Geen voorpaginanieuws meer, wordt crowdfunding (nu) volwassen?

Zoals de “stille” invasie op het schiereiland de Krim het nieuws niet meer haalt en nu alle aandacht gevestigd is op oostelijk deel van de Oekraïne, zo heeft de media ook haar schijnwerpers gehaald van één van de nieuwere vormen van financiering in het Nederlands bedrijfsleven, Crowdfunding.

Een klein persbericht afgelopen zaterdag in het Financieel Dagblad, Snappcar, een platform voor het delen van auto’s met anderen, heeft in 8 weken tijd een hoger dan gevraagd bedrag van € 558.625 opgehaald, terwijl  € 500.000 gevraagd was.
De lening die door particuliere investeerders is verstrekt, kan later ook nog eens om worden gezet naar certificaten van aandelen wanneer er een andere investeerder wordt aangetrokken. Dus naast de rente op de lening, die voor de hogere bedragen wordt gegeven, is de slagroom op het toetje deze conversie!

Fantastisch, gefeliciteerd Victor en Pascal!

Wat is het en hoe werkt SnappCar?

SnappCar staat voor slim en sociaal rijden. Via de online community kun je gemakkelijk en betrouwbaar je eigen auto delen met anderen.  Met vrienden, familie, buren of wie dan ook. Het is simpel, snel en volledig verzekerd. Als je huurt via SnappCar vind je ieder type auto, op ieder tijdstip, bij jou om de hoek en tegen aanzienlijke lagere kosten (gemiddeld 30-40% goedkoper dan bijvoorbeeld een huurauto).

Crowdfunding, meer dan funding.
Naast het bedrag van meer dan 500K, waarvoor een starter zelfs in “the old days”de blaren voor op zijn tong moest praten, heeft het bedrijf nog een veel grotere buit binnen gehaald en dat zijn de 479 investeerders, die aan deze actie hebben deelgenomen.
De kracht van deze 479 ambassadeurs, zo mogen we deze investeerders nu toch wel noemen, want reken maar dat gaan ze worden, gaat in de toekomst van het bedrijf een veelvoud van dit bedrag betekenen aan omzet.

Het met elkaar realiseren van het streefbedrag geeft betrokkenheid, saamhorigheid, je maakt deel uit van een winning team en dat wil toch iedereen?
Jammer dat veel Ondernemers deze kant van het crowdfunden nog niet hebben ontdekt
Crowdfunding als marketingtool en als verkoopapparaat door het verkrijgen van zoveel mogelijk ambassadeurs is een ontwikkeling die in mijn beleving, wanneer je het goed doet, nog veel meer waard is dan het eerste geld wat je binnenhaalt!
Uiteraard kun je niet zonder het eerste.

Stel je voor, in het geval van SnappCar, elke dag hebben zij in feite 479 verkopers op pad, die vaak in hun omgeving een groter vertrouwen genieten dan het duurste marketingbudget kan bieden.
Vrienden, bekenden, relaties die jouw iets aanbevelen, daaraan hecht je in de meeste gevallen toch een veel hogere waarde aan. (Hiervan is zelfs recentelijk onderzoek van IBM beschikbaar)

Dus voor die slimme Ondernemer die verder kijkt dan alleen geld, is de crowd (funding) uitermate geschikt om de hogere (kan ook grotere) doelen te bereiken.
Dat betekent wel dat veel Ondernemers zich deze kwaliteiten (nog)moeten aanmeten, maar nog belangrijker, daarvoor open moeten staan!
Ik denk dan ook dat hier een groot verschil komt te liggen, tussen die Ondernemer die met name commercieel gedreven is en die Ondernemer die vooral technisch gedreven is.
Voor beiden geldt in mijn beleving dat het uitermate zinvol is om in teams verder te gaan werken. Naast dat (goede) teams sowieso al een veel betere start kennen, kunnen nu ook de kwaliteiten van de individuen nog beter benut worden.
Je snapt , de commerciële man of vrouw in het team zal volop bezig zijn om het cowdfunding proces te begeleiden, de techneut zal vooral operationeel op de winkel moeten passen.

Onderschat het niet, het gehele crowdfunding proces kost tijd, veel tijd, maar als je het goed doet en de crowd raakt enthousiast, dan heb je naast geld, (veel) ambassadeurs!

Laten we eerlijk zijn, velen van ons hoeven momenteel niet meer aan te kloppen bij een bank, denk je dat het meevalt, ik zou zeggen probeer het eens een keer.
Een informal of een investeerder dan?
Kan, moet wel klikken, veelal zijn dit mensen die toch wel graag wat dichter op het geheel willen zitten en daarvoor meer verantwoording willen van jou.(Dit alles kost overigens ook tijd).
Daarnaast, doe je het met een informal of een investeerder, dan zul je nooit die exposure en bekendheid krijgen dan wanneer je het met de crowd doet.

Jullie merken, jullie gastheer is ook bijzonder gecharmeerd van het begrip crowdfunden.
Mogelijk komt het doordat ik in het verleden veel geld op andere manieren heb aangetrokken, maar ook de marketeer en de verkoper achter een Onderneming was, dus enige hulp aan die kant had ik ook bijzonder op prijs gesteld!
Al met al, crowdfunding biedt echt (veel) kansen, naast het verkrijgen van geld op basis van een goede voorbereiding die niet onderschat mag worden kan hier marketingtechnisch heel veel mee worden gedaan.

Neem voor een overzicht van de meest succesvolle platforms contact met ons op, want daar begint een goede campagne!

Crowdfunding, volwassen genoeg voor jou om er nu ook gebruik van te maken?

Veel succes vandaag
Gerard Hofmeijer

P.S. Recentelijk is er Online enige ophef ontstaan door het faillissement van een restaurant, Restaurant Blauw die met crowfunding gefinancierd was, maar het is mij onduidelijk waar de ophef vandaan komt. Net zoals conventioneel gefinancierde Ondernemingen, zullen ook Ondernemingen die middels crowdfunding gefinancierd worden failliet gaan, zij zijn helaas niet de laatste, maar dat maakt de wijze van financiering voor een aantal Ondernemers zeker niet minder aantrekkelijk!

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?