Veel Ondernemers zijn wel bekend met de 4P’s.
De 4P’s van de marketing mix.
Je hebt vast wel eens gehoord op een presentatie of elders.
We hebben het dan over de factoren, voor wie het vergeten is:
- Product
- Prijs
- Promotie
- Plaats
En zoals veel Ondernemers de 4P’s kennen, kennen (veel) investeerders de 4M’s.
Nooit van gehoord? Wellicht is het niet zo uitdrukkelijk genoemd!
Misschien sta je er niet eens meer bij stil, toch ben je als Ondernemer er wel dagelijks mee bezig.
Of het nu gaat om die startup, of een onderneming die al enkele jaren dubbele groeicijfers kent of meer.
Maar ook voor een volwassen onderneming, voor alle drie blijft de letter M van groot belang!
Ja zelfs voor iemand die (nu) nog niet betrokken is bij jouw bedrijf, maar overweegt om dat te gaan doen.
Dus die ook (die) een investeerder waarover we spraken, is deze letter van een dusdanig, doorslaggevend belang dat het betekent dat hij of zij wel of niet aanschuift!
Deze 4 moeten gewoon goed zijn!
Voor een investeerder die overweegt om deel te nemen in de desbetreffende startup hangt er veel van af.
Is er goed is nagedacht over de letter M, op een viertal zeer cruciale onderwerpen voor een onderneming!
Wat deze 4 cruciale onderwerpen dan zijn?
Voor een investeerder is het van belang dat je goed hebt nagedacht over:
- Markt (spreekt voor zich)
- Model (hoe ga je geld verdienen met je onderneming)
- Management (spreekt voor zich)
- Momentum (hoe snel gaat jouw idee opgepakt worden door (potentiële) klanten
Laten we deze 4 items eens wat verder uitdiepen.
MARKT
Ongeacht welke sector je gaat bedienen, de omvang is van wezenlijk belang voor een investeerder.
Hoe groter de industrie en hoe harder deze groeit, des te meer jouw idee kan rekenen op een warm welkom.
Investeerders investeren liever in markten met een miljardenomvang dan markten die slechts een omvang kennen van enkele honderden miljoenen.
Een voorbeeld:
Een Ondernemer die wereldwijd speciale reizen verkoopt, kan op meer belangstelling rekenen dan iemand die enkel speciale reizen verkoopt in de Benelux.
Mede gezien ook vanuit een concurrerend standpunt.
Des te minder competitie er is, des te beter!
Zeker wanneer die competitie reeds goed gefinancierd is een ook de ambitie heeft om die zaken op te pakken die jij ook wilt oppakken.
Dus, bij voorkeur, de eersten of de aller eersten in een markt genieten een zekere voorkeur bij investeerders.
Ga dus op zoek naar die plekken waar je een plek hebt en opvalt!
Overigens wanneer er helemaal geen competitie is, dan rijst al gauw de vraag is er wel behoeft aan?
Wat veel Ondernemers toch wel vaak vergeten is, of wellicht hebben ze er nooit zo bij stil gestaan!
Investeerders verdienen hun geld, hun boterham door het beheer van het geld van derden.
Sommigen beheren hun eigen geld.
Echter al deze mensen verdienen alleen geld met hun geld door het weg te zetten in goed renderende activiteiten.
Investeerders verdienen geen geld, behoudens de (kleinere) management fee door maar op het geld te blijven zitten.
Wanneer je dan bedenkt hoeveel geld de afgelopen jaren er is bijgekomen. (door het printen van de overheden)
Dan kun je begrijpen dat deze mannen en vrouwen een voorkeur hebben voor markten die ‘HUGE” qua omvang zijn!
MODEL
Wat is jouw businessmodel, hoe ga jij met de onderneming geld verdienen?
Het model kan in feite in een 2 tal onderwerpen worden ondergebracht.
Allereerst hebben we daar het algemene businessmodel en daarnaast het economische model.
Zoals gezegd, het businessmodel betekent niks anders dan hoe gaan we met elkaar geld verdienen.
Gaan we online producten verkopen, of verkopen we direct goederen aan onze klanten vanuit een winkel of een warenhuis?
Daarbij is het van belang om ook iets te kunnen zeggen over hoe de omzetontwikkeling zich gaat ontwikkelen.
Nu, de komende 5 jaar en wat dat betekent voor het rendement op het door een investeerder geïnvesteerde vermogen.
Het economische model komt eigenlijk neer op een 2 tal zaken.
Allereerst wat is de waarde van de omzet van een klant in verhouding tot de kosten die gemaakt moeten worden?
Als voorbeeld een Bagels and Beans.
Stel dat de gemiddelde verkoop aan de balie € 10,- per klant is en de klant komt slechts 1 x per week om een kop koffie te halen.
Dan betekent dat een jaaromzet van € 520,-.
Stel, dat gebeurt, aan de andere kant raak je jaarlijks 20% van je klanten weg om wat voor reden dan ook.
Dat betekent dat je over een periode van 5 jaar een omzetwaarde van een klant hebt van € 1560,-
Gemiddeld wordt er door investeerders de voorkeur aangegeven dat niet meer dan 10% van de omzetwaarde van een klant benodigd is om die omzet te behalen.
In dit geval, zolang de marketingkosten beneden de € 156,- blijven is de startup goed op weg om geld aan te trekken van een investeerder.
Liever een goed team met een minder idee, dan een perfect idee met een gemiddeld team!
MANAGEMENT
Er zijn door de tijden heen al heel wat uitspraken gedaan over het management van een onderneming en haar kwaliteit.
Wanneer een investeerder het management beoordeeld, zullen de vragen die bovenaan zijn lijstje zijn;
Hoe ervaren zijn deze mannen en vrouwen in deze industrie?
Hoe ervaren zijn deze Ondernemers in het opzetten van een (nieuw) bedrijf?
Hoe functioneren de mensen als een team?
Kijk een investeerder is niet op zoek naar de ideale schoonzoon of schoondochter!
Maar hij of zij wil wel het gevoel hebben, is het geld wat ik jou toevertrouw bij jou in goede handen?
Ik zal hier nog eens een apart blog aanbesteden.
MOMENTUM
Als er 1 ding is wat investeerders liever zien dan al het andere, dan is het wel de snelheid!
De snelheid waarmee het publiek het idee of het product omarmt.
Wanneer klanten en de bijbehorende omzet op een snelle wijze opschalen dan is dat een bewijs.
Een duidelijk bewijs dat er belangstelling is voor het idee of het product en dat investeerders toch sneller hun chequeboek doen trekken!
Om eerlijk te zijn, als de vorige 3 M’s al zouden kloppen, maar deze ontbreekt.
Dan zou het nog wel eens een uitdaging kunnen worden om het benodigde kapitaal aan te trekken.
Zoals een wijs man ooit zei;
Focus minder op het product, maar focus je meer op de acceptatie van het idee door de juiste marketing rondom dat product en je bent op de goede weg!
Sta jij aan de vooravond om ontmoeten en of besprekingen te hebben met (potentiële) investeerders, maar twijfel je nog of je alle, hier genoemde M’s kunt afvinken, neem dan contact met ons op, zodat je goed beslagen ten ijs komt.
Ook voor jouw investeerders geldt; de 1e ontmoeting en de daarbij verkregen indruk moet goed zijn!
Posted by:
Gerard Hofmeijer, Financiering+