Exit-strategie: Of, hoe en wanneer verkoop je, je bedrijf?

De verkoop van uw onderneming, wellicht uw ‘levenswerk’.
Een droom die werkelijkheid wordt, of heeft u er eigenlijk nog nooit zo bij stil gestaan?
Dan bent u niet de enigste, voor wat u daar aan heeft.

Slechts enkelen zien die ‘droom’ in vervulling gaan!
Veel aangeboden ondernemingen worden nl. niet verkocht, en verdwijnen vroeg of laat en op verschillende wijzen uit de bestanden van de Kamer van Koophandel.

Het toewerken naar een “geslaagde” verkoop noemen we de exit-strategie.
Net zoals de verkoper van een huis, nog een keer de schilder voorbij laat komen.
Of de hovenier vraagt om wat meer licht aan te brengen in de tuin.
Zo kan de Ondernemer, jaren vooraf de onderneming op orde brengen.

Bij de verkoop van een onderneming, komt wel iets meer kijken dan een schilder!

Wat betreft een exit-strategie zijn we allemaal mensen.
Slechts enkelen beheersen het ‘spel’ of zijn goed in timen als je het zo wilt noemen!
Veel Ondernemers hebben daar geen tijd voor.
Dat zegt men althans!

Eigenlijk is mijn betoog met de 2 onderstaande voorbeelden, al voldoende bewijs voor elke Ondernemer!
Echter, ik denk niet dat ik er zo gemakkelijk vanaf kom.
Niet zonder dat er een reactie komt van, maar hoe dan?

Er gaat geen bel als het zo laat is!

Zoals gezegd zou ik starten met een 2 tal spraakmakende voorbeelden.
Voorbeelden, waarvan ik best het verschil in opbrengst had willen ontvangen.
Voorbeelden, 1 ervan waarover we hier al eerder hebben geschreven is Yahoo.

Overigens heb ik niet de illusie dat één van de beide management teams ooit naar ons zou hebben geluisterd.
De meesten laten zich omringen door “dure consultants” in die nog meer dan de Ondernemer opgewonden raken van de mogelijke fees die zij hopen te krijgen.

Zozeer zelfs dat ze een aankomende deal eigenhandig de nek omdraaien!

Voorbeeld 1:

Yahoo verkocht aan Verizon in de meest teleurstellende deal sinds mensenheugenis, waarde $ 5 miljard.

Yahoo was ooit de koning van het internet, met op hoogtijdagen een marktwaarde van $ 125 miljard.
Voor diegenen die het niet meer weten, of Yahoo helemaal niet kennen.
Yahoo was in die periode net zo spraakmakend als een Google of een Instagram heden ten dage.

Om dan verkocht te worden voor $ 5 miljard (ja hoor, in Nederland nog steeds veel) getuigt niet echt van een handelsgeest.
Misschien daarom, dat eindelijk CEO nummer 8 de knoop wist door te hakken!

Voorbeeld 2:

Marktplaats Fab, wordt te koop aangeboden voor $ 15 miljoen want bij $ 1 miljard was er niemand thuis!

De opkomst van de gelikte marktplaats en retailer Fab, kende toen geen gelijke in Silicon Valley.
Van $ 0 omzet, in net geen 2 jaar tijd autonoom naar $ 250 miljoen omzet.
Een jaar daarna haalde de onderneming nog eens $ 150 miljoen op, waarmee het totaal aan risicokapitaal uitkwam op $ 310 miljoen.

Maar bij een waarde van $ 1 miljard was er niemand die ook maar dacht aan verkopen.
Een exit-strategie, daar hebben we nu geen tijd voor!
De Ierse fabrikant PCH melde zich enkele jaren daarna om de onderneming over te nemen voor een bedrag van $15 miljoen!

Maar ook in onze eigen praktijk, hebben we een soortgelijk voorval meegemaakt.
Een bod van € 15 miljoen wordt afgewezen door een 75 jarige man, die als ondergrens “minimaal” € 16 miljoen wilde hebben.
Zelfs de begeleide verkoopadviseur was niet in staat om de man te bewegen.
Daarna kwam corona, en stortte ook zijn markt in.

Net zo min dat er bel gaat, wanneer aandelenkoersen een hoogtepunt of een dieptepunt bereiken.
Gaat er een bel wanneer jouw onderneming wellicht een waarde krijgt toegekend, waarmee je zelf ook moeite hebt om het te geloven!
Als je die al krijgt, velen krijgen helemaal geen bod!

Als het te mooi klinkt om waar te zijn!…

Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat ook vaak!
Die enkele keer dat het nog mooier wordt, kun je op één hand tellen.

Vooral jonge Ondernemers trappen nogal eens in dit valstrik, zoals de bovenstaande voorbeelden toonden.
Erger nog, wanneer investeerders geloven dat er geen exit mogelijk is, dan zullen ze niet eens binnenkomen.
Hoe je als starter dat oplost zie je in de bijgaande video.

Volgens ons is het dan beter dat je alle andere zaken met die hand gaat tellen!
Wat te denken van al je zegeningen.

Ja maar, stel nu eens dat ik te vroeg verkoop dat zou toch helemaal zonde zijn?

Zonde?
Denk eens aan die Ondernemers die helemaal geen koper op bezoek krijgen.
Graag help ik je eraan herinneren dat 3 jaar daarvoor, wanneer we praten over Fab, niet meer was dan een idee!

Het is beter om te vroeg te verkopen, dan te laat of helemaal niet.
Niemand zal ooit kwaad worden op jou omdat je te vroeg hebt verkocht.
Ze zullen eerder zeggen dat je een slimme Ondernemer was en bent.

Daarentegen, mensen zullen altijd blijven zeggen dat je hebberig was en (nog) meer wilde.
Je leven lang zullen ze je waarschuwen met grapjes als blijf niet zitten, er is slecht weer op komst.
Ook uw gastheer is enkele malen op het feestje blijven hangen, of wilde de stekker er nog niet uittrekken!

Een andere manier van bepalen, enkel dan dat het bod te mooi klinkt?

Ja hoor dat kan, maar daarvoor is het volgende belangrijk.

Allereerst, welk type Ondernemer ben je eigenlijk?
Ben jij die serie Ondernemer, die niks liever doet dan het werken aan startups?
Of ben jij die Ondernemer die als exit strategie heeft, ik vertrek hier horizontaal

Serie Ondernemers willen eigenlijk het liefst bij de eerste marktacceptatie al weer hun bedrijf verkopen.
Vaak zijn zij ook niet de toekomstige CEO van hun bedrijf.
Dan gaan ze zich vervelen en gaan ze vervelende dingen doen!

Daarentegen heb je de Ondernemer die al nadenkt welke van zijn drie kinderen het meest geschikt is om op te volgen.
Deze Ondernemer zal, – en kan o.a. deel uitmaken van 1 of 2 of meer consolidatie ronden in zijn/ haar sector.
Daarmee groeit deze Ondernemer over het algemeen op een veel rustiger wijze dan de serie Ondernemer.

Veel rustiger dan de serie Ondernemer die gisteren zelf nog bij de voedselbank stond en nu werk biedt aan anderen.
Naast zijn enorme groei kenmerkt zijn onderneming zich vaak ook door (veel) meerdere aandeelhouders.
Niks mis mee, maar het is niet langer zijn of haar speeltje alleen!
Dit in tegenstelling tot de horizontale exit.

Wanneer je nu als serie Ondernemer zogenaamde ‘groeistuipen’ beleeft.
En je ziet waarderingen voorbij komen, waarmee je een deuk kunt slaan in de staatsschuld.
Dan durf ik wel te stellen, dat het tijd is om te verkopen.

Soortgelijke waarderingen duren geen jaren achtereen.(2 – 3 jaar is al een behoorlijke tijd)
Maar die tijdsgok wil je niet nemen.
We hebben dat de afgelopen jaren gezien met de zogenaamde ‘Unicorns’.
De meesten van hen waren daarna dan ook al weer aardig op weg, om veilig op aarde te landen.

Een (ander) heel goed teken daarbij is dat er plots geen acquisities meer worden gedaan van deze zogenaamde Unicorns.
Er werden nog wel bedrijven gekocht boven $ 1 miljard aan waarde, maar geen bedrijven meer die enkel op papier dat waard zijn.

Toch blijf ik het moeilijk vinden vaarwel te zeggen!…

Dat snap ik.
Niemand wil graag de eerste zijn op een gezellig feestje om te zeggen, kom ik ga naar huis.
Maar de meesten van ons, boven de 18 weten dat blijven hangen soms eindigt met een kater.

Het is ook mogelijk om een deel van je aandelenbelang te verkopen en voor een deel nog mee te draaien.

Wat anderen daarvan zullen denken en zeggen?
Maakt dat wat uit?
Geloof me, volgens anderen doe je het nooit goed!

Het rendement wat jij op dat moment hebt gemaakt is gigantisch, en dient verzilverd te worden.
Zeker voor een deel.
Uiteindelijk is van winst nemen nog nooit iemand slechter geworden!

Gebruik je gezonde verstand als je voor deze keuze staat.
Laat je niet leiden door anderen (vooral adviseurs) die alleen belang hebben bij een (nog) hogere fee.

Geen ‘unicorn’, maar twijfel je over jouw exit-strategie en moment?
Dan is het meestal al zo laat, anders zei je meteen NEE!

Het verkoopmoment bepalen is minder moeilijk dan je denkt!

Gerard Hofmeijer

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?