Trouwens jong hier, heeft niks te maken met de leeftijd van de Ondernemer.
Toch zal het succes voor veel Ondernemers op een totaal verschillende wijze komen, als het komt!
Een van de zaken waarover Ondernemers en adviseurs het eens zijn, is de juiste product marktcombinatie.
Uiteraard kun je, wanneer je hard genoeg doordrukt van de meeste Ondernemingen een 'succes' maken.
Echter, kost het op die wijze van de niet juiste product markcombinatie enorm veel energie.
Zoveel energie dat het voor veel Ondernemers in spe niet vol te houden is.
Dan wel leidt de onderneming een sluimerend bestaan, net genoeg om overeind te blijven en is het vaak niet duurzaam.
Uiteraard staat het een ieder vrij om de keuze te maken hoe zijn of haar onderneming draait.
Dat is toch wel het mooie van het ondernemen.
Maar voor die Ondernemers die er echt een succes van willen maken-, en ook nog een normaal leven willen leiden is de juiste product marktcombinatie het antwoord!
Maar wat is nu de juiste product marktcombinatie en hoe vindt je die?
"De betekenis van product marktcombinatie, voordat je "de juiste" kunt en zult vinden!"
Product marktcombinatie is in de wereld van de startups een "modewoord" dat je veel hoort in Silicon Valley.
Silicon Valley is een regio in Californië, US en tevens "de kweekvijver" van de hightechindustrie.
Geen regio ter wereld kent zoveel "succesvolle startups" als Silicon Valley.
Maar eerst wat betekent nu product marktcombinatie, ook wel genoemd de PMC.
Product marktcombinatie is niks anders dan dat jouw product resoneert met het koperspubliek.
D.w.z., het publiek is volledig klaar voor om jouw product, of dienst te ontvangen en is bereid daarvoor ook (flink) te betalen.
Als je de product marktcombinatie niet kunt vinden, dan betekent dat, dat er een scheiding loopt.
Een scheiding tussen wat het 'publiek' wil kopen en wat jij verkoopt en of levert.
Zonder de juiste PMC, betekent het dat de onderneming en de Ondernemer veelal een moeizaam leven leidt.
Twijfel je of je de juiste product marktcombinatie hebt?
Geen zorgen, het is voor de meest ervaren oprichters een flinke uitdaging om deze te vinden.
Natuurlijk zijn er een aantal Ondernemers die 'simpelweg' tegen het juiste idee zijn 'aangelopen'.
Niks is wat het lijkt dat het is!
Achteraf blijkt vaak toch, dat ze ook al jaren met hun idee aan het schaven zijn geweest.
Totdat de markt, soms jaren later met of zonder enkele aanpassingen wel klaar stond voor het product en of de dienst.
Als voorbeeld neem ik graag Rahul Vohra, CEO en oprichter van Superhuman.
Superhuman is een Gmail e-mailservice die gebruikers helpt hun productiviteit aanzienlijk te verhogen.
Tegenwoordig heeft zijn bedrijf en sekte-achtige aanhang, met een wachtlijst van meer dan 100.000 klanten.
Maar in 2017 deed Superhuman het helemaal niet zo goed.
Het team was al meer dan 2 jaar bezig met de nodige aanpassingen en had nog steeds geen PMC fit gevonden.
Rahul wist uit eerste hand hoe belangrijk de juiste PMC is.
Per slot van rekening had hij zijn vorige bedrijf Rapportive verkocht aan LinkedIn.
Juist omdat hij daar de juiste PMC had gevonden!
De video die jouw bedrijf tot een succes maakt!
Hij ging op zoek naar een indicator om de juiste PMC wel te vinden.
Zij zoektocht en wat er onderweg allemaal gebeurde kun je horen via de bijgaande video-link, hieronder.
"The Product Market Fit Engine by Rahul Vohra!"
Beste Ondernemer, ik hoop dat ik je een eind op weg heb geholpen met het vinden van de juiste PMC.
Ik zou graag via Ondernemer + Praktijk horen of je gebruikt hebt gemaakt van de aanpak die Rahul koos.
Of wellicht heb je een eigen methode gevonden die ook werkt.
Hoe dan ook, veel succes!
Cheers!
Lidia, Program Director Camp Everest.
(Tekst vertaald door Ondernemer + Praktijk)