Mijn adviseur zegt niet doen…Ik vind dat ik het wel moet doen!

Het is uiterst frustrerend voor een Ondernemer, wanneer je merkt dat je niet op één lijn zit met jouw adviseur.
Zo’n adviseur kan als een rem werken op alles wat jij bedenkt.
En dan te bedenken dat je zo’n man of vrouw ook nog eens betaald.

Toch voelt er iets niet goed in de samenwerking, en ondertussen kom jij als Ondernemer niet verder als je naar haar of hem blijft luisteren.

Er zijn behoorlijk wat voorbeelden, waar die ontevredenheid heerst.
Eigenlijk best wel vreemd als je hier goed over nadenkt.

Al deze mensen (adviseurs) zijn (ook) in feite ook leveranciers.
Oké, het zijn diensten en geen producten maar toch.
Daarmee zou je toch ook naar tevredenheid van een Ondernemer moeten kunnen samenwerken?

Dat betekent overigens niet dat je het altijd maar eens met elkaar moet zijn.
Maar je dient wel te kunnen fungeren als een team.
Of deze ontevredenheid terecht of onterecht is, wie het weet mag het zeggen!

Hoe kom je in zo’n situatie?

Ik begin eerst met de oorzaak en daarna hoe er verder mee om te gaan.
Ik moet helaas constateren dat er vaak onvoldoende tijd wordt gestoken, in het (echt) leren kennen van een (nieuwe) adviseur.
Ook komt het vaak voor dat een Ondernemer jarenlang doorgaat, met de adviseur waarmee hij of zij ooit is gestart.
Echter, ondertussen zijn Ondernemer en adviseur uit elkaar gegroeid.

Of we komen de situatie tegen dat we te maken met een adviseur die vader en moeder jarenlang geadviseerd heeft.
Dat is vaak het geval wanneer we praten over een familiebedrijf.
Vaak schuift de adviseur dan ook doodleuk,- en automatisch aan bij de nieuwe DGA.
Maar is dat wel zo verstandig?

Begrijpelijk is het wel.
Vader vindt het toch ook (nog) wel prettig, maar daarom hoeft het nog geen verstandige keuze te zijn.
Stel dat vader niks heeft met veel nieuwe ontwikkelingen en de voortgang van het bedrijf remt?
Hoe goed bedoeld ook, veel Ondernemers worden later vaak een rem voor hun ‘eigen’ bedrijf!

Ook de gedachte, ja maar deze man of vrouw kent ons bedrijf door en door doet soms de noodzaak om te veranderen van adviseur doven.
Veel adviseurs in die situatie (vaak zelf ook al weet wat ouder) willen graag alles bij het oude houden.
Ze weten wat ze jaarlijks kunnen factureren, en dat is goed en hebben daardoor ook geen zin meer in verandering..

Toen wij in 1999 begonnen met onze investeringsactiviteiten hebben wij eerst een soort van ‘beauty contest’ gehouden.
Dit om de juiste accountant-, en de juiste advocaat te vinden.
Met elk van de vier partijen die we hadden benaderd, hebben wij een 3 tal gesprekken gevoerd.
Allereerst om elkaar te leren kennen en uiteindelijk, in het derde gesprek om een akkoord te krijgen op onze condities.

Ja, maar Gerard, dan praat je over minimaal 10 – 15 gesprekken!
Dat klopt, maar we wisten toen al dat we ook heel veel geld aan deze mensen gingen uitgeven.
Ik praat nu alleen nog over de accountants, met de advocaten hebben we ook soortgelijke sessies gedaan.
Bedrijfsadviseurs hebben we niet gesproken.

Wanneer ik nu soms terugkijk op die periode van die selectie dan zeg ik.
Zeker aan de kant van de advocatuur, had ik zelf nog meer tijd in de persoon moeten steken om hem “echt” beter te leren kennen.
Terugkijkend op een aantal deals waarin wij gezamenlijk hebben opgetrokken, waren er toch ook momenten waarin wij absoluut geen team waren en hij de voortgang bepaalde.

Natuurlijk, mijn ondernemerschap zorgt er wellicht voor dat ik bepaalde ‘gevaren’ soms onderschat.
Maar ik weet ook zeker dat hij een aantal gevaren overschat heeft, waardoor er toch een 2 tal mooie deals een vroege dood stierven.
En dat knaagt, en daarbij heeft het ook nog eens veel geld gekost.
Zijn uren zijn betaald, echter wij hadden geen deal.

Mijn toenmalige Raad van Advies en tevens mede aandeelhouders wilden ook liever geen risico aangaan, en kozen voor de conclusie van onze toenmalige advocaat.
Weg deal en och, wat hebben we dit jaar toch veel adviseurskosten was soms de opmerking bij de bespreking van de jaarstukken.
Ja, als er geen omzet bijkomt dan tellen de adviseurskosten dubbel door.

Uiteindelijk, en het doet nog soms pijn als ik eraan denk is dat ‘risico’ van toen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Het bedrijf is jaren later voor vele miljoenen verkocht, door een Ondernemer die het na ons kocht en die ik later heb leren kennen.
Wat gebeurd is gebeurd, maar het maakt in 1 klap de les van hierboven duidelijk.

Natuurlijk had ik de deal er doorheen kunnen drukken.
Maar om aan de vooravond van een overname de moeten vertellen aan de financiers dat mijn volledige Raad van Advies was opgestapt, zou  mogelijk alsnog de deal gekild hebben!
Eigenlijk heb je op dat moment, in die situatie even geen keus!

Hoe ga je daar dan als Ondernemer mee om?



Wat had ik dan in dit specifieke geval moeten doen?
Zoals gezegd, ik had meer tijd moeten steken in het “echt” leren kennen van de persoon en misschien minder in het leren kennen van zijn kantoor!
Dan praten we nog steeds over de advocaat.

In de wereld van bijvoorbeeld het vermogensbeheer zijn daar spraakmakende voorbeelden van.
Voorbeelden die uiteindelijk leiden tot een middelmatig, of zelfs een slecht rendement!

Wanneer een vermogensbeheerder, met alle respect voor de persoon is opgegroeid in een behoorlijk beschermde omgeving.
Dan zal hij/ zij minder geneigd zijn om in bepaalde situaties een positie in te nemen.
Dan wel, en dat is een veel ergere situatie bij het eerste slechte persbericht van een altijd goed draaiend bedrijf meteen alle aandelen willen verkopen!

Een voorbeeld hiervan, is de volgende.
In het vroege voorjaar van 2009, na de kredietcrisis in de zomer van 2008 waren er een aantal kwaliteitsfondsen zoals een Coca Cola, een American Express en meer van die “echte” dividendfondsen te koop voor een appel en ei.

Slechts enkelen hebben toen gekocht (‘de auto vol geladen zoals dat heet’) met wat zij toen konden kopen.
Echter menig vermogensbeheerder wist niet om te gaan met deze toen “unieke” situatie.
En hoewel bekend is dat de soep nooit zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend, durfden velen op dat moment niet de stap te zetten!

Stel je eens voor dat de overheid in die kredietcrisis niet zou ingrijpen?
Dames en heren vermogensbeheerders, de nationale overheden hadden toen (en vaak) geen keus.
Ja zelfs de Amerikaanse Centrale Bank, de FED schreeuwde dat feit toen van de daken!

Ja, 2 jaar nadien en 100% duurder hoorde ik deze vermogensbeheerders deze aandelen aanbevelen.
Op een moment dat alle slimmerds al nadachten om het schip langzaam weer te gaan verlaten.

Maar is dat wel een goed voorbeeld?

Aandelen, overnames, product -, of marktkansen, in principe gaat het allemaal om hetzelfde.
Die stappen zetten die gezet moeten worden, op het moment dat velen deze stap nog niet durven te zetten.

Omgaan met een stuk onbekendheid, of omgaan met het feit dat alle feiten nog niet op papier staan of acteren op basis van je intuïtie.
Een onderwerp trouwens waar we hier ook al eerder over hebben geschreven, is velen (zeker veel adviseurs) gewoonweg niet gegeven!
Daarom is het belangrijk dat jij mensen om je heen verzamelt die hiermee wel weten om te gaan.

Dat wil niet zeggen dat je na vandaag roekeloos moet worden in je besluiten, absoluut niet.
Maar er komen (veel) momenten voor jou als Ondernemer dat nog niet alles duidelijk of bekend is.
Dan moet vertrouwen op jezelf, je intuïtie en die komt toch heel vaak (goed) uit!
Sommigen, waaronder een Bill Gates beweren dat hun intuïtie hun beste adviseur is.

Wil jij ook vanaf nu betere keuzes maken in het aantrekken van adviseurs?
Neem dan contact met ons op om wellicht die keuze te helpen maken.
Vanzelfsprekend zullen wij je dan in contact brengen met de voor jou beste accountant, advocaat en zorgen dat er een goed team komt!

Nog een toegift voor de startende Ondernemer en zijn/ haar eerste adviseur

(door Hall Martin)

Adviseurs kunnen startups helpen een hogere groei te realiseren, problemen te voorkomen en de oprichter meer zelfvertrouwen te geven.
Hier zijn enkele belangrijke punten bij het kiezen van een adviseur voor jouw startup:

  • Vermijd de “dribbelaar”.
    Deze adviseurs willen zich met startups bezighouden, maar hebben geen substantiële ervaring om te delen.
  • Vermijd “Ja” mannen/ vrouwen.
    Deze adviseurs bevestigen alles wat je zegt, omdat ze niet het zware werk willen doen om betere manieren uit te leggen om dingen te doen.
  • Vermijd generalisten.
    Deze adviseurs hebben algemene bedrijfservaring, maar weten weinig over uw specifieke branche of groeistrategie.
  • Zoek naar adviseurs die uw branche en ruimte goed kennen.
    Ze brengen vaak veel ervaring mee en daarmee worden veel fouten voorkomen.
  • Zoek naar adviseurs met goede connecties.
    Zij kennen de juiste mensen en kunnen jou met hen in contact brengen.
  • Zoek adviseurs die je uitdagen en je herinneren aan de doelen die je hebt gesteld.
  • Misschien is een groep van adviseurs meer passend en deze zowel individueel als groep bijeen laten komen om belangrijke kwesties te bespreken.

Hoe selecteer jij de juiste adviseur?

Graag jouw reactie, daar kunnen ook wij weer van leren!

Veel succes Ondernemer.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?