Na de zomer een nieuwe koers of een vliegende start voor je bedrijf?

Checklist uitgerust op vakantie def defDe vakantieperiode is weer aangebroken. Veel mensen genieten van een welverdiende vakantie. Op Facebook circuleren weer mooie plaatsjes van exotische omgevingen, zonnige stranden, woeste bergen of gezellige stadjes.

Voor veel zelfstandige adviseurs breekt een rustige periode aan en sommige mensen kunnen daar best een beetje zenuwachtig van worden. Zeker als de afgelopen maanden niet de klanten, de opdrachten of de omzet hebben gebracht die je begin dit jaar had geprognotiseerd. Je vraagt je af of je de juiste koers hebt uitgezet. Heb je de juiste besluiten genomen? Zal de omzet na de zomer nog voldoende aantrekken?

Anderen hebben juist wel een prima omzet maar hebben er weinig lol meer in. Je merkt dat je toeleeft naar de vakantie en weinig energie meer krijgt van datgene waar je je brood mee verdient. Je zit in een sleur en voelt je niet meer uitgedaagd. Je hebt het gevoel dat je meer in je mars hebt en toe bent aan een nieuwe stap. Dan ontstaan regelmatig die momenten van twijfel.

Op die berg in Toscane kun je opeens de zaken wat meer van een afstand bekijken. En je beseft dat je een aantal dingen anders aan wilt gaan pakken. Maar hoe doe je dat? En waar begin je?

Keuzes maken die bij jou passen

Iedereen komt op een bepaald moment in zijn leven wel eens op een kruispunt te staan waarbij de dingen die je altijd deed opeens niet meer goed voelen. Je kunt jezelf niet meer goed terug vinden in je bedrijf. Je bent allerlei diensten aan gaan bieden waar je eigenlijk een beetje genoeg van hebt.
Of waar niet veel vraag naar blijkt te zijn. Je hebt klanten aangetrokken die niet meer bij je passen. Je vraagt je af of je nog wel de juiste koers vaart. En je hebt nog geen goed beeld van wat dan de volgende stap of wat de nieuwe richting zou kunnen zijn.

Als je zaken wilt veranderen in je leven, is het belangrijk om eerst goed te onderzoeken wat je precies wilt veranderen en ook waarom je dat wilt. Het is een belangrijk moment om na te gaan welke zaken goed bij jou passen en waar je energie van krijgt. Om bewuste keuzes te maken die je daadwerkelijk verder brengen.

Het (her)vinden van je passie

Jij bent het gezicht  van je bedrijf. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de zaken waar jij je echt in onderscheidt. En ook is het goed om je te verdiepen in de zaken waar je energie van krijgt, waar je echt blij van wordt. Want je wilt je bedrijf toch het liefste opbouwen rondom datgene waar jij graag mee bezig bent. Je kunt alleen maar werkelijk inspirerend worden voor je omgeving als je zelf passie uitstraalt voor wat je doet. Passie is dus een belangrijke factor voor succes. Het is essentieel om je ondernemerschap in te vullen vanuit authentieke keuzes die passen bij jou als persoon. Het heeft geen zin om dingen te doen die niet bij je passen, want dat houd je niet vol.

Even terug naar de basis om (weer) te kunnen groeien

In beide gevallen is het dan goed even terug te gaan naar de basis.

  • Waarom doe je wat je doet? Wat drijft je hierin nu werkelijk?
  • Wat zijn jouw natuurlijke kwaliteiten? Zet je deze effectief in voor je bedrijf?
  • Welke doelen wil je bereiken met jouw bedrijf? Hoe ga je dat dan aanpakken?
  • Met welke klanten wil je graag werken? Hoe ga je die aantrekken?
  • Wat is jouw visie voor je bedrijf? Heb je eigenlijk wel een visie voor je bedrijf?

Neem ook eens de tijd om terug te kijken naar je loopbaan of naar het afgelopen jaar. Wat heeft je veel positieve energie gegeven en wat heeft veel energie gekost? In welke type opdrachten kun jij excelleren?

Een mooie proef om te bepalen of jij je passie hebt gevonden is de volgende: Zou je wat je doet ook voor niets willen doen? Als het antwoord “Ja’ is, heb je waarschijnlijk je passie gevonden.

Gewoon lekker je passie te volgen en dan komt alles goed?

Maar alleen met het uitdragen van je passie ben je er meestal nog niet. Ik ken hele gepassioneerde ondernemers die nauwelijks in staat zijn om iedere maand weer de hypotheek te betalen. Je zult jezelf vervolgens op een herkenbare wijze moeten presenteren als specialist aan jouw specifieke doelgroep.

Begin eens met te kijken en te luisteren naar wat jouw klant echt belangrijk vindt en waar hij gelukkig van wordt. Wanneer jouw passie aansluit op een behoefte in de markt heb je een mooie basis. Waar ben je nu echt goed in en waar zitten jouw klanten eigenlijk echt op te wachten? De essentie is dat je duidelijk kunt maken voor jouw doelgroep waar je voor staat, wat je doet en welke unieke waarde je toevoegt aan de situatie van de ander.

Ik help je hier graag bij

Wil je hier wat hulp bij? Soms kan het lastig zijn om alles weer eens even onder de loep te nemen als je dat alleen moet doen. Met een goede sparringpartner gaat alles veel sneller en heb je houvast en een klankbord voor nieuwe inspiratie.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?