Sommigen willen domweg niet, dat jij snapt wat zij schrijven !

Het regent buiten, goed weer dus om een aantal (concept) overeenkomsten te bestuderen en te voorzien van commentaar.

En hoewel ik voor eigen rekening en risico al meer dan 25 x een Letter of Intent, een LOI heb laten opstellen.
ik blijf mij elke keer weer verbazen over de inhoud van bepaalde LOI ‘s, zo ook dit weekend.

Trouwens, voor diegenen van jullie die onbekend zijn met een LOI.
Een LOI is een intentieovereenkomst, waarin partijen aangeven de intentie hebben om samen verder te gaan.
Dat kan dus een overname zijn, maar ook een verregaande samenwerking of anders.

Daarbij heb je LOI ’s die bijna als een (in het geval van een overname) een koopovereenkomst opgemaakt zijn.
Maar je hebt ook de meer eenvoudige LOI ‘s, die enkel de intentie uitspreken.
Bij een overname houd ik van een uitgebreide LOI, daarmee voorkom dat je soms opnieuw de onderhandelingen in moet.

Sommige professionals, ( een ander woord voor beroepsgroepen zoals een notaris of een advocaat) doen nog steeds hun uiterste best om het te lezen stuk zo moeilijk mogelijk leesbaar te houden!
In ieder geval zie ik nog maar weinig inzet om de stukken komende van deze partijen een stuk eenvoudiger te maken.

“Ingewikkeld taalgebruik is niet meer van deze tijd”, was de titel boven een artikel deze week in het Financieel Dagblad.
Ja deze week, om precies te zijn 28-07-2021.
De link naar dat artikel vind je hier.

Gekscherend wordt er wel eens de vergelijking gemaakt met de ‘vroegere’ medicijnman of vrouw.
In sommige culturen waar deze ‘dokter’ nog steeds optreedt, zien wij deze heren en soms dames soortgelijke acties doorvoeren.
Hierbij geloven dan de bewoners van zo’n dorp, in de magische krachten van deze mensen.

Om de mystiek kracht bij te zetten, hanteren deze handige wezens woorden en uitspraken die hun volgers niet kunnen verstaan.
Het idee wat hierbij ontstaat is: “Wanneer je niet begrijpt wat ik zeg, hoe kun je dan twijfelen aan mijn magische krachten?”

Wat is veranderd, is er wat veranderd?

Moderne ‘medicijnmannen’, notarissen, advocaten en doctoren doen (nog) precies hetzelfde.
Sommigen kunnen niet eens fatsoenlijk medicijnbriefje schrijven!
Zoals hun primitieve voorgangers, houden zij er ook van om de macht op hun clientèle uit te oefenen door hun verbaal te intimideren!

Soms doen ze dit om tijd te besparen, zegt men.
Door boven de hoofden van hun cliënten te spreken (met een bepaalde autoriteit), kunnen ze vaak voorkomen dan hun cliënten vragen gaat stellen.
Vragen die op hun beurt dan weer, lange en gecompliceerde antwoorden gaan opleveren.

Op andere momenten gebruiken ze een bepaald jargon om cliënten iets te laten doen, of te laten tekenen.
Een handtekening die wellicht niet zouden zetten, als de ondertekenaar het werkelijk zou begrijpen.

Een andere keer, praten ze in een cryptische omschrijving om vast te kunnen houden aan dat gene wat zij zien als de gewenste uitkomst voor hun clientèle.
Of dat deze beste man of vrouw zelf geen besluit meer kan nemen!

Nu, voordat jullie mij allerlei boze mails gaan sturen, waarin zal worden geschreven dat ik generaliseer.
Ik ben de eerste om mij te realiseren, dat dit soort taalgebruik niet door iedereen wordt gehanteerd.
Niet alle notarissen, advocaten en overige professionals waar Ondernemers mee van doen hebben, zijn verbaal op deze wijze bezig.

Maar ik heb ondertussen met voldoende professionals gewerkt om vast te kunnen stellen dat verbale intimidatie bestaat!
Wat zeg ik, ik zie het nog zo vaak, dat ik niet anders kan concluderen dat het voor velen nog steeds een professioneel stuk gereedschap is.

Wat moet ik daar als Ondernemer dan mee?

Allereerst dien je, je door niemand ooit verbaal te laten intimideren.
Dat geldt zowel voor je persoonlijke relaties, alsook voor je zakelijke relaties.
Vandaag de dag spreken we over onze professionele relaties – de relaties die je hebt met je dokter, je advocaat en je notaris.

Ondernemers, maar ook niet Ondernemers nemen veelal een positie in die eerder er toe neigt dat de klant de leverancier pleziert dan andersom. Wanneer we dan met één van deze professionals praten, dan zijn wij op ons best qua gedrag en qua vriendelijkheid.
Velen van ons plaatsen zichzelf daarbij op de 2e plaats.

Wij hebben daarbij dan het gevoel, omdat we geen medicijnen of rechten hebben gestudeerd dat we niet in een positie zijn om hen te vertellen wat ze moeten doen!
Daarmee ontnemen we onszelf de kans om hun advies te evalueren, dan wel door derden te laten beoordelen.
Dit alles met de hoop dat ze ons maar op de juiste wijze gaan behandelen.

Dit is een uiterst pijnlijke en kostbare fout, zo ook voor uw gastheer.
Terugkijkend kan ik niet anders concluderen dan dat wij veel geld aan het opstellen van LOI ’s hebben uitgegeven.
Geld dat nooit uitgegeven had hoeven te worden, als de heren professionals getracht hadden om op papier verkoper en koper bij elkaar te brengen en niet verder uit elkaar te drijven.

Het heeft bij mij te lang geduurd, meer dan 7 jaar
Om te beseffen dat een bepaalde groep mensen, professionals daarbij misbruik maakten van mijn vertrouwen in hen.
Waarschijnlijk heb ik enkele tienduizenden euros daarmee verkwanseld, doordat ik mijzelf verbaal liet intimideren.

Tegenwoordig ga ik respectvol, maar wel op een compleet andere wijze om met deze dames en heren.
In elke ontmoeting die ik met hen heb, herinner ik mijzelf eraan dat zij in opdracht van ons werken en niet andersom.

Wanneer jij denkt, dit komt mij niet onbekend voor.
Bijgaand heb ik een aantal manieren waardoor je weer volledig grip krijgt op al jouw professionele relaties.

  • Verander de manier waarop jij denkt over professionals: De waarheid is dat dokters, advocaten en notarissen niks meer zijn dan handelsmensen. Ze hebben kennis en vaardigheden die ze verkopen
  • Zorg dat jij de baas blijft: Beloof jezelf , dat vanaf vandaag deze dames en heren luisteren naar jou. Hij/zij mag dan wel een expert zijn, maar daar betaal je hem of haar ook voor!
  • Evalueer van tijd tot tijd deze professionals: Denk eens goed na over de professionals waarmee je nu werkt en geef ze een beoordeling aan de hand van de volgende vier punten:
  1. Geven ze jou het gevoel dat jij degene bent die de besluiten neemt?
  2. Is het advies wat ze geven goed te begrijpen?
  3. Begrijpen ze jouw behoeften en houden ze daar rekening mee?
  4. Hanteren ze een vorm van risicobeheersing die gewoonweg bovenmatig is
    (Vaak zijn ze hiermee zelf het meest gediend – zowel in uren als aansprakelijkheden!)

Vind jij het nog (steeds) moeilijk om de juiste houding aan te nemen jegens deze professionals?
Of vind je het moeilijk om de juiste keuze te maken, welke professional bij jou past laat dan bericht achter.

Nodig dan eens een ander kantoor uit en geef aan waarom je op zoek bent naar een nieuwe werkrelatie.
Laat ze bij jou komen en niet andersom, daar begint al de toonzetting.
Jij betaald hen, zij niet jou!

Veel succes de komende week Ondernemers
Gerard Hofmeijer

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?