Je hebt Social Media en Social Media Marketing, maar hoort Marketing er eigenlijk wel bij?

De laatste tijd lees ik meer en meer over Ondernemers die gefrustreerd raken over de inzet van social media.
Het levert niet op wat het op zou moeten leveren. Gerard we zijn er zo druk mee, maar er komt niks uit!
Is dat zo? Maar waarmee ben je dan druk?

Social Media, ik heb het even op gezocht op de volgende website: http://www.social-media.nl/ en daar lezen we dus duidelijk dat:
Social media zijn omgevingen waar een hoge mate van interactie plaats vindt. Groepen mensen komen er samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Meestal zijn ze daarbij op zoek naar gelijkwaardige personen die dezelfde normen en waarden hebben. Dit komt voort uit de onbewuste gedachte dat “iedereen die gelijk is aan mij of leuker, interessanter en beter te vertrouwen is”. Het vertrouwen in ‘peers’ neemt steeds verder toe, hetgeen inhoudt dat we veel meer waarde hechten aan de mening van ons netwerk dan aan die van organisaties of merken.

Volgens de Van Dale betekent sociaal o.a. dat men geneigd is om te leven in groepen. Dit is meteen ook de verklaring waarom een aantal social media websites zoveel bezoekers trekt: mensen gaan gezamenlijk op zoek naar zogenaamde ‘peers’, mensen die net als u zelf zijn.
Met deze personen wisselen we informatie uit. Als er eenmaal een
 kritische massa is bereikt, treedt er een sneeuwbaleffect (ook wel viraal of viral effect genoemd) op waardoor er steeds meer mensen op de website afkomen. Ook zij willen graag weten wat er allemaal mogelijk is.

Hmm, lees nog een keer de 2e onderstreepte zin “meer waarde hechten aan de mening van ons netwerk dan aan die van organisaties of merken”!
Laat deze zin even op je inwerken, we hechten meer waarde aan anderen dat aan organisaties of merken, en wat doen wij, wij (lees de afdeling marketing ) bombarderen ons publiek via Social Media met allerlei marketingacties om mensen zo ver te krijgen dat ze bij ons gaan kijken en hopelijk gaan kopen!
Laten we eerlijk zijn, daar gaat toch om?

Social Media en Marketing, ligt hier misschien de oorzaak dat het niet zo loopt als het zou moeten?

Terwijl velen van ons nog in een fase zitten dat we vertrouwen moeten opbouwen met onze “peers”, gooien we de winkeldeuren al open!
Daarbij wordt social media als een Online uithangbord gebruikt, waarop we onze producten plaatsen met de hoop, maar wellicht nog wel meer de verwachting dat iemand ze koopt.
Er zijn er bij die letterlijk het bord wat ze voor de ingang van het restaurant hebben staan fotograferen, met daarop het menu van de dag en deze dan plaatsen op hun facebook pagina!

WRONG!

Er zit niks geen sociaals in deze acties! Het zijn gewoon ordinaire verkoopacties!

Terug naar de verklaring hierboven; Groepen mensen komen samen om te communiceren over zaken die zij belangrijk vinden. Die zij, nee niet wij, belangrijk vinden!

Maar wat moet nu dan de bewuste eigenaar van dat restaurant, om binnen zo’n groep van mensen, de mensen aan te spreken en daarmee een relatie op te bouwen dan doen?
Hij zal, net als vele anderen moeten leren delen en geven, zijn kennis en kunde.
Het zullen uiteindelijk zijn kennis en kunde zijn waarop mensen besluiten om toch maar eens te gaan checken of het nu allemaal wel klopt wat deze restauranteigenaar zegt.

Voorbeeld: Wanneer onze eigenaar, laten we voor het gemak ook even stellen dat hij (ook) de kok is, of in ieder geval de menu’s samenstelt, dan kan bijvoorbeeld aan de hand van de kennis die hij heeft over een bepaald type vlees of vis of voor mijn part knoflook, het publiek meenemen en informeren over bijzondere gerechten die er (ook) met het vlees en vis bereid kunnen worden.
Deze aanpak zal er toe leiden dat er een groep mensen ontstaat met meer dan een gemiddelde interesse die hem of haar hierin gaan volgen. Deed een Sonja Bakker met haar dieetboeken 10+ jaar geleden niet soortgelijk?
Kijk waar ze nu staat, of woont!
Of hij kan bijvoorbeeld de hulp van het publiek inroepen voor het samenstellen van een nieuw recept of een menu!
Ook kan hij iets zeggen (schrijven) over de mogelijkheden die je allemaal hebt met het eerder genoemde knoflook, waar het bij hoort en waar absoluut niet, mogelijk welke verschillende soorten er zijn, etc.
Het moet een belevenis worden, die mensen aanzet om naast het volgen van, de recepten ook te komen proeven.

Maar Gerard, een kok gaat toch niet zijn recepten weggeven, wat is dat voor een kok die dat doet?

Wat voor één?
Een slimme, een kok die weet dat we in 2014 zijn aangekomen en dat mensen zijn betrokkenheid willen voelen, willen weten dat hij zijn vak verstaat, dat hij bijzondere gerechten maakt, eerlijk, transparant en open is!
Mensen willen het gevoel hebben dat ze, ondanks dat ze buiten de deur eten, thuis komen!
Mensen willen aandacht, willen zich speciaal voelen.

Want van die paar die jouw recept stelen, daar kun je toch niet van leven en het is heel goed mogelijk dat deze mensen toch al nooit bij je kwamen eten, want zij hebben zichzelf al  ingebeeld, buiten de deur eten, dat is niks “voor ons soort”
Geloof me, enkel het bord voor de deur van het restaurant met het menu van de dag gaat het niet redden.

Een kok en zijn werkwijze die men kent, gaat uiteindelijk met de eer strijken.

Terug naar de hamvraag; Hoort Marketing er eigenlijk wel bij?
In ieder geval niet langer op de wijze waarop wij het kenden. De nieuwe aanpak heet delen en het is te leren.
Ik weet dat velen van jullie, zeker diegenen die dag in dag uit ook nog in de keiharde verkoop zitten, dit heel moeilijk vinden, maar die verkoper die nee durft te verkopen aan zijn klanten zal het respect en uiteindelijk de deal winnen!

Hoe ervaar jij het geven om iets te krijgen?

Veel succes vandaag!
Gerard Hofmeijer

P.S. Jos Burgers, de verkoopgoeroe heeft o.a. hierover ook een heel leuk boek geschreven:
De Wet van Snuf.
Wat je geeft krijg je terug.
(Een echte aanrader, waarvoor wij geen commissie ontvangen en willen)

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op
https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen.
Met een like op onze 
facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?