf weet, wie de (potentiële) koper zal zijn.
De kans is zeker niet ondenkbaar dat hij of zij op een geheel andere wijze naar jouw onderneming kijkt.

Heeft de onderneming een strategische waarde, hoe groot of hoe klein de koper ook is.
Is alles up to date, zodat ik als koper vol gas verder kan en niet eerst tonnen moet investeren.
Een andere belangrijke vraag is tegenwoordig.
Heeft de koper (voldoende) geld?

Fijn om te hebben, maar heb ik er wel iets aan?...

Zoals gezegd, een waardering bij benadering is prima.
Maak er in hemelsnaam geen wiskundige studie van die enkel mooi is in theorie.
Echter in de praktijk blijkt vaak dat geen enkele verstandige koper dat gaat betalen.

Focus liever je aandacht op een goede inrichting (management) van je bedrijf en de samenstelling van je omzet.
Beter dan dat je weet tot achter de komma weet hoeveel je onderneming in 2019 of 2020 waard is.

Want in al die rekenmodellen heeft niemand rekening gehouden met gebeurtenissen!
Misschien dat Poetin wel eens lastiger kan worden dan dat hij nu al is.
En als dan net als in 2016, (meer) sancties worden opgelegd.
Dan kan de waarde van een onderneming er in 1 x heel anders uit zien als Oost Europa zwaar vertegenwoordigd is in jouw klantenbestand.

WAAROM DOE JE HET, EN HOE KUN JE HET VOLGENS ONS BETER DOEN?…

Je waardeert een bedrijf om daaruit een zo hoog mogelijke opbrengst te verkrijgen, toch?
Alleen is het de vraag of iemand anders, de potentiële koper die waardering ook accepteert.
Uiteraard zitten daarin altijd wat verschillen.
Maar wat als het verschil te groot is, en de verkoop gaat niet door dan zijn dit veelal de oorzaken:

– De waardering klopt niet!
– De vraagprijs is nog weer hoger dan de waardering
– Je zit met de verkeerde koper aan tafel (geen middelen of geen (strategische) fit)
– Blijkbaar is er (toch nog) iets mis met de onderneming

Twijfel jij op dit moment welke waardering je nu aan jouw onderneming moet hangen?
Neem dan contact met ons op voor een “geslaagde” verkoop.

Want er is een wereld van verschil tussen de vraagprijs niet krijgen of de onderneming niet verkopen!
Geloof me!
Uiteindelijk is elk bedrijf te verkopen, als je tenminste op tijd begint!

Veel succes Ondernemers!

Gerard

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?