Is werken aan het succes van je klant geen betere oplossing?

shutterstock_81309157 In mijn werk als Mentor kom ik het regelmatig tegen dat Ondernemers zich het hoofd breken over hoe ze hun succes kunnen vasthouden, maar liever uiteraard nog kunnen uitbreiden?

En zoals we allemaal weten, dat valt altijd niet mee om die lijn van succesprojecten door te trekken.
Behoudens een aantal innovatieve Ondernemers, mogelijk niet van deze planeet, zijn velen van ons toch, dit zeg ik overigens met alle respect “One time hitters”!

Ook kan het voorkomen dat je wellicht nog wel een aantal innovatieve ideeën hebt, maar dat deze je huidige budget te boven gaan, niks menselijks is ons vreemd.
Innovaties kosten geld, garanties worden niet gegeven en Ondernemers zijn mensen die niet stil kunnen zitten, er kriebelt altijd wel wat.
Innovatie daarentegen is ook een noodzaak. Innovatieve bedrijven zijn winstgevender dan bedrijven die niks aan innovatie doen. Innovatie, althans een goede kan een marktpositie aanzienlijk verbeteren, ja zelf de concurrentie duidelijk op afstand plaatsen.
Innovatie is meer dan alleen een technische verbetering. Innovatie kan bijvoorbeeld ook in het management of de marketing plaatsvinden. De gevolgen van het op een nieuwe wijze toepassen van een bestaand product kunnen even groot zijn als de gevolgen van de introductie van het product zelf. Zo is de komst van het internet een technische innovatie, die zonder de ontwikkeling van e-business-strategieën waarschijnlijk minder succesvol zou zijn geweest.

Wat te doen als het lijkt dat we droog gaan lopen?

1. We kunnen bestaande ideeën op een nieuwe manier toepassen. Want innovatie zonder toepassing is geen echte innovatie. Dat is er al 1.
2. We kunnen ook eens buiten ons vakgebied kijken om daar nieuwe inspiratie op te doen, industriële en maatschappelijke problemen komen tenslotte overal voor.
3. We kunnen ook eens beter de portefeuilles van onze klanten, maar ook onze leveranciers bekijken of daar wellicht geen producten, activiteiten of anderszins inzitten waar nog behoorlijke verbeteringen te behalen zijn.

Met name over deze laatste toepassing wil ik het in deze blog hebben. Het met, of voor de klant of leverancier ontwikkelen van nieuwe ideeën en oplossingen kent behoorlijk veel voordelen!
Dit laatste wordt ook wel een open innovatiemodel genoemd. Met een open innovatiemodel betrekken organisaties hun (potentiële) klanten en business partners bij het ontwikkelen van producten of diensten.
Het open innovatiemodel heeft de volgende 7 (misschien wel 8) voordelen.

  1. Het voordeel van het innoveren voor en met klanten, zorgt er voor dat jij jouw (toekomstige) partners veelal niet meer hoeft uit te leggen wie je bent, wat je kunt en wat je kwaliteiten zijn. Mensen zijn bekend met je (innovatieve) werk en met dat als vertrekpunt willen sommigen met jou die stap dan ook wel zetten, of niet!
  2. Doordat je met anderen een nieuw product of dienst ontwikkeld ben je beter in staat om de behoefte van de markt af te stemmen. We gaan er daarbij vanuit dat je deze nieuwe ontwikkeling in gang zet met die klanten en of leveranciers die kennis hebben van hun markt en ook bereid zijn om met jou deze kennis te delen.
  3. Kosten, niet onbelangrijk. Innovaties kosten tijd en geld en met name deze laatste post heeft menig innovatief project doen stranden. Mijn vuistregel hier is, het kost 3x zoveel als begroot en het duurt 3 -5 x zo lang (voor echte innovaties) om het naar de markt te krijgen, ik praat dan nog niet over marktacceptatie. Uiteraard zijn  hierop uitzonderingen van toepassing, echter, slechts 1 Onderneming heeft Apple op de gevel staan!
  4. Waardevolle mensen voor het innovatie proces kunnen uitgewisseld worden. Wanneer de bedenker niet de beschikking heeft over bijvoorbeeld de juiste engineers, kunnen mogelijk deze mensen ingezet worden door de andere partner en omgekeerd.
  5. Dit kan ook gelden voor de marketing,- en verkoopmedewerkers. Een innovatie intern uitdenken is leuk, maar een innovatie is pas een innovatie wanneer deze op de juiste wijze in de markt wordt gezet, anders blijft het een uitvinding! Ook die zaken kun je delen.
  6. Samenwerkingen maken over het algemeen meer kans op bijdragen vanuit bijvoorbeeld de Overheid of eindklanten dan een partij die stand-alone iets ontwikkeld. Het lijkt er wel eens op dat wanneer meerdere partijen werken aan een project het geloof en het vertrouwen aanzienlijk toeneemt in het project. Wellicht vreemd, maar niet onbekend.
  7. Doordat de bedenker van de innovatie, in dit geval de leverancier waarvan we gezegd hadden om eens naar de portefeuille van zijn klant of leverancier te kijken, deze innovatie voorlegt, kan deze bij het op de juiste, commerciële  wijze neerleggen van het project een aanzienlijk betere rol verkrijgen en groeien van enkel de rol van leverancier naar de rol van partner met, daarom gaat het tenslotte, alle positieve gevolgen van dien. Denk aan minder concurrenten, een betere marge, productieprocessen die beter afgestemd kunnen worden, etc.
  8. Elke andere door ons nog niet genoemde reden die jullie waarschijnlijk vanuit een stuk praktijkervaring, hier kunnen bijschrijven.

oester als schat

Zo zie je maar, de wereld, of beter gezegd de portefeuille van je klant is jouw oester!

Zijn succes kan jouw succes worden, waarbij je de risico’s en kosten deelt en bouwt aan een betere positie voor je eigen bedrijf.
Breek niet langer enkel je eigen hoofd, maar heb de beschikking over meerder hoofden!
Ik ben benieuwd, heb jij al eens wat ontwikkeld met of voor je klant of leverancier en hoe is je dat vergaan?

Heb jij behoefte aan nieuwe ideeën, neem dan eens contact met ons op om je portefeuille te doorlopen en daaruit nieuwe ideeën op te doen!

Succes vandaag en alvast een goed weekend!

1101

Posted by: Gerard Hofmeijer, Ondernemer + Praktijk,

Gerard Hofmeijer is de initiatiefnemer van Ondernemer + Praktijk.

Ondernemer + Praktijk kent de volgende specialismen:
+ (Alternatieve) Financiering van de onderneming
+ Groeirealisatie
+ Bedrijfsopvolging & overnames
+ Begeleiding bijzondere bedrijfssituaties

P.S. Loop jij ook al een tijd rond met vraag waarop een antwoord moet komen, maar dat wil maar niet lukken, laten we dan vrijblijvend eens een afspraak maken.

Stel je deze informatie op prijs? Spreken de onderwerpen je aan? Wil je deze informatie blijven ontvangen? Laat dan je gegevens achter op https://financieringplus.nl/ en ontvang de nieuwsbrief en e mails met soortgelijke interessante onderwerpen. Met een like op onze facebook-pagina, weten wij dat je ons werk waardeert.

“Zodat u als Ondernemer (weer) kunt ondernemen!”

De juiste financiering, daar gaat het ons om!
Niet elke financiering is namelijk voor u als Ondernemer persoonlijk wenselijk.

Aan de hand van een waterdicht financieel plan, matchen wij u met een van de geselecteerde geldverstrekkers en blijven wij betrokken totdat u de financiering heeft ontvangen.

Contact

Wij kunnen u op kantoor ontvangen in:
Amsterdam
Arnhem
Groningen
Maastricht
Utrecht
Rotterdam
Zwolle
Statutair
Rijssenseweg 59a, 7475 VA Hof van Twente

Tel. +31 85 066 2100

info@financieringplus.nl 

Download NDA voorbeeld document

Praktische Ondernemerstips?

Wekelijks bericht boordevol met praktische adviezen en tips! (Gratis)

Nee bedankt, ik ontvang liever geen tips uit de praktijk
Scroll naar boven
Whatsapp chat openen
Whatsapp je vraag?
Hallo ????
Waarmee kunnen we je helpen?