Kom op, dat wil je, je eigen bedrijf toch niet aandoen?

Drukkerij Letteboer Bedrijfsovernames;  Jaren terug schreef de Kamer van Koophandel al dat er 100.000 ondernemingen moesten overgaan in andere handen. Ik heb geen idee of we die 100.000 inmiddels gehaald hebben? Zelf denk ik van niet, want veel ondernemingen zijn het niet waard om gekocht te worden, maar enfin als je de periode maar lang genoeg maakt, dan zullen we die 100.000 toch nog wel een keer halen, toch?

Maar voor diegenen van jullie die (nog) denken dat zo’n overnameproces een proces is waar alle partijen blij van worden, er is tenslotte iemand gevonden die de werkzaamheden wil voortzetten, die, daar gaan we nu even vanuit de werkgelegenheid wil behouden, die zorgt dat leveranciers kunnen blijven leveren en wat meer, voor diegenen heb ik helaas slecht nieuws!

Ook in mijn eigen praktijk heb ik de afgelopen periode situaties meegemaakt, die dit maar weer eens al te duidelijk maakten. Van het niet vermelden van behoorlijk hoge belastingachterstanden die tot een beslagname zouden kunnen leiden, dan wel tot kartelafspraken die het bedrijf zouden kunnen opzadelen met een enorme boete, dan wel een uitsluiting van werk.
Maar het onderstaande artikel, dat opgetekend was in Dagblad Tubantia afgelopen week, spant daarbij wel de kroon voor mij, temeer omdat daarmee het bedrijf ook daadwerkelijk in een faillissement terecht is gekomen.

HENGELO – (Tubantia) Curator Rutger van Wijk heeft de elf werknemers van de vorige week failliet verklaarde binderij Letteboer ontslagen. Het personeel is de dupe van een conflict tussen oud-eigenaar Han Letteboer en de nieuwe directeur Martijn Eijer van Nocee Holding uit De Lier.
(Binderij Letteboer ging in mei na 93 jaar failliet).

Aan de hand van wat de krant schrijft wil ik deze keer, per alinea door het artikel heenlopen om aan te geven voor zowel koper, als ook verkoper, wat wel werkt bij een overname en wat niet!

Directeur Han Letteboer zou na de doorstart in dienst komen bij de nieuwe eigenaar. In de praktijk kwam er weinig terecht van Letteboers nieuwe rol in zijn oude bedrijf. „Die afspraken zijn nooit geconcretiseerd en op papier gezet”, zegt curator Van Wijk.

GH, dit is uiteraard een inkoppertje! Zaken niet op papier zetten, ja hoor de onderhandelingen verliepen prettig, en ach, we zijn een kleine Onderneming, we gaan dagelijks met elkaar om, daar hoeven we toch geen overeenkomsten voor op te stellen? Zijn allemaal weer extra kosten. De enigste die daar aan verdienen zijn de heren en dames advocaten! Dat gaat goed komen Han! (oud-eigenaar)

Dus niet. Ik durf te stellen dat juist binnen kleinere bedrijven het gevaar groter is dat er een conflict ontstaat dan elders. Mijn advies aan jullie kopers, wanneer je een Onderneming op het oog hebt van die omvang, neem afscheid van elkaar, het gaat niet werken. Voor die 3 die jij aandraagt waar het wel gewerkt heeft, lever ik je er 100 waar het niet werkte! Ook voor de verkoper, neem afscheid, zorg voor een goede overdracht, maar ga daarna weg. Elke Ondernemer heeft zijn eigen aanpak en dat pakt verkeerd uit!
(Wat betreft de kosten, je wilt niet weten wat dit heeft gekost)

Faillissement (Tubantia)
Nieuwe eigenaar Eijer: „Letteboer was eerst eigenaar en werd na de doorstart werknemer. In de praktijk bleek dat niet te werken, helaas. Er waren voortdurend discussies. En ook voor het personeel was het lastig. ” De situatie escaleerde zodanig dat Han Letteboer vorige week het faillissement van zijn oude bedrijf aanvroeg.

25.000 euro
„Hij vordert salaris”, aldus Van Wijk. Volgens Eijer gaat het om ‘een paar duizend euro.’ Letteboer: „Ze hebben me voor 2,5 maanden werken 2.000 euro salaris betaald. Ik heb 26 keer gevraagd en gemaild of ze me wilden betalen wat we mondeling hebben afgesproken, maar dat gebeurde niet. De totale vordering bedraagt 25.000 euro. Voor alle duidelijkheid: dat was niet alleen salaris. Ik ben ook nog eigenaar van het pand en een deel van de machines.”

GH, deze alinea sluit perfect aan bij mijn vorige betoog. Natuurlijk ken ik ook niet alle ins – and outs, maar om nu met een bedrijf van 11 man en een pand, de openstaande  posten op te laten lopen naar € 25000 euro? Dan zeg ik, verkoper, daar had je volgens mij ook wel iets eerder wat aan kunnen doen en dan zijn er nog wel andere manieren van aanpakken dan een faillissement. Of je bent iets anders van plan, misschien goedkoop terugkopen van de curator?

Voor de koper, het kan heel frustrerend zijn, ook wanneer je enkel een mondelinge afspraak hebt met de verkoper van een bedrijf, dus zeg, de oud eigenaar, dat deze niet doet wat er van hem of haar verwacht wordt. Enkel wanneer je de (ook een mondelinge) afspraak gemaakt heb, vind ik ook dat je, je daar aan moet houden, dus in ieder geval, de huur of meer te betalen. Loopt het niet, ga dan om tafel en neem afscheid van elkaar, waarna je gewoon van hem blijft huren, maar er is niet langer spraken van een arbeidsrelatie.

Maak op een goede wijze gebruik van de kennis en de contacten van de oud eigenaar, is en zijn deze niet aanwezig, dan moet je jezelf afvragen of dit wel de soort deal is die jij wilt doen!
(De zin, een deel van de machines blijf ik een rare vinden, maar daar is blijkbaar de deal ook naar!)

medewerkers drukkerij Personeel (Tubantia)
Het eind van het liedje is dat de elf personeelsleden de dupe zijn van het conflict, al zegt Letteboer dat ‘ik nooit de mensen die jaren voor me hebben gewerkt heb willen duperen’. De mensen die voor de tweede keer binnen drie maanden zijn ontslagen zitten in hun uitwerktermijn, maar worden betaald door het UWV. Als het faillissement, waartegen Nocee bij het gerechtshof in hoger beroep is gegaan, niet wordt teruggedraaid, zijn ze hun baan definitief kwijt.

GH, dit vind ik dus onzin van de bovenste plank meneer de verkoper. Als jij jouw oud-medewerkers niet wilt duperen, dan zijn er wel andere methoden om je zin te krijgen. Overigens wat krijg je nu? Ik krijg er in ieder geval een nare smaak bij. Ik zou willen weten van de curator wie zich gemeld heeft als geïnteresseerde, toevallig geen meneer Letteboer?

Voor de koper, geloof niet alle verhalen die je hoort van verkopers van ondernemingen. Ik wil het beste voor mijn onderneming, het gaat mij niet om het geld, als mijn personeel maar aan de slag kan blijven, etc., etc. Sommige verkopers worden na  verkoop, zeker wanneer ze huurbaas blijven, echte graaiers! Waarom, wel voor sommigen valt hun salaris weg, natuurlijk hebben ze wel een zak met geld, (ook niet altijd meer) maar daar gaat maandelijks meer af dan dat erbij komt! Ja natuurlijk zijn er wel die huurpenningen, maar er moet wel iets gereserveerd worden voor onderhoud en ja, mijn vrouw en ik willen toch ook wel een keer vaker weg.
(Voor alle verkopers die zichzelf hier niet in herkennen, dit stuk is uiteraard niet voor u bedoeld, fijn dat u wel echt om uw bedrijf geeft!)

Een woord aan de koper; Wil jij graag een bedrijf overnemen, maar je twijfelt over alles wat je tot nu toe gezien hebt? Neem dan contact met ons op. Wij zoeken en vinden de onderneming die bij je past en zullen er voor zorgen dat je geen kat in de zak koopt! (Wij begeleiden de aankoop niet en hebben geen belang bij een verkoop en of overname, vandaar dat wij een eerlijk en oprecht advies kunnen geven)

Een woord aan de verkoper; Zoek jij de ideale koper, heb jij wel het beste met je bedrijf voor? Laat ons dan je bedrijf zien en we gaan werken aan die zaken waardoor de beste koper vanzelf boven komt drijven. Want de hoogste bieder is niet altijd de beste koper! ! (Wij begeleiden de verkoop niet en hebben geen belang bij de aankoop en of overname, vandaar dat wij een eerlijk en oprecht advies kunnen geven)

Bedrijf kopen of verkopen, neem dan hier CONTACT op!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?