Ondernemer of manager, wat is jouw rol eigenlijk binnen het bedrijf?

John de Mol De afgelopen weken viel het mij op dat een paar Ondernemers met mij spraken over “hun” managementvaardigheden en dat ze moeite hebben om die in te zetten in de aansturing van hun medewerkers!
Verandering van rol tijdens het groeiproces van een Onderneming is één van de vraagstukken die hier op kantoor regelmatig voor komt.

Is deze uitspraak herkenbaar voor jou?

Gefeliciteerd, het is al winst wanneer je nadenkt over deze vraag, op dat moment bent je al stukken verder dan die 75% die nog nooit over deze vraag heeft nagedacht!

Ik val maar meteen met de deur in huis en ik begrijp dat niet iedereen het met mij eens is, maar ik durf te stellen dat:
Een “echte”Ondernemer is geen manager en een “echte” manager is geen Ondernemer.
Zo die is er uit!
We hebben allemaal verkapte vormen, zeker aan de kant van de managers waar mensen praten over een ondernemende rol, maar sorry dames en heren manager, dat is geen Ondernemen!
Beledigt? Sorry, dat is niet mijn bedoeling, maar ik ben iemand die zaken niet mooier voor stelt dan dat ze zijn! Helaas.

Overigens heb ik dit omgekeerd zelf ook op de harde wijze (ik heb toenmaals mijn positie ingeleverd) moeten ervaren en achteraf ben ik de mensen dankbaar die mij het verschil leerden kennen, zodat ik rust vond in rol die mij past.

Manager Maar nu jij, wat ben je “deep down inside”, ik denk, omdat je dit leest dat je een Ondernemer bent. Waarom, veel managers lezen deze vraag niet, zij weten bij regel 1 al dat deze vraagstelling niet voor hen is. Hun to do list is nog mijlenlang en ze zijn al bezig met de voorbereiding van de volgende vergadering. Of ze zijn gestopt bij de regel toen ik schreef over een Ondernemende rol.
Veel Ondernemers, zeker diegene die in een groeiproces zitten worstelen regelmatig met deze vraag, ook omdat het bedrijf en de medewerkers het van hem of haar vragen.
Dus duikt deze vraag elke weer op!

Maar nu de goede boodschap, waarom zou je worstelen met deze vraag?

Enkel omdat je bedrijf 7 medewerkers kent? Diegenen die in deze jonge fase bij je komen werken, weten heus wel dat ze bij een starter/groeier aan de slag gaan en dat, dat betekent, handen uit de mouwen, zonder structuren of anderszins.
Daarvoor is het in mijn beleving ook gewoon nog te vroeg.

Overigens, op het moment dat jij kiest voor de managementrol, ga je inleveren aan de ondernemende, creatieve kant!
Ik ben nog niemand tegengekomen die beiden zijden gelijktijdig in stand kan houden.
Kijk eens naar een Richard Branson van Virgin. Sir Richard heeft de vrijheid nodig om zijn “soms wilde”ideeën (en haren) de ruimte te kunnen geven.
Natuurlijk is hij bekend met alle managementtaken binnen al zijn bedrijven, maar nog beter weet hij wat zijn rol is en dat is Ondernemen.

In deze fase van jouw bedrijf gaat alles misschien niet zoals het hoort, who cares, dat hoeft ook niet!
Je moet nu doorgroeien naar die omvang waarbij je een manager aan kunt stellen, dat wil zeggen, de Onderneming heeft voldoende body en financiële ruimte om iemand aan te stellen. De manager die aangesteld gaat worden gaat zich op zijn of haar beurt bezig houden met het opzetten van de structuur en het op day to day basis aansturen van de medewerkers.

Wanneer je zover bent om een manager aan te stellen, besteed hieraan dan ook heel veel aandacht aan, meer nog dan aan je aanstaande schoonzoon!
De laatste krijgt niet direct de beschikking over eventuele liquide middelen, de manager wel.
Een manager heeft een bepaalde speelruimte nodig, een stuk vertrouwen van jou om op een goede wijze de organisatie te kunnen leiden. Dus ook financiële ruimte.
Maar bepaal ook welke type manager past bij jou. Wanneer jij altijd een behoorlijk stempel op de Onderneming gedrukt hebt en wellicht nog drukt, moet iemand van buitenaf daarmee wel om kunnen gaan. Niet iedereen kan dat!

Conclusie van dit betoog, blijf vooral Ondernemen, laat je mensen weten dat gezien de omvang van het bedrijf zaken altijd wellicht niet zo gaan, zoals ze moeten gaan! Daarmee kweek je begrip en medewerking en bouw vooral aan je bedrijf en niet erin!
En laat je vooral ook geen dure lessen aansmeren met de titel van “Ondernemer naar manager”, want als je een echte Ondernemer bent wordt je nooit een manager.

Heb jij na het lezen van dit stuk nog een functieaanpassing nodig of toch maar zo laten?

Veel succes deze week!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,
Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Daarnaast begeleidt hij Ondernemers, zowel starters, groeiers als ook gevestigde Ondernemers in het maken van “de juiste” , niet alledaagse keuzes die bepalend zijn voor de richting, de continuïteit en het succes van de Ondernemer en zijn Onderneming.

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?