Werken aan je bedrijf, in plaats van in je bedrijf, lukt het jou?

Je hebt het vast vaker gehoord, vaak van adviseurs en omstanders en minder van collega Ondernemers.  Werken aan je bedrijf in plaats van erin!
Waarom hoor je het eigenlijk minder van collega Ondernemers dan van adviseurs en omstanders?
Waarom? Omdat een collega Ondernemer weet, hoe nodig het misschien ook is, ook weet hoe moeilijk het is om aan deze eis te voldoen!

Waarom is het dan toch zo moeilijk, beter nog, waarom zou je het überhaupt doen?

Laat ik met het laatste gedeelte van de vraag beginnen, waarom überhaupt?

Uiteraard moet elke Ondernemer weten hoe hij of zij zijn bedrijf runt, daarvoor ben je tenslotte Ondernemer geworden en wanneer je plezier heb in hetgeen wat je elke dag doet, dan moet je vooral doorgaan, toch?
Enkel, veel Ondernemers, daarover had ik gisteren nog een gesprek met een 2 tal eigenaren die zich momenteel gelukkig mogen prijzen met een flinke omzetstijging t.o.v. 2013, beseffen zich dat wekenlang, ja soms maandenlang 60-80 uur per week draaien de kwaliteit van het leven nou niet echt vergroot!
(We praten hier niet over een job achter een beeldscherm, maar uren achtereen werk afleveren die een hoge mate van vakmanschap vraagt)
Een herkenning van zo’n situatie voor mij is altijd wanneer Ondernemers met mij beginnen hoe snel zijn kinderen wel niet opgroeien, dan weet ik hoe laat het is en betekent het veelal dat men niet klaar komt met de tijdsplanning en daarover ook gefrustreerd raakt!)

Waarom was de vraag, waarom zou ik mij als Ondernemer druk maken over aan,- of in je bedrijf werken?

De situatie die ik hierboven beschreef, kan heel eenvoudig leiden tot het verliezen van scherpte op zaken. En het verliezen van scherpte betekent veelal in een Onderneming dat het geld gaat kosten!
Teveel werken in je bedrijf ontneemt bij velen (niet allen) de heldere en nuchtere kijk op zaken en ontwikkelingen.
Sowieso worden we allemaal na verloop van tijd bedrijfsblind, maar diegenen die enkel in het bedrijf werken, doen dat op turbosnelheid!
Dus scherpte en kosten is 1.

Dan, ik ga overigens bij al deze punten er vanuit dat de gezondheid geen rol speelt, het grootste goed, maar dat dit wel een rol kan spelen voor mensen die door blijven denderen.
Wanneer de eigenaar , die volop mee draait in het bedrijf onverhoopt iets overkomt , terwijl er op dat moment geen of onvoldoende leiderschap is ontwikkeld bij de anderen, dergelijke bedrijven als kaartenhuizen ineenzakken. Jammer van al die jaren knetterhard werken, maar wel een keihard feit.
Wij schreven daar hier al over.

Een andere reden om aan je bedrijf te gaan bouwen is het vasthouden aan een behoorlijke mate van innovatie. De mensen die niet van tijd tot tijd afstand nemen tot hun bedrijf, ook hun eigen dagelijkse werk, komen over het algemeen weinig in contact met nieuwe ideeën en of oplossingen, Men gunt zichzelf geen tijd voor het bezoeken branchebijeenkomsten, beurzen en/of congressen en denkt daarmee dan een goede daad te doen voor het bedrijf.
De  ideeën en /of oplossingen die hier opgedaan worden, deze kunnen overigens ook buiten het eigen vakgebied liggen, bijvoorbeeld op het vlak van inkoop en (uren) administratie of registratie zijn nodig om een visie voor de toekomst te kunnen ontwikkelen.

Een reden die wat verder in de toekomst ligt en die deels ook aansluit bij de alinea over de gezondheid is de verkoopbaarheid van de Onderneming aan een derde, dit kan ook een eigen kind zijn!
Een derde, maar ook een eigen kind, die ziet dat de Onderneming, grotendeels draait op de inzet van 1 iemand, of vader of moeder zal een lagere waarde toekennen aan dezelfde Onderneming.
Een derde zal denken, koop ik eigenlijk wel een bedrijf, koop ik geen one-man show, waarbij ik wel heel erg afhankelijk ben van die one-man.
Een kind zal wanneer de vraag gesteld wordt, of er belangstelling is om het bedrijf over te nemen, heel goed nadenken over de rol die vader of moeder hebben gespeeld in zijn jeugd en misschien nog wel spelen.
Het is niet verbazingwekkend dat steeds meer kinderen besluiten om een andere werkomgeving op te zoeken dan de familie onderneming, waarbij deze reden een rol speelt weet ik uit ervaring.

Dit zijn zo maar een paar zaken die horen bij de vraag, waarom zou ik het überhaupt doen?

Dan het eerste gedeelte van de vraag, waarom is het (toch) zo moeilijk?

–          Kan dit zijn omdat we een control-freak zijn?

–          Kan dit zijn omdat we te weinig vertrouwen hebben in onze medewerkers, die we zelf hebben aangenomen?

–          Kan het zijn dat we diezelfde mensen niet goed aansturen en hen niet goed duidelijk hebben gemaakt wat hun
functie – en takenpakket is?

–          Kan het zijn dat we intern gewoon (nog) niet georganiseerd hebben, waardoor processen niet lopen?

–          Kan het zijn dat we onze doelen, waar we met het bedrijf naar toe willen niet helder hebben?

–          Kan het zijn dat we het moeilijk vinden om de volgende stap te zetten in het groeiproces van een Onderneming?

Best wel confronterend dit alles, als Ondernemer wordt ik ook niet graag herinnerd aan zaken die (nog) niet goed geregeld zijn, toch wil ik afsluiten met een stelling!

Deze hele laatste kolom van “kan”, daar kun jij, mogelijk met ondersteuning, wat aan doen, het ligt binnen je bereik. Dus waar wachten we nog op?
Ondernemen is leuk, maar het moet wel leuk blijven, ook een Ondernemer leeft maar 1 x, geloof me! Ik weet dat er zijn die anders denken, maar zij weten niet beter!

Laat ons eens horen hoe jij dit nu geregeld hebt, nadat jij ook meer in het bedrijf werkte dan er aan?

Veel succes vandaag!
Gerard Hofmeijer

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen.
Met een like op onze
facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?