Na mijn blog over het nul-urencontract, nu het vervolg over het min-max contract.

min-max-contracten-tips-voor-werkgevers-630x269

Min-max contracten zijn lastiger, maar geven meer vrijheid dan je denkt. Vier tips voor werkgevers.

In mijn vorige blog vertelde ik over het nul-urencontract, en over wat daar handig aan is en wat niet. Voor de langere duur is het geen oplossing voor het flexibel inzetten van mensen. Dan heeft het min-max contract betere kansen. Hierbij vier tips voor werkgevers.

1. Een min-max contract is een parttime arbeidsovereenkomst….
Een min-max contract bestaat eigenlijk uit 2 overeenkomsten. De eerste is een parttime contract. Voor het minimum aantal uren is dit namelijk een gewone arbeidsovereenkomst (voor bepaalde of onbepaalde tijd). Daar hoort dus alles bij zoals bij een ‘gewone’ arbeidsovereenkomst, inclusief doorbetaling bij ziekte, registratie van verlofuren, meestal vakantiegeld in mei etc. Overigens moet je bij een min-max overeenkomst ook gewoon kiezen voor bepaalde of onbepaalde tijd en dat in het contract vermelden.

2.  ….. en een nul-urencontract
Daarnaast heb je voor het stuk tussen de ‘min’ en de ‘max’ een oproepcontract.  Dat is eigenlijk een stukje ‘nulurencontract’. Daarbij horen de voor en nadelen die ik in een vorig blog beschreven heb. Bij ziekte bijvoorbeeld is bij min-max in ieder geval zeker dat je voor het minimum door moet betalen. Maar het kan ook zo zijn dat – als er in de afgelopen maanden veel extra is gewerkt – veel meer moet worden doorbetaald (zie blog nul-urencontract). Opnieuw geldt dus dat je beter niet kunt denken ‘nul-uren is geen risico’.

Ligt het minimum aantal uren in de overeenkomst onder de 15 uur per week, dan is over het ‘oproepgedeelte’ ook de wettelijke minimale duur van 3 uur voor een oproep mogelijk van toepassing. Kortom: je moet 3 uur doorbetalen ook al is er niet voor 3 uur werk op die dag.
NB : Wil je uitgebreid alle juridische ins en outs weten, lees dan dit uitgebreide artikel uit het tijdschrift Arbeidsrecht

3. Urenregistratie 
Wat een gedoe … alle uren goed bijhouden. Maar juist bij min-max is het – om misverstanden over de arbeidsomvang te voorkomen – erg belangrijk. Belangrijk is dat het gekozen aantal uren voor het minimum (en in mindere mate voor het maximum) in de overeenkomst goed kloppen met de praktijk. En eventueel tussentijds worden aangepast. Geef je iemand een ’10 – 24 urencontract’ en deze werkt drie maanden minimaal 20 uur, dan heb je – tenzij je daar van alles over hebt vastgelegd – eigenlijk al een ’20 – 24 uren contract’. Hou er dus goed zicht op.

4. En er is misschien meer vrijheid mogelijk dan je nu denkt!
Wat veel werkgevers zich niet realiseren is dat een min-max contract iets zegt over de uren, per week, per maand, per jaar of anderszins. Je kunt hier zelf een keuze in maken maar vaak wordt hier niet bewust bij stilgestaan. Vaak worden uit gewoonte de uren per week vastgesteld. Maar wat als je door de maand heen meer of minder werk hebt? Of als je ieder jaar een hoogseizoen hebt en een laagseizoen met weinig werk?

Je weet het beste wat in jouw organisatie aan de orde is. En als de werknemer ervoor in is, kun je misschien beter een minimum en maximum aantal uren per vier weken, maand, zes maanden of jaar vaststellen. Een tip; hoe langer de periode, hoe meer je in de gaten moet houden of je je wel aan je afspraken kan en wil houden. Misschien wil je je werknemer eigenlijk meer uren laten werken, of blijft de piek in het werk die verwacht was uit en wil je de werknemer toch niet zoveel inzetten. Je zou dan de min en max in de overeenkomst willen aanpassen. En dan kán de werknemer nee zeggen of het kan tot conflicten leiden. Ook bij min-max geldt dus dat flexibele inzet van mensen wel zorgvuldig moeten worden gemanaged.

Succes!
Cora Hagen

Simpel HR, Cora Hagen is een gastblogger voor Ondernemer + Praktijk met simpele HR tips.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?