Hoe maak ik mijn bedrijf klaar voor een bedrijfsoverdracht?…

shutterstock_52947370 Van tijd tot tijd duiken er op social media weer allerlei oproepen op tot het inkopen van diensten die je begeleiden in het zogenaamd “verkoop-klaar maken” van je bedrijf.

En hoewel ik heel goed snap dat al deze dienstverleners graag hun diensten willen verkopen, is het een onderwerp waaraan je beduidend  minder tijd hoeft te besteden dan dat velen je willen doen geloven!

Als je tenminste doet wat wij je hieronder aanbevelen!

Voorbereiding of inrichting, waar gaat het nu echt om?…

Nee, niet volgens deze heren en dames, zij spreken over een voorbereiding van minimaal 2-3 jaar.
In deze periode, waarbij je uiteraard gebruik gaat maken van alle diensten van deze heren en dames, laat je taxaties uitvoeren, gaat verkoop-memoranda opstellen, en ga je met de adviseur een long,-en short list maken van potentiële kopers etc.,  etc.

En dan, ja dan, het moment voor elke Ondernemer, wat is mijn bedrijf waard?…

Maar welke waarde mag nu aan jouw bedrijf worden gegeven?
Zet 10 waarderingsdeskundigen naast elkaar en je hebt 10 verschillende uitkomsten aan de hand van de modellen die allen hanteren .
De waarderingsmethoden variëren van, wat is er recentelijk betaald voor een collega in de branche tot de discounted cash flow methode, een methode die in mijn beleving met zoveel aannames werkt dat ik de werkbaarheid daarvan veel te omslachtig vind!
Er is een reden waarom dit platform Ondernemer + Praktijk heet, in theorie kunnen we alles berekenen maar de praktijk is echt weerbarstiger!

Tegen veel (zo niet alle) waarderingsdeskundigen wil ik zeggen; U mag rekenen tot u een ons weegt, maar een bedrijf is niet meer waard dan dat een potentiële koper gefinancierd krijgt of zelf aan middelen heeft.  End of story.
Zou het n.l. meer waard zijn, dan zou ook die deal gefinancierd kunnen worden. Simpel toch?
De nummers moeten wel onderbouwd kunnen worden voor wat voor financiering dan ook!

Maar hoe zit het nu met die voorbereiding Gerard, waar iedereen me op wijst?…

Wil je een eerlijk antwoord?

De beste voorbereiding tref je door te doen of dat je het bedrijf  nooit gaat verkopen, maar dat jouw onderneming tot in lengte van jaren, jou en je familie blijft onderhouden.

Wat ik hiermee bedoel?

opleiden jonge mensen in de praktijk Welnu, een onderneming die wordt gerund als zijnde dat deze tot in lengte van jaren de familie blijft onderhouden wordt gerund op een wijze van continuïteit!

In zo’n onderneming wordt geïnvesteerd, worden (tijdig) de juiste mensen aangetrokken, worden klantrelaties onderhouden, etc., etc.
En wanneer dit alles (tijdig) gebeurd, wordt dat vaak door anderen (ook wel) gezien als een Onderneming met perspectief, met toekomst, waarbij partijen jou gaan benaderen in plaats van het maken van een longlist en een shortlist van kopers.

Ik denk dat de heren van Coolblue ( een online retailer in o.a. electronica,  die momenteel behoorlijk succesvol is,15 jaar bezig en een geschatte waarde van EUR 800 miljoen) zich weinig druk maken over hun mogelijke exit.
Natuurlijk zijn deze heren nog een stuk jonger, maar het zou mij niet verbazen als ze op dit moment al bij een van de echt grote retailers op de radar voorkomen, misschien bij  een Amazon.com, een Bol.com of een dergelijke partij!

Om heel eerlijk te zijn, beide laatst genoemde acties, het opstellen van een long en short list en het samenstellen van dure verkoop-memorandum zijn in mijn ogen vaak de acties die (wanhopige) verkopers en hun adviseurs uitvoeren, hopende in een lijst van potentiële kopers de ware Jacob te vinden!
Maar dames en heren, waarom maken we ons zelf het leven zo moeilijk, terwijl de wijze die ik zojuist geschetst heb veel succesvoller en winstgevender is?

Ik heb al zo veel ondernemingen bekeken om een bod uit te brengen, waarbij de eigenaar al met de exit bezig was, zonder dit zelf te beseffen. (Een exit is de terugtrekkende beweging uit een onderneming,  een term die veelal door financiële partijen gebruikt wordt om aan te geven hoe zijn weer afscheid zullen nemen van hun investering)

Hoe, door niet meer te investeren in (nieuwe) klanten, relaties, automatisering, maar zeker zo belangrijk, in de juiste mensen.
Elke koper, maakt niet uit of het nu een strategische partij is of een MBI kandidaat kijkt hiernaar en zal dit ter tafel brengen in de onderhandelingen.

Persoonlijk geloof ik dat er meer ondernemingen verkocht zouden kunnen worden als ondernemingen worden gerund op een basis van bron van inkomsten tot in lengte  van generaties.
Heel vaak, en dat hoor ik ook van MBI kandidaten zijn ondernemingen die in de verkoop staan als kaarsen die doven.
Jammer maar helaas waar!

Als Ondernemer ligt hier een grote taak voor jou!…

Is het dan allemaal onzin wat de dames  en heren intermediairs vertellen over de mogelijke aanpak bij een bedrijfsoverdracht?
Nee, zeer zeker niet, het is goed om te weten welke aspecten er allemaal bij komen kijken bij de mogelijke verkoop van een Onderneming, maar niet elk proces is volledig beheersbaar op een wijze zoals we dat wellicht graag zouden willen.

Wil je weten hoe ik als potentiële koper naar jouw onderneming zou kijken, neem dan eens gerust vrijblijvend contact  op om een afspraak te maken en laten we samen die zaken aanpakken die waarde creëren en vooral niet minder doen worden!

De kans is dan ook behoorlijk groot dat jouw Onderneming op de radar komt van een mogelijke koper.
Als geen belanghebbende bij een eventuele bedrijfsoverdracht (wij zijn tenslotte geen intermediair) kan ik je een eerlijke opinie geven over je onderneming die direct geld oplevert!

Is jouw bedrijf al klaar om verkocht te worden?

Veel succes vandaag

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ (Alternatieve) Financiering van de onderneming
+ Voorbereiding bedrijfsopvolging & overnames
+ Begeleiding bijzondere bedrijfssituaties


Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/
en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?