Mij wordt vaak gevraagd: waar zit een opportunity in de markt? En kan ik een bedrijf oprichten? En uiteraard kan ik daar wel antwoord op geven, maar je begint dan al fout. Als je geen passie voor je bedrijf hebt, leg je het bijltje veel sneller neer. De vele obstakels, die je tegen zult komen zijn demotiverend voor je succes. Heb je wel passie, dan blijf je veel standvastiger naar oplossingen zoeken en ga je dóór waar andere stoppen.
Dus het is jouw droom, en ja deze droom wordt geboren. De vergelijking met een baby die gaat groeien en zelfstandig wordt is helemaal terecht. Daarom word ik ook zo boos als met name aan een onderneemster gevraagd wordt: als je zou moet kiezen tussen je bedrijf en je gezin…wat zou je primaire keuze zijn? Het is toch ook onmogelijk te kiezen tussen je ene kind ,of je andere!
Waar gaat het in deze fase om: Income (marketing en sales). Je moet je product of service al verkocht hebben, voordat je eraan begint. Concrete koopsignalen laat je vastleggen in Letter of Intends. Dit is van onschatbare waarde als je naar financiën op zoek bent. Banken, Business Angels, Venture Capitalists zijn pas overtuigd als je werkelijk de markt bent opgegaan. (Er is één uitzondering en die ligt op het gebied van High Tech. Daar zijn met de juiste kanalen miljoenen op te halen voor research en je eerste prototype).
Ook crowdfunding is een goede methode om jouw droom te financieren. Je creëert bij het verzamelen van je startkapitaal, al klanten en ambassadeurs.
Ik kom heel wat start-ups tegen die het beste gadget, dienst of product gemaakt hebben zonder uit te testen of een klant dit ook daadwerkelijk koopt. Dit is het paard achter de wagen spannen. Werk aan een missie en visie en verwerk dit als emotionele toegevoegde waarde in je verkoopstrategie. De bereidheid tot kopen en het neertellen van een groter bedrag neemt daarmee alleen maar toe.
Wat als je bedrijf al jaren bestaat? Of je bent 2e, 3e generatie eigenaar? Is deze fase dan nog van belang? Jazeker!
Teruggaan naar je passie, missie en visie moet minimaal iedere 5 jaar op je agenda staan. De wereld verandert en je bedrijf moet zich mee ontwikkelen. Misschien zijn er andere bedrijfsmodellen …heb jij een ander visie dan je voorgangers?
De waarden en doelen van jouw bedrijf moeten staan als een huis. Dit wordt direct vertaald naar je marketing en verkoopstrategie. Wie is je droomklant en hoe kom ik daar? Wat zijn de activiteiten die ik stimuleer om deze klant tot een koop te bewegen? Iedere persoon, binnen en buiten het bedrijf, moet hiervan op de hoogte zijn en zal zijn individuele bijdrage leveren. Als jouw passie en visie, de passie van je klanten en personeel zijn geworden, dan kun je gewoon niet meer stuk. Dan is jouw droom niet alleen geboren, deze droom heeft zich verspreid onder de mensen!
Er zijn geweldige tools die ik in deze fase gebruik:
www.businessmodelgeneration.com/canvas (nieuwe business modellen)
bitsing.nl (voor marketing)
Voor crowdfunding werk ik met:
www.geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx
(zij staan onder controle van AFM)
De komende weken ga ik het gehele proces ( de 7 fasen) bespreken.
(Elisabeth is gastschrijver voor Ondernemer + Praktijk Online) Daarnaast is ze vanuit haar eigen Onderneming, Salonica international Consultancy actief als EU Ambassador for Female Entrepreneurship, maar ook als Internationaal zaken Adviseur, Mentor en Coach.